Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Waveguide
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Waveguide

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Waveguide
    Posted: 01 Nov 2010 at 15:49
Hej Forum.

Jeg er i gang med at bygge dipole linesourse båndhøjtalere og kunne godt tænke mig at lave en waveguide, men det er vel ikke bare lige noget man gør. Er der nogen her som ved hvordan man beregner sådan noget.

Jeg har for lang tid siden set et finsk firma som solgte waveguides til bla. den type ht. som jeg er i gang med, firmaet solgte også meget andet som ikke har så meget med hifi at gøre, jeg kan bare ikke huske hvad det var for et firma. Er der nogen som kan være behjælpelige med nogle af mine spørgsmål.

mvh. Eriek
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Nov 2010 at 16:28
Hva er der slet ingen her på forum som har nogen erfaringer med bånd og waveguide.

mvh. Eriek
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2010 at 08:25
Først skal man gøre sig klart, hvorfor man vil have en waveguide. Hvilke egenskaber er man ude efter - eller er det bare en fiks idé?
 
Jeg har ikke erafring med waveguides til linjekilder, men en waveguide er jo i bund og grund et horn. Her er hornteori i to dele (god artikel):
 
 
 
/Ulrik
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2010 at 09:04
Takker USXX.

I dette tilfælde skal en waveguide gøre det muligt at trække båndet lidt længere ned i frekvens, så man ikke behøver bruge EQ med der af følgende forvrængning. Pt. kan båndet trækkes ned til 140Hz. dog med lidt forvrængning. Nu deles der ved ca. 250-300Hz.

Jeg har lige lavet en forsøgs opstilling med båndet og 9 stk. SB 6"  i OB, deler pt. ved 600Hz. De 9 SB går på denne måde ned til 45- 48Hz. Uden EQ. Det er jo lige ved og næsten at de kan klare sig selv, men  der skal jo nok lidt mere til for at få den sidste bund med. Det kan være med 18 stk. SB 6" og noget EQ eller en 15" med højt Qts, lavt FS, og lang vandring. De findes derude.

Mvh. Eriek
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz