Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Hjælp til mini 2vejs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hjælp til mini 2vejs

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
ABJ View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 15 Okt 2010
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 16
  Quote ABJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjælp til mini 2vejs
    Posted: 23 Okt 2010 at 14:20
Hej alle sammen,


Jeg er igang med en lille konstruktion bestående af den lille Xt25 diskant samt en 4" HDS PBB enhed.
Kabinettet er kvadratisk og måler på ydersiden 18,2cm.. Jeg er godt klar over at det nok ikke er helt optimalt, men det givne design blev sat over de lydmæssige egenskaber (højtalere til kæresten :-)


Jeg har lavet nogle målinger på 1m og 1,5m, 0grader og ved ca. 20 grader. Der er gatet så oplysninger ned til ca 400hz skulle være brugbare.




Jeg vil selv forsøge at simulere et filter, men det kunne være sjovt at få nogle bud på hvordan folk herinde fra ville bære sig ad. (Er ret grøn rent filter messigt.)

Her har jeg pakket målinger ned af højtaleren, samt en lille tekst fil med lidt ekstra info. (tak for den gode gennemgang angående det at finde delay og lave brugbare målinger herinde på siden :-).

http://forum.speakerbuilder.dk/uploads/181/Mini_cube_maalinger.zip


Så hvis der er nogle der er friske på at komme med et bud på et filter, så kunne det være sjovt at se hvor mange måder det kan gøres på :-)


Edited by syncroniq - 24 Okt 2010 at 20:28
Back to Top
ABJ View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 15 Okt 2010
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 16
  Quote ABJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2010 at 14:23
De to forskellige delays fremgår nok ikke så tydeligt af min tekst fil, så her får i det lige skåret ud i pap :-)


Delay ved 0grader: 47us

Delay ved 20grader: 35us
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Okt 2010 at 10:20
Hey,

Hvis min datter vil sove til middag idag, kan jeg kigge på det der. Ellers bliver det i aften.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Okt 2010 at 13:43
Hey,

Er du sikker på at du har gatet rigtig ? Mellemtonen virker meget bølget.
Du har en stor bølgetop omkring 300-400Hz der gør det svært at vurdere hvor det rigtige niveau ligger. Prøv og lav målingerne på en meter istedet, så du kan gate lidt dybere istedet.
Hvor i landet bor du?

Back to Top
ABJ View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 15 Okt 2010
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 16
  Quote ABJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Okt 2010 at 14:35
Det kan godt være jeg har gatet forkert, jeg syntes heller ikke frekvenskurverne ser specielt pæne ud.. Prøver at lave en måling tættere på når jeg får tid senere på dagen.

Bor i fredericia.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Okt 2010 at 14:47
Hey,

Jeg har lavet en lille Clio introduktions artikel her :
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Okt 2010 at 18:22
Jeg tænkte præcis det samme, i så fald hvis målingen er korrekt, er de meget livlige i mellemtone. Tror dog også at du mister opløsning før 400 hz.
Back to Top
ABJ View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 15 Okt 2010
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 16
  Quote ABJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Okt 2010 at 20:02
Hej,

Har taget nogle nye målinger og oploadet dem i en ny zip i oplægget øverst. mållinger taget på 1m, samt 30cm (clio fil vedhæftet til bassen.)

Jeg sidder og simulere lidt, har lidt svært ved at tage højde for baffeltabet. Er der andre muligheder end at bruge en upraktisk stor (og dyr!) spole i serie med bas enheden?
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Okt 2010 at 20:20
Link er dødt.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Okt 2010 at 20:29
Hey,

Danske bogstaver dur ikke i uploads desværre.
Jeg har rettet filnavnet for dig på serveren og i dit indlæg.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz