Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SEAS Excel Coax (C16N001/F)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SEAS Excel Coax (C16N001/F)

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Impulse View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 02 Feb 2009
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Impulse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SEAS Excel Coax (C16N001/F)
    Posted: 02 Feb 2009 at 17:50
Heisann.
Noen her som har erfaring med Seas sin Excel Coax (http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=234&Itemid=221)? Madisound har laget et design med dette elementet (http://www.madisound.com/catalog/PDF/e0051-and-appl%20notes.pdf), men det kunne vært greit med noen erfaringer før jeg kjøper 5 stk av de (de er ikke akkurat billige..).


Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2009 at 19:27
Hey,

Jeg har desværre kun erfaringer med den anden den har.

Seas Coax kit
Back to Top
Impulse View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 02 Feb 2009
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Impulse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2009 at 20:26
Vet du om den kan lages som lukket i steden for bassrefleks?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2009 at 20:41
Hey,
 
Den jeg har brugt? Det kan den godt, men du får bare ikke rigtig noget bas ud af den så. Den går i forevejen ikke ret dybt.
Back to Top
Impulse View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 02 Feb 2009
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Impulse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2009 at 21:47

Ja, T18-RE er vel et godt alternativ, men kassen til den er for stor. Problemet er at avstanden til bakveggen er liten (ca. 20cm fra baffel til vegg). Skal brukes sammen med plasma-skjermen som henger på veggen.

Slik jeg ser det bør jeg da velge en høyttaler uten BSC i delefilteret, samt fortrinnsvis lukket kabinett (ikke bassrefleks). De skal spille sammen med min sub (Peerless XXLS 10" m/Hypex DS 2.0 - f3=24 Hz). Arcam Solo Movie 5.1 skal drive høyre, venstre og center.

Tenkte at Coax var enklest til denne bruken, men godt mulig det finnes andre løsninger som er like gode?

Edited by Impulse - 02 Feb 2009 at 21:47
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2009 at 21:54
Hvis målet er at få dem til at arbejde sammen med din subwoofer, mener jeg at du bør bestrebe en forholdsliniær frekvensgang ned til ihvertfald 100Hz, så bafflestep-kompensation er en nødvendighed. Du vil sagtens kunne bruge dem i et lukket kabinet og jeg tror endda du vil kunne tillade et Q på en 0.7-0.8 stykker uden problemer, så bliver de heller ikke så store.
Back to Top
Impulse View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 02 Feb 2009
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Impulse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Feb 2009 at 00:05

Er det ikke slik at jo nærmere bakvegg, jo mindre BSC trengs? Hvis jeg skjønner deg riktig bør jeg kunne bruke det originale delefilteret selv om høyttaleren kommer nær bakveggen?

Et annet problem er vel kanskje at en grunn kasse skaper problemer for mellomtonen hvis man ikke får dempet den tilstrekkelig. Mener å huske at jeg har lest noe om dette på et eller annet forum.

Likte den Excel Coax-konstruksjonen siden den var lukket og hadde et kassevolum på kun 5liter. Derimot er den dyp (26 cm). Jeg tenkte å få dybden ned i ca 15 cm, høyde på ca 38cm, men det er kanskje ikke noen god ide...

Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Feb 2009 at 15:02
Hey,

BSC skal måles. Du kan ikke beregne det. Se vores LspCAD tutorial og workshop. That's the way to go.

Workshop
Tutorial

Edited by syncroniq - 03 Feb 2009 at 15:03
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz