Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Konkav scan speak.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Konkav scan speak.

 Post Reply Post Reply Page  <1 56789>
Author
Message
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Konkav scan speak.
    Posted: 04 Dec 2012 at 08:29
Aner man sider, der buer indad, eller er det optisk bedrag på tegningerneSmile
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 09:00
Det er Ronnie, der har misforstået princippet i buede kabinetter... Tongue
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 09:07
Originally posted by m@dsen

Originally posted by ronnie rasmussen

det er fordi jeg er ved at designe helt nye kabinetter.


Jamen hvis du designer ny kabinetter er det vel bare at flytte den plade der deler kabinettet op så det passer med de 60/20 liter.
Michael

Ellers kan du lave pladen imellem bas og mellemtone kammer skrå, således der bliver mere plads til bassen, og du slipper for så mange parallelle flader. En vinkel på 25-35 grader, alt efter hvad der passer.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 09:15
Du kunne også lade mellemtoneenheden sidde i et rør (evt. konisk), der går fra for- til bagplade, og så lave en flowresistor på bagpladen i hele rørets diameter.



Edited by ham_den_lange - 04 Dec 2012 at 09:18
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 15:24
vil det være HELT TÅBELIGT at lave to 4" rør gående fra bundkabinettet og så op i det øverste kabinet, såfremt jeg lukker begge mellemplader af omkring mellemtonen?

ville det måske fungere?

smider lige et billede op
 



Edited by ronnie rasmussen - 04 Dec 2012 at 15:29
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 15:30
Originally posted by ham_den_lange

Du kunne også lade mellemtoneenheden sidde i et rør (evt. konisk), der går fra for- til bagplade, og så lave en flowresistor på bagpladen i hele rørets diameter.



Det rør har jeg haft, til at bygge netop et rør-kabinet til min mellemtone i et klassisk firkantet kabinet. Jeg fyldte så sand imellem rør og kabinet for bedst mulig dæmpning. Det syntes jeg gav en fin mellemtone. Men jeg har ingen målinger til at underbygge min påstand - kun minder.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 15:31
jeg går i tænkeboks

jeg vil gerne stadig have omkring de 20L til mellemtonen, så det er mere om der er plads til det rør i kabinettet

efter lidt regnen, så kan der maks blive plads til et 8L kabinet til min mellemtone hvis jeg går efter rørkammeret.


Edited by ronnie rasmussen - 04 Dec 2012 at 15:35
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 15:36
Fancy... Smile  Men hvorfor ikke bare sætte en lodret skilleplade op på skrå gående fra mellemtonekammers højre front skråt bagud til bagpladen, ca 2/3 hen til venstre. Skær plade 2 og 3 fra toppen til tilsvarende og behold så meget at der stadig er afstivning til høje side..  Og så får du også et "skævt" mellemtonekammer, der eventuelt kan åbnes bagud med en gang udluftning, hvis behov..   
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 15:42
den bliver du nødt til at tegne for mig svend. jeg har to problemer som jeg slås lidt med

diskant er fastsat efter edge for optimal placering, mellemtonen skal have omkring 20L efter hvad jeg har udregnet med en flowresistor

ydermer har jeg brug for omkring 60L i bunden, PT er den på 50L

sketchup fil kan sendes hvis man selv ønsker at prøve at tegne lidt
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 16:03

Det vil jeg ikke anbefale.
Det lille kabinet volumen over mellemtone kammeret vil have sin egen port afstemning, der virker inde i det andet kabinet. Det betyder at kabinet volumen som bas enheden oplever variere med frekvensen. Confused
Jeg mener, at Bose byggede nogle højtalere med koblede volumner på den måde for mange år siden.
Det kan selvfølgelig simuleres, men den matematiske model er temmelig indviklet.


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 56789>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz