Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Konkav scan speak.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Konkav scan speak.

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 9>
Author
Message
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Konkav scan speak.
    Posted: 19 Nov 2012 at 09:15
Originally posted by Digital_thor

Da jeg prøvede at bruge flowresistore til min mellemtone, så syntes jeg der slap en del lyd ud igennem denne, som relekterede på bagvæggen og "farvede" lyden, som blev lidt rungende af dette. Jeg prøvede så at give den noget kraftigere isolering i mine resistore, de kan jo skilles ad og så skiftede jeg vattet ud med noget filt istedet. Det hjalp lidt, men der var også nødvendigt at dæmpe bagpladen bag højttaleren, for at kompensere for den lyd der slap bagud.
et lidt for stort kabinet er efter min mening altid bedre end lidt for småt.
Min nuværrende mellemtone blev også bedre da jeg fik ryttet ordenligt op i overgangen til diskanten. Det viste sig nemlig at jeg havde en pukkel ved ca 4800hz, hvilket kan drille en del, selv om at jeg delte ved 3.000hz. Og det var først da jeg fik målt ordenligt og gatet korrekt, at jeg opdagede at der var et dyk imellem mellemtone og diskant. Var meget overrasket over hvor meget det betød for den øvre mellemtone.
Det var i hvertfald de 2 steder som jeg ville lede først, før du gør noget andet Smile
 
Jeg kan godt genkende den "betoning" du omtaler ved placering af mellemtonekabinet med flowresistor tæt på bagvæggen. Det er min erfaring at dette ofte opleves som tilførsel af energi i mellemtonens arbejdsområde. En måde at omgå dette på, kan være ved at lave en egentlig basrefleksport, korrekt afstemt og placeret i kabinettet og efterfølgende dæmpet med dæmpemateriale.
Altid på vej...
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2012 at 14:31
min flowresistor sidder i bunden af mit topkabinet, altså nedaf imod mit bundkabinet.

vi har flyttet delefrekvensen 5-600hz opad, så den nu er på 2800hz+- det har hjulpet en del, men der er også grænser for hvor langt om den 6,5" kan arbejde, hvor powerresponsen begynder at ryge
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2012 at 15:23
Originally posted by ronnie rasmussen

min flowresistor sidder i bunden af mit topkabinet, altså nedaf imod mit bundkabinet.

vi har flyttet delefrekvensen 5-600hz opad, så den nu er på 2800hz+- det har hjulpet en del, men der er også grænser for hvor langt om den 6,5" kan arbejde, hvor powerresponsen begynder at ryge
 
Med hensyn til powerresponse, skulle den begrænsede spredning for 18W først indtræde omkring delefrekvensen, altså det egentlige diskantområde. Niveauforskellen mellem on axis og 30 grader off axis, for 18W, er ca. 3-4 dB omkring delefrekvensen. Et gæt fra min side kunne være, at det du hører er manglende energi i dette område.


Edited by Larsen - 19 Nov 2012 at 15:26
Altid på vej...
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2012 at 16:47
så er der lige et billede mere, fandt nogle SD feets som jeg har sat under min delefilterplade, det har taget en hel del af det mudren som er i top og mellemtone, samt de har strammet bassen op også.

ligesom at det hele kobler lidt bedre sammen med rummet nu

større perspektiv, mere ro på mellemtone, og mere detaljering på diskant.




Edited by ronnie rasmussen - 25 Nov 2012 at 16:53
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2012 at 20:18
skulle der være nogen der havde lyst til at hjælpe mig med at finde ud af hvad jeg gør med mit mellemtone kabinet, jeg er sat lidt fast.

jeg er på 50L i mit baskabinet og mellemtone er på 28L hvilket er lidt i overkanlem, havde håbet på der kunne komme på omkring 60L i bas og omkring 20 mellemtone

jeg kan sende mit projekt som google sketchup fil hvis det ønskes
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2012 at 21:04
Nu har du jo separate kabinetter, så det er jo ikke bare flytte en væg.  Såååå,  fat i stik saven, skær top af baskabinet og bund af mellemtone kabinet. Flyt mellemtone bund op med hvad der svarer til 10 liter og lim hele moletjavsen sammen..  Cool  
 
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2012 at 22:07
det er fordi jeg er ved at designe helt nye kabinetter.




Edited by ronnie rasmussen - 03 Dec 2012 at 22:15
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2012 at 22:19
jeg har tegnet et foreslag på min tanke her

men er lidt bange for at den korte afstand til mellemtonen vil lave skidte løjer

og så laver jeg hul i adskillelsen så bassen får ca 8-9L mere og mellemtonen det mindre 



 


Edited by ronnie rasmussen - 03 Dec 2012 at 22:22
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2012 at 22:44
Ved rundvisninger hos Dynaudio, husker jeg tydeligt at de mente det var vigtigt at lave et dybt kammer til mellemtonen, for netop at undgå at de reflekterende bølger strålede tilbage igennem membranen.
Så hvad med at sætte mellemtonen øverst, så du nemmere kan lave plads til bassen?
Eller passer det ikke med lyttehøjden?
Groft set burde det jo ikke gør så meget, da man jo måler imellem diskant og mellemtone, som burde være det samme, lige meget hvad der sidder øverst.
Har også læst en lang test, som tydeligt beskrev at det var vigtigere ikke at lave kammeret til mellemtonen for småt, frem for at tænke på formen, altså når man brugte den optimale mængde dæmpemateriale.

Edited by Digital_thor - 03 Dec 2012 at 22:46
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 07:13
Originally posted by ronnie rasmussen

det er fordi jeg er ved at designe helt nye kabinetter.


Jamen hvis du designer ny kabinetter er det vel bare at flytte den plade der deler kabinettet op så det passer med de 60/20 liter.
Michael
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz