Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Highend konstruktion - spørgsmÃ¥l
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Highend konstruktion - spørgsmål

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Shalashaska View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 30 Sep 2010
Online Status: Offline
Posts: 21
  Quote Shalashaska Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Highend konstruktion - spørgsmÃ¥l
    Posted: 08 Okt 2010 at 14:32
Skal siges jeg ikke har lavet en højttaler før, men er på siden pga. min store interesse for at forsøge sig ad. Jeg har nogle spørgsmål til hvordan man designer en god højttaler.

Faktisk er jeg blevet ret hooked på en replica af B&W Nautilus, som virker meget spænnende. Jeg er en af dem som gerne vil have god lyd og et godt design, hvorfor denne højttaler virker specielt interessant.

Nå, men jeg har egentlig forsøgt at tegne højttaleren ind i Solid Works (CAD program), hvilket er lykkedes sådan OK. Mit spørgsmål går på hvordan jeg tilpasser volumen og udformning til højttalerenheder? - er det udelukkende volumen som jeg skal kigge på, eller? Hvilke ting skal man have styr på ved sådan en konstuktion rent teknisk?

Pt. er jeg i tvivl om hvilke enheder jeg skal vælge. Jeg vil gerne have noget som er kvalitet og giver god lyd. Scanspeak Revelator og Seas Excel virker ret populære - betragtes disse som highend? Hvilke enheder vil give et godt sammenspil i en 3 vejs- eller 4-vejs konstruktion?

Hvis jeg fortsat vil lege med sådan en konstruktion, hvordan skal jeg så gribe det an? - i hvilken rækkefølge skal tingene ordnes og i hvilke programmer? Jeg mangler overblik over processen!

Af forstærkere har jeg pt. en Marantz SR6004 (Er gÃ¥et fra surround til stereo forleden) og fÃ¥et bygget følgende kits med 2 x 500VA r-kerne transformere i hver: http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=653 til diskant/mellemtone og http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=45&catid= til bas. Jeg skulle mene der er nok saft i disse til at trække en seriøs højttaler, hvilket er det næste som skal opgraderes. Bruger pt. XTZ 99.26 og w10.17P som fronter. Jeg har ikke noget budget, men jeg plejer ikke at være bleg for at bruge lidt ekstra for at det gøres rigtigt første gang.

HÃ¥ber i kan komme med lidt inputSmile


Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2010 at 14:41
Hey,

Om du vælger Scan-Speak, Seas eller SBAcoustics tror jeg er underordnet. Du vil få god lyd med dem alle. Det vigtigste er at du finder enheder der egner sig til dit projekt. Altså har de egenskaber du har brug for.

Når du har tegningen og dermed litermål, kan du gå på jagt efter enheder. Jeg har lavet http://pro.speakerbuilder.dk hvor du kan beregne performance på enheder i forskellige kabinetstørrelser.

Jeg ville nok vælge at starte med en 3vejs. Delefilteret er utrolig komplex for 4 vejs (3 vejs er stadig ikke nemt). Vælg en diskant du mener passer pengepungen og designet. Holder du dig inden for de tre brands, går du ikke helt galt i byen.

Af mellemtone skal du kigge pÃ¥ kabinetstørrelse. Der ville jeg vælge en 4". Enten Scan-Speak 12M(U), Seas W12CY001 (eller w15CH001 som ogsÃ¥ er super god) eller SB SB12NRXF25-4. 

Hvis du ville gøre noget godt for designet, lavede du den med 2 basenheder. Højttaleren har et meget stort baffeltab fordi der ingen kabinetflader er til at kaste lyden fremaf. Så din følsomhed på basserne vil ligge meget lavt. Der tror jeg Seas W18E001 vil gøre det godt. Den har jeg prøvet, og den spiller fantastisk. Vælger du en bas, får du samme lyd, men med mindre følsomhed.

Hvis du vil have en lille diskant, har bÃ¥de Scan-Speak og SBAcoustics nogle gode nogle. 

Du kaster bare af dig med spørgsmål, så forsøger jeg og svare :)


Edited by syncroniq - 08 Okt 2010 at 14:42
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2010 at 00:22
Til konstruktion af og udregning bruger jeg Coreldraw. Hvis højttaleren er stor og mere kompleks bruger jeg Rhino 3D.
 
Hvis designet er fast, mÃ¥ man beregne og udsøge sig nogle enheder, man antager laver god performance dertil.
 
Jeg gÃ¥r næsten altid pÃ¥ kompromis med designet og den umiddelbare optimale volumen - sÃ¥ er det ogsÃ¥ lidt sjovere at tegne :)
 
NÃ¥r jeg er færdig, laver jeg tegninger over hvordan træet skal skæres - sÃ¥ er der ogsÃ¥ styr pÃ¥ hvor meget der skal til. Dernæst hvordan jeg gør de forskellige ting (det er tit her speakerbuilder kommer ind i billedet). Derefter bestilles tilbehør gerne hjem. SÃ¥ kan det praktiske gÃ¥ igang. NÃ¥r højttaleren er færdig, kommer der mÃ¥leudstyr pÃ¥ (CLIO 7.03). Har desværre været pÃ¥ en lad bølge mht. LspCAD (software til konstruktion af filter), sÃ¥ der har jeg selv noget at indhente.
 
Mht. mÃ¥ling og filterudvikling er der en del gavmilde sjæle herinde, der sikkert vil give en hÃ¥nd med.  


Edited by JAV - 10 Okt 2010 at 14:26
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2010 at 02:33
Har du ikke mulighed for at scalere dit design, for ikke at være lÃ¥st i dit valg af enheder? Det er jo primært basenheder, der er krævende mht. størrelsen pÃ¥ kabinettet. Mellemtone enheder skal selvfølgelig have et vis volumen for at preforme optimalt. Men det kan minimeres ved at indbygge en kontrolleret utæthed i kabinettet.
Mht. valget imellem 3- eller 4-vejs, sÃ¥ vil jeg anbefale 3-vejs. Som Henrik skriver, er det noget nemmere end 4-vejs, og du fÃ¥r ingen problemer med at dække hele frekvensomrÃ¥det med en 3-vejs. Du kunne evt. starte med 3-vejs, og udbygge med 2 subs senere.
Kan du ikke lave nogle billeder i solidworks, eller en 3D-pdf, så vi kan se, hvad du har tegnet.
Back to Top
Shalashaska View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 30 Sep 2010
Online Status: Offline
Posts: 21
  Quote Shalashaska Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2010 at 00:51
Jeg har mulighed for at designe kabinettet til lige nøjagtig den enhed som jeg vælger. Jeg skal bare have styr på det krævede kabinetvolumen. Jeg er dog i tvivl om hvad der sker hvis ikke jeg rammer VAS 100%. Hvad nu hvis en enhed kræver 40L og jeg har 60L? Vil det have en negativ effekt?

Ang. hvad jeg har tegnet, så er det bare en logaritmisk spiral, men jeg har problemer med at få Solidworks til at makke ret med at gå fra 2D til 3D. Der jeg har er pt. noget lign dette:


Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2010 at 10:47
Hey,

Uh... Vas er ikke enhedens anbefalede kabinetstørrelse. Den skal man regne sig frem til.
Vas er enhedens eftergivenhed i forhold til areal. AltsÃ¥ den mægde luft der har samme eftergivenhed som enhedens ophæng, i forhold til enhedens membranareal. 

Sig til hvilke enheder du er interesseret i, så hjælper jeg gerne med at beregne kabinetstørrelser til dig.
Back to Top
Shalashaska View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 30 Sep 2010
Online Status: Offline
Posts: 21
  Quote Shalashaska Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2010 at 12:04
Tja, jeg har indtil videre kigget på:

Scanspeak R2904/7000+ 26W/8867T00


Mellemtone ved jeg ikke helt og ovenstående er bare lige hvad der lyder som værende gode enheder som ofte nævnes.

Du må gerne fortælle hvordan jeg beregner volumen hvis du har et godt link, så kan jeg selv kigge på det og tilpasse hvis jeg finder andre enheder.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2010 at 12:59
Hey,

PÃ¥ siden http://pro.speakerbuilder.dk kan du beregne lukkede og basrefleks kabinetter.

Ved lukkede kabinetter kan du enten indtaste et Q eller antal liter. NÃ¥r du tager udgangspunkt i den ene, fÃ¥r du den anden beregnet, samt grafer. Q skal gerne ligger imellem 0.55 og 0.8. 

Ved basrefleks kan du fÃ¥ beregnet en max-flad kurve via "Max Flat" knap. Eller du kan indtaste en volumen og en porttuningsfrekvens og trykke "Calc. Box" knappen. 

Du skal kigge meget på den graf der hedder "Step response". Det må ikke "ringe", hvis du forstår. Altså "bølge" op og ned mange gange. Den skal gerne falde til ro hurtig efter få "sving".

Skriv hvis du har spørgsmÃ¥l. 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2010 at 13:02
Hey,

Hvis du vælger kun én basenhed, sÃ¥ vælg en 4 ohms udgave. 
Som den her : 26W/4867T00
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2010 at 13:13
Nu er B&W Nautilus jo en halvbølge transmissionline, sÃ¥ der kan han ikke bruge din beregner.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz