Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: Test LspCAD her (Workshop)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Test LspCAD her (Workshop)

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Test LspCAD her (Workshop)
    Posted: 31 Jan 2009 at 22:08
Hey,

Jeg tænkte vi kunne lave en tråd, hvor alle interesserede tager udgangspunkt i samme projekt, og hjælper hinanden hen af vejen.

Jeg har lavet et LspCAD dokument klar og målefilter læst ind. Man gemmer zipfilen, installer LspCAD og åbner skabelon.lsp filen. Så er man klar til at prøve kræfter.

XT25_18W.zip skabelon fil

LspCAD Demo (Gratis version)

Er i med på den? Så prøver jeg gerne og hjælpe hvis folk sider fast, har spørgsmål osv.
 
Her ses højttaleren. Jeg har dog valgt at vi kun kigger på de to enheder, og glemmer bassen i siden.





Edited by syncroniq - 31 Jan 2009 at 22:42
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jan 2009 at 22:10
Et hint... LPad dæmpeled kunne bestå af 1.8ohm i serie og 2.7 i parallel. Så har i følsomheden på plads.

Edited by syncroniq - 31 Jan 2009 at 22:15
Back to Top
ehb_elh View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Jan 2009
Location: Fyn
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote ehb_elh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jan 2009 at 23:16
jeg forsøgte lidt en 10 minutters tid, og kom frem til dette filter.
Skal siges det er mit første filter OVERHOVEDETSmile
ved godt delingen er lidt høj



Håber det var tæt påSmile

Mvh Jesper


Edited by ehb_elh - 31 Jan 2009 at 23:21
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2009 at 10:33
Hey,
 
Det ser sku godt ud.
 
Nr 2 spole på bassen, er det 10mH ? For så tror jeg du kan fjerne den uden at der sker noget ved det.
 
Har du prøvet at lave en sugekreds? Det kan tage puklen af bassen, og give en mere liniær response. Altså en modstand, kondensator og spole i serie med hinnanden, og så sætter du den kreds parallelt med enheden.
Back to Top
ehb_elh View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Jan 2009
Location: Fyn
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote ehb_elh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2009 at 11:12
Så kom der lige et nyt forsøg.. og så lidt billeder...






Som man kan se ligger fasedrejet ikke helt i delefrekvensen, dette kunne jeg ikke få rettet op på, eller min viden strakte ikke så langtTongue

Mvh Jesper
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2009 at 18:14
Hey,
 
Det ser godt ud. Det måler allerede bedre end 70% af alle færdigekøbte højttalere.
 
Vi må lave en dag hvor vi måler en højttaler igennem, man simulere sit filter, og så får lov at høre det bagefter. Det kunne være sjovt.
 
Imorgen kan jeg lige prøve og uploade mit forsøg. Men det er ikke meget bedre end det du er kommet frem til.
 
Er der ikke andre der har prøvet?
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2009 at 09:41
Jeg sad lidt med det igår, jeg synes det er lidt svært, men jeg prøver igen.
 
m@dsen
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2009 at 11:19
Hey,

Madsen > Jeg kan kun give dig ret. Det er også derfor jeg håber at folk kommer bedre igang med det, når vi tager det på denne måde. I må hellere end gerne spørge hvis i sidder fast med noget.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2009 at 12:39
Her er mit første forsøg, det er første gang jeg prøver at lave et delfilter, såå......
 
 
 
m@dsen
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2009 at 12:57
Hey,

Som du kan se på din måling, er enhederne i modfase. De udfaser hinnanden ved 3500Hz. Du skal i simulate mode højreklikke på f.eks. diskanten og vælge Invert. Din seriespole på bassen skal også være størrere så du får lagt kurven ned. Så skal du have dæmpet diskanten med en eller to modstande som du kan se længere oppe. (du kan nappe hans værdier til at starte med).
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz