Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: Test LspCAD her (Workshop)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Test LspCAD her (Workshop)

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Test LspCAD her (Workshop)
    Posted: 04 Feb 2009 at 22:51
Yep Geek
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2009 at 22:59
Originally posted by m@dsen

Originally posted by kappen

Udemærket. Prøv en lidt større spole på bassen (L2)


og en modstand efter R1 på diskantfilteret som går til stel (2-5ohm vil jeg tro).

Det næste du skal ahve styr på er fasen, den kan du se under "SPL phase", men du kan også prøve at vende plus og minus på diskanten (kan du gøre ved at klikke på den og sætte flueben i "invert") og spiller enhederne i fase omkring delefrekvensen vil de lave en udfasning ved delefrekvensen i modfase.

Jeg tror endda at du med fordel kan vende fasen (invert) på diskanten som udgangspunkt.
 
Betyder det at jeg skal have de 2 faser til at ligge oven i hinanden?
 
m@dsen


Ja - sådan kan man godt sige det, ihvertfald omkring delefrekvensen bør man bestrebe det, i praksis betyder det, at begge enheder opfører sig som en enhed, i det frekvensområde hvor de er i fase (skulle også gerne være det område hvor de overlapper hinanden).

Sådan her kan det f.eks. se ud:



Den nederste graf viser den akustiske fase som funktion af frekvensen.

I den øverste graf kan du se on-axis frekvensresponsen og udfasningen (skyldes + og - er byttet rundt på diskanten også kaldt modfase).

Man kan som udgangspunkt sige at det er vigtigt fasen er iorden, ellers er der nemlig intet grundlag for frekvensresponsen - fordi så er grafen opnået ved at få enhederne til at modarbejde hianden istedet for at sammenarbejde.

Men opdater endelig engang imellem så skal du nok blive god til det til sidst!

Kan jo være du kan få lavet nogle målinger af en af os herinde (jeg gør det gerne) af din næste højtaler og så kan du selv prøve at lave filteret til den.

Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2009 at 08:48
Okay, nu er jeg medBig%20smile Man får dem først i fase i det område man ønsker at delefrequencen skal ligge, og så justerer man enhederne ind.
 
m@dsen
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2009 at 19:36
Hey der skal jeg også lige lege med, er dog lige kommet hjem fra ferie, så jeg skal lige igang først, og så har jeg endelig fået en computer der virker, så LSPcad skal også lige ind. Men så kommer jeg også med et forslag.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
palle38 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Jan 2009
Location: østjylland
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote palle38 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2009 at 21:23
Hey. Hvordan oploader man billeder af sit filter, når det er færdig? Tror sku jeg er ved at få fat i den lange ende med det her
Endelig forstår jeg lidt af det.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2009 at 22:54
Hey.. Du skal vælge post options --> post reply.. der er der så et lille billede af et træ.. der trykker du, og så tror jeg næsten at det giver sig selv.. Ellers så bare spørg igen :D
 
Mvh
Rune
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2009 at 19:50
Så har jeg leget lidt, med grundig hjælp fra LSP tutorial her i forumet. her er det første forsøg.


Edited by Busk - 06 Feb 2009 at 19:50
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2009 at 20:55
Originally posted by Busk

Så har jeg leget lidt, med grundig hjælp fra LSP tutorial her i forumet. her er det første forsøg.
 
Hey Busk, må vi også se hvordan filteret ser ud?
 
m@dsen
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2009 at 21:06
Jep det må i, skulle lige have lagt de små, men her kommer det.
 
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2009 at 21:12
I 3 ordens på begge filtre, skal du lade diskanten spille i "rigtig" fase, du har vendt + og - på den.

Du skal også have den ned på det laveste niveau ellers bliver højtaleren tynd og lys at høre på. dvs. du skal ned omrkring de 74-75dB. Det gør du som udgangspunkt ved at gøre spolen på bassen større og justerer modstandene på diskanten.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz