Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Helt Nybegynder og helt nyt projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Helt Nybegynder og helt nyt projekt

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Madsovic View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 22 Maj 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Madsovic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Helt Nybegynder og helt nyt projekt
    Posted: 12 Sep 2010 at 17:58
Hej. En af mine venner og jeg er lidt inde i "lydverdenen" (medlemmer af Hi-Fi klubben mv) og kunne godt tænke os at prøve at hjemmebygge et sæt højtalere.

Det vi ved:
Det færdige produkt skal være et par 3-vejs højtalere af en udemærket kvalitet.
at vi nok må bygge en øvelseshøjtaler først.
at vi ikke helt forstår teknikken bag.

Derfor vil vi meget gerne have nogle råd til, hvor vi skal starte, alt vil blive taget imod med kyshånd:
Hvad enheder vi skal bruge (ikke for dyre i første omgang, da det kun er en prøve)
Hvad materialer vi bør bygge af, og hvordan vi bør bygge.
alt hvad vi ikke har taget højde for, men som vi bør vide.

Jeg ved, at det er et ufatteligt bredt spørgsmål, og at det ikke er et simpelt ja/nej spørgsmål, men vi håber i vil hjælpe os.

På forhånd tak.
M og C
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Sep 2010 at 18:28
Hey.
 
Et ca. budget er altid et godt udgangspunkt.
Hvad højttalerne skal bruges til.
Hvor stort et rum de skal spille i.
Skal designet bare være nogle firkantet kasser - og er der en max. størrelse.
I får brug for en gang filtermåling.
Skal de males eller have finér.
 
Osv.
 
Back to Top
Madsovic View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 22 Maj 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Madsovic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Sep 2010 at 22:44
ca. budget er ca. 3000 kr, de skal bruges til en normal størrelse dagligstue.
Designet er blandt andet det jeg håbede i kunne hjælpe med (ved ikke helt hvordan man bygger højtalere, er det virkeligt bare limet træ?) men det er gulvhøjtalere, ca. en meter høje eller som så.
maling er ikke så vigtigt nu, og hvad er filtermåling?

Jeg vil gerne have et sted at starte, så hvad er det første man som nybegynder bør gøre når man skal til at bygge?

På forhånd tak. 
-M

Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Sep 2010 at 11:48

I får ikke meget 3-vejs for 3k. I bør nok gå mere efter en 2-vejs, og måske et kit ?

Når du har fundet/fået enheder kan du derefter begynde at beregne volumen/designe.
 
Din højttaler skal have et delefilter, og til det skal der måleudstyr på. Men tror umiddelbart I skal have fat i et kit.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Sep 2010 at 12:30
Start hér: http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
Her kan i læse EN MASSE om DIY i alle størrelser og afskygninger, samt helt grundlæggende hvad det kræver for at bygge højttalere...
 
God fornøjelse....Smile
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Sep 2010 at 12:56
Hey,

Er de 3000kr for et sæt eller pr stk?
Hvis det er pr sæt er det ikke meget. Så ville jeg kigge efter f.eks. Peerless/Vifa enheder (SDS/SLS). Hvis det er pr stk ville jeg kigge efter SB enheder.

Peerless Vifa foreslag:

Samlet for enheder til én højttaler : 1.235,- 

Så kommer delefilterstumper, terminaler, basport osv. Der må i købe nogle til billige penge ved f.eks. http://www.hoejttalerbutikken.dk 



Hvis det er pr stk ville jeg vælge en ren SB løsning med :

Ialt pr stk for enheder : 1.960,- og så er der råd til lidt bedre filterstumper. 
 

Men... Hvor i landet bor du?

Der er efterhånden en del herinde der har måleudstyr og kan hjælpe med delefilter.
Når i skal have lavet filter, er det vigtig at man måler enhederne igennem akustisk og simulere et filter på de målinger. Derefter kan man så bestille filterstumper.

Kabinettet er bare en kasse af træ. Men størrelsen skal være helt rigtig. Når i have valgt enheder, hjælper vi gerne med det.
Back to Top
Madsovic View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 22 Maj 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Madsovic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Sep 2010 at 20:25
Hej, der er tale om 3000 per højtaler, sorry jeg var ikke lige klar nok i min beskrivelse, det behøver ikke blive et skinnende eksempel på overlegen high-end, bare vores første forsøg, der helst skulle lyde rimeligt i sidste ende.
Friman og syncroniq: tusind tak! præcis sådan konkret hjælp vi havde håbet på.
Jeg vil vende tilbage til denne post når jeg får gnavet mig igennem noget af teorien fra Frimans link :)

P.S bor i Jersie, der ligger lige nær Køge, en halv times togtur fra hovedstaden.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Sep 2010 at 20:39
Hey,

Kort fortalt skal du have afvide hvormange liter mellemtonen og basserne skal have og hvilken port du skal bruge. Så kan du selv sidde og tegne et kabinet som du vil have det.

Hvis du tager udgangspunkt i det SB jeg nævnte, så vil jeg anbefale følgende :

Mellemtonen skal have ca 6 liter lukket.
Basenhederne skal have fælles ca 80 liter med 2 stk 10cm (diameter) porte på ca 23-25cm længde.

Jeg vil anbefale trumpetporte som den her :

Vil du have hjælp til kabinettegning så siger du bare vil. 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Sep 2010 at 20:42
Hey,

Her er en tråd du kan bruge som inspiration :

Forsøg dog at hold enheder tæt og langt fra gulv.

Med Køge skal du nok have fat i Busk herinde. Han har måleudstyr og kan lave delefiltre. Prøv og søg efter brugeren Busk og send ham en besked.
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Sep 2010 at 21:02
Hej,

Hvis I bor i Kbh. eller omegn, så har jeg et kanon't tip på et peerless kit, som I kan få for ca. 1500 kr for et sæt. Inkl. kabinet.

2 vejs i et relativ højt og smalt kabinet. ALt inklusiv.

/JH  
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz