Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SB/SS basrefleks
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB/SS basrefleks

 Post Reply Post Reply Page  <1 19202122>
Author
Message
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB/SS basrefleks
    Posted: 28 Jun 2011 at 07:14
Med hensyn til portlængden, er den hvad den er fra Rabu (40 cm). Den er endnu ikke kortet af, men den skulle tunet til ca. 25 Hz.
Jeg har endnu ikke villet skære i den, da mit lytterum ikke er lavet færdigt endnu.
Det er et kælderum på 22 m2, ca. 4,2 x 5,2 m og 2,35 m til loft.
Der er stengulv og pudsede vægge, samt fritlagte bjælker med puslag mellem.
Med andre ord, et akustisk helvede uden dæmpning. Dog skal det siges, at jeg har lagt lidt tæpper på gulvet og sat madrasser langs væggene, for at kunne holde ud at være der.
Planen er at sætte troldtekt plader på for og bagvæg, forskudt af hinanden, og ligge tæppe på 80% af gulvet. Og så iøvrigt indrette det lidt som en dagligstue.

Back to Top
koan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 10 Jan 2009
Location: Hillerød
Online Status: Offline
Posts: 50
  Quote koan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jun 2011 at 17:50
jeg har lige bestilt stumper- så glæder mig til at høre dem :-)
Back to Top
koan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 10 Jan 2009
Location: Hillerød
Online Status: Offline
Posts: 50
  Quote koan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jun 2011 at 22:57
Jeg har dog tænkt mig at ændre lidt i designet - ikke meget - bare runde den lidt bag til og skære fronten 45 grader af nedad til - så den matcher toppen lidt mere - men smag og behag er jo forskelligt :-)

Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jul 2011 at 11:37
Ja, du har ret mht smag og behag :-)
Da jeg gik i gang, var det første gang, så jeg måtte begrænse mig lidt.

Glæder mig til at høre om dine erfaringer, når du når i mål.

Nu er det fredag, og Jazzfestival, så det....

Clown
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Nov 2011 at 21:39
Så er det tid til en update.
Efter megen lytten og og frustration over rummets akustik, er der sket en ændring. Ved et tilfælde fik jeg fat i et sæt Nad 60a (Dali 7a). Jeg satte dem ned i kælderen ved siden af mine diy´er og lyttede på forskellen. Jeg har i længere tid syntes at diskanten var en kende for tilbagelænet, men har tilskrevet det rummets egenskaber. Det viser sig så ikke alene at være rummet. Nadderne spiller fint med rigeligt diskant, lidt for meget faktisk.
Så  nu kan jeg ikke rigtigt give rummet hele skylden...
Jeg har så lavet lidt om i filtret, og her kommer jeg nok i krydsild, men det lærer jeg nok af. Filtret ligger på side16 hvis man lige skal se.
De to modstande R24 og R25 har jeg ændret på. Jeg har sat en 3,3 Ohm parallelt over R24 og en 2,7 Ohm parallelt over R25.
Det har løftet betydeligt på toppen, og generelt hele lydbilledet.
Nu er det så jeg vil høre om det jeg har gjort er helt ude i hampen. En af mine gamle venner, der har bygget i mere end 25 år, mener nemlig at diskanten er dæmpet 9 dB og at R24 burde være nærmere 0,6 Ohm.
Kan i opklare dette?
 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2011 at 16:34
Originally posted by svendborg@email

Så er det tid til en update.
Efter megen lytten og og frustration over rummets akustik, er der sket en ændring. Ved et tilfælde fik jeg fat i et sæt Nad 60a (Dali 7a). Jeg satte dem ned i kælderen ved siden af mine diy´er og lyttede på forskellen. Jeg har i længere tid syntes at diskanten var en kende for tilbagelænet, men har tilskrevet det rummets egenskaber. Det viser sig så ikke alene at være rummet. Nadderne spiller fint med rigeligt diskant, lidt for meget faktisk.
Så  nu kan jeg ikke rigtigt give rummet hele skylden...
Jeg har så lavet lidt om i filtret, og her kommer jeg nok i krydsild, men det lærer jeg nok af. Filtret ligger på side16 hvis man lige skal se.
De to modstande R24 og R25 har jeg ændret på. Jeg har sat en 3,3 Ohm parallelt over R24 og en 2,7 Ohm parallelt over R25.
Det har løftet betydeligt på toppen, og generelt hele lydbilledet.
Nu er det så jeg vil høre om det jeg har gjort er helt ude i hampen. En af mine gamle venner, der har bygget i mere end 25 år, mener nemlig at diskanten er dæmpet 9 dB og at R24 burde være nærmere 0,6 Ohm.
Kan i opklare dette?
 
Hvis du har lavet det du har beskrevet overfor så har du dæmpet diskanten yderligere, vil suplere med to screenshots fra lspcad.

Første billede er før ændring:

Billede 2 er efter ændring:

Så det kan ikke være det du har ændret hvis du har fået mere diskant, R25 hvor du har 2stk 2,7ohm i parallel giver 1,35ohm og R24 hvor du har en 33ohm i parallel med 3,3ohm giver 3ohm.

Hvis du skal lave en forbedring så skal du ændre nogen andre ting.
R25 (Diskant) skal ændres fra 2,7ohm til 2,2ohm.
C7 (diskant) skal ændres fra 6,8uf til 10,1uf ved at koble en 3,3uf i paralel.
L14 (Diskant) skal ændres fra 0,15mH til 0,12mh ved at vinde den lidt ned.
R15 (mellemtone) skal ændres fra en 1ohms til en 0,68ohms.
Denne ændring giver nedenstående.
.
Det er ikke jordens nemmeste sammensætning at få til at makke ret, da bassernes følsomhed er lige så høj som mellemtonen, og det gør at lige så snart man smider filter på at er følsoheden for lav på mellemtonen.
Basserne rammer ca. 92dB efter baffeltab og mellemtonen ligger på 91dB før filter, så det ikke nemt Smile.

Busk


Edited by Busk - 05 Nov 2011 at 16:52
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2011 at 17:45
Hilsner og halløjer. 
Er pt ikke hjemme, men skal undersøge hvad jeg har lavet... Der er dømt kvajebajer, hvis det er noget andet jeg har gjort, eller samlet forkert.
Kan godt se problemet med følsomheden mellem basser og mid.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2011 at 17:59
Originally posted by svendborg@email

Hilsner og halløjer. 
Er pt ikke hjemme, men skal undersøge hvad jeg har lavet... Der er dømt kvajebajer, hvis det er noget andet jeg har gjort, eller samlet forkert.
Kan godt se problemet med følsomheden mellem basser og mid.

Bare en bajer og musik LOL
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2011 at 20:24
Øh Busk. Det ser da ud til at det er R26 der er de 2 parallelle? På 1,2 Ohm i diagrammet. Ved godt det er 2 på 2,7 Ohm.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2011 at 21:36
Vi må vist have en update på hvordan filteret ser ud så vi ikke taler forbi hinanden.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 19202122>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz