Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SB/SS basrefleks
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB/SS basrefleks

 Post Reply Post Reply Page  <1234 22>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB/SS basrefleks
    Posted: 01 Sep 2010 at 19:01
Jeg bruger minimum 20grader
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2010 at 19:07
Ok, 20 grader er på vej :-)
 
#Busk.
Jeg hedder Svendborg, men bor på Hovedøen, Amager :-))
Nu får jeg sikkert på nakken af de jydske "digebestyrerer"... Kan dog berette at jeg faktisk er født i Jylland og har boet der i 6 år i byen Viuf mellem Kolding og Vejle.
 
Pladetykkelsen er 22 mm, men 38 på baffel, da jeg limer en 22 og 16 mm sammen.
 
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2010 at 19:27
Der kommer lige en ny tegning her.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2010 at 19:33
Originally posted by svendborg@email

Ok, 20 grader er på vej :-)
 
#Busk.
Jeg hedder Svendborg, men bor på Hovedøen, Amager :-))
Nu får jeg sikkert på nakken af de jydske "digebestyrerer"... Kan dog berette at jeg faktisk er født i Jylland og har boet der i 6 år i byen Viuf mellem Kolding og Vejle.
 
Pladetykkelsen er 22 mm, men 38 på baffel, da jeg limer en 22 og 16 mm sammen.
 
Det var hurtigt Smile, men jo mindre paralelle overflader der er jo bedre.
Jamen amager tager jeg da også gerne et smut forbi-
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2010 at 19:42
Jeg kan også sagtens køre en tur til Næstved egnen, hvis bare jeg kan få kabinetterne ind i bilen :)
 
Har iøvrigt tænkt mig at lave 3 sæt terminaler, så jeg kan køre med eksternt delefilter.
 
Jeg har netop afhændet et ældre sæt Dynaudio ht´ere med akustisk ventil og ikke refleksport. På det kommende projekt har jeg sat refleksporten foran på ht, for at have mulighed for at komme lidt tættere på væggen bagved. Det var ikke det store problem med Dynaudioerne pga ventilen. Er der nogen her der kan forklare mig forskellene mellem de 2 metoder? Kunne nemlig finde på at bruge ventil på bagsiden, hvis det vil virke med disse basser. Det var en 24W der sad i de gamle Dynaudioer med ca. 40 liter kabinet.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2010 at 19:56
Lad bare mig kikke forbi, det er nemmere at flytte en computer Smile.

Basreflex er røret faktisk en enhed for sig selv som så tuner et bestemt sted og dermed giver et dybere basområde.

Aperiodisk bas system er faktisk et lukket system (trykkammer) med en kontroleret sivning. Det vil sige at du beregner kassen efter trykkammer medtoden, hvor du helst vil ramme et q på 0,5774 (bessel afstemning) og så tilføjer du en akustisk ventil. Du får den hurtige og kontrolerede bas fra et lukket system, men den går en anelse dybere med ventilen i end et normalt lukket system.

Jeg er pt igang med nr 3 udgave af The Conductor, Den første var som sagt med XT25, 15M og 26Walu, nr. 2 er R2904, 15M og 26Wpap. Begge disse er basreflex. Men nr.3 til Christ er XT25, 15M og 26Wpap men med 2 akustiske ventiler i 60 liter. Da dette er giver den mere tørre bas som Christ ønsker.

Troels Gravensen har prøvet det, og nu har jeg selv prøvet det i et par test kabinetter, og jeg skal love for der kommer slam i den bas, ret fedt, den går så bare ikke lige så dybt, men kan man leve med det er det en super måde at gøre det på. 
Du kan se Troels Gravesen projekt her: http://www.troelsgravesen.dk/Jensen.htm.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2010 at 20:03
Har lige prøvet at smide dine enheder i lukket, det er de ikke beregnet til, og den skulle så have 24litter til 2 basser og ville rulle af ved 60Hz
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2010 at 20:53
Uha :-) Jeg holder mig til reflekset. Kommer sikkert også til at flytte luft nok til 20 m2...
 
Mht til besøg/hjælp, tænker jeg Anders kommer forbi også. Han har købt en Clio og vil gerne lære noget også.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2010 at 08:17
Med de 4 basenheder i 20 kvm. stue skal du ikke blive overrasket hvis din bas er væk en dagWacko så skal du bare gå rundt hos naboerne og spørge om de har hørt den, og kan sige hvor den erLOL
De kabinetter du har tegnet ser rigtig godt ud, glæder mig til at følge med i projektet. Den mellemtone du har valgt er ikke hel ved siden af, jeg bruger den i mine 3vejs. De spiller lige nu med et midlertidigt filter, og de gør det rigtig godt. Du kan jo komme forbi en dagSmile, jeg bor i Kastrup.
Michael
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2010 at 08:24
Originally posted by svendborg@email

Uha :-) Jeg holder mig til reflekset. Kommer sikkert også til at flytte luft nok til 20 m2...
 
Mht til besøg/hjælp, tænker jeg Anders kommer forbi også. Han har købt en Clio og vil gerne lære noget også.
Ja anders har jeg besøgt, vi mødtes et par stykker inde hos ham med vores DIY grej, det blev en lang aften/nat Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 22>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz