Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SB/SS basrefleks
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB/SS basrefleks

 Post Reply Post Reply Page  <1 1516171819 22>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB/SS basrefleks
    Posted: 21 Mar 2011 at 12:28
Stil den ene af de liggende spoler på højkant, så dens akse er vinkelret på den anden stående spoles. Bare for at være sikker!
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2011 at 13:03

Felt linierne fra de to wax spoler vil påvirke hinanden, som de sidder nu. Disse feltlinier vil i princippet følge de røde strips (kabelbindere) igennem og rundt om spolen.

Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2011 at 14:09
Ja, jeg tænkte nok det var bedre at spørge her.
Det var nu også min første indskydelse, at vende dem vinkelret på hinanden, så det bliver gjort:-)

Takker for de hurtige svar.

Back to Top
koan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 10 Jan 2009
Location: Hillerød
Online Status: Offline
Posts: 50
  Quote koan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Apr 2011 at 08:31
Hej

Du kan eventuelt tjekke troels gravesens hjemmeside han har undersøgt det :-)

Jeg vil godt bygge den samme højtaler som dig - men jeg kan ikke se hvilken modstand der er i de forskellige spoler - kan du hjælpe mig?

Mvh

jørn
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Apr 2011 at 08:47
Hej :-)

Jeg mener man kan se det på Rabu´s hjemmeside, men du får dem her.
0,15 mH = 0,16 Ohm
0,22 mH = 0,148 Ohm
0,33 mH = 0,187 Ohm
2,7 mH = 0,07 Ohm

Du skal være velkommen til et lyt, inden du kaster dig over projektet, men jeg har nok ikke noget lytterum før slutningen af juni.
Skal lige sætte huset i stand, og en tur til Lemans :-)

Søndag d 17/4 skal jeg ned til Busk og teste delefiltrene og tager højtalerne med hjem der. Derfra kommer de bare til at stå i et værksted indtil jeg har lavet så meget på huset, at min mening giver mig lov til at lege også :-)))


Back to Top
koan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 10 Jan 2009
Location: Hillerød
Online Status: Offline
Posts: 50
  Quote koan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Apr 2011 at 16:22
Hej Svendborg

Tak skal du have - jeg tror nu at jeg bygger dem med almindelige spoler :-)  jeg har enhederne liggende, så jeg tager chancen :-)

God fornøjelse med byggeriet - den er jeg selv på - nu vil jeg bare gerne være færdig.

Og god tur til Lemans :-)

Mvh

jørn
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2011 at 19:47
Originally posted by koan

Hej Svendborg

Tak skal du have - jeg tror nu at jeg bygger dem med almindelige spoler :-)  jeg har enhederne liggende, så jeg tager chancen :-)

God fornøjelse med byggeriet - den er jeg selv på - nu vil jeg bare gerne være færdig.

Og god tur til Lemans :-)

Mvh

jørn
Halløj igen.
Uden at ville beskylde dig for en ringe læser, vil jeg alligevel henlede din opmærksomhed på mine mellemtonekabinetter. Der skal laves en ændring pga de parallelle flader. Det bliver forsøgt med en trekantet plade der kan være inde bagved magneten, dog først når jeg får dem hjem. Så måske du skulle ændre dine allerede nu, hvis ikke du har samlet dem færdig altså:-)
 
 
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2011 at 12:47
Så er der lidt nyt igen.
Har været ved Busk og høre de endelige filtre. En kæmpe forskel fra de første prøvefiltre. Umiddelbart skal der ikke ændres på noget, andet end porten, som jeg tænker at tage 3 cm af. Jeg ved det går ud over de nederste sidste Hz, men det er min første indskydelse. Dog sker der ikke noget før jeg har dem på plads i et rimeligt dæmpet lytterum.
Mellemtonen var meget behagelig, men stadig dynamisk. Og sammenspillet mellem den og diskanten virker til at sidde i skabet. Jeg er meget tilfreds med resultatet, og glæder mig til at få det hele sat til.

Og lige en tak til Busken for hjælpen og leje af gulvplads :-))

Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2011 at 18:26
Velbekomme Svendborg

De havde jo godt selskab af huset andre og mange højttalere. LOL
Og dejligt at du er tilfreds med lyden.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
koan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 10 Jan 2009
Location: Hillerød
Online Status: Offline
Posts: 50
  Quote koan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jun 2011 at 13:24
Hej Svenborg 

jeg skal til at bygge din højtaler og har brug for at kende de rigtige mål - så vidt jeg husker så har du placeret basporten i bunden - men er ikke sikker - jeg kan heller ikke finde størrelsen på porten - men måske husker jeg galt - jeg kan ikke finde det i tråden

Mvh
Jørn
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1516171819 22>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz