Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Hvordan bliver det klasser bedre?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hvordan bliver det klasser bedre?

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan bliver det klasser bedre?
    Posted: 19 Aug 2010 at 21:31

Du burde overveje, at bygge et sæt højtalere med aktiv deling. På den måde kan du sagtens nå under 25Hz selv i en lille kasse, hvis du korrigere, ønsket om høj følsomhed bliver irrelevant og de enheder som du allerede kender vil garanteret lyde meget bedre, når de er koblet direkte på forstærkeren.

Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2010 at 21:50
Originally posted by ham_den_lange

Du burde overveje, at bygge et sæt højtalere med aktiv deling. På den måde kan du sagtens nå under 25Hz selv i en lille kasse, hvis du korrigere, ønsket om høj følsomhed bliver irrelevant og de enheder som du allerede kender vil garanteret lyde meget bedre, når de er koblet direkte på forstærkeren.

Aktiv deling er absolut en mulighed. Det ændrer dog ikke ved enhedernes formåen og "egen-lyd".
25Hz og små kasser er IKKE det jeg går efter - dertil kender jeg lyden for godt :)
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2010 at 22:07
Nu er dit udgangspunkt med 150 ltr vel heller ikke en lille kasse, så mit ordvalg var måske ikke det bedste.
Men 2 stk. kvalitets 12" i omkring 100 ltr lukket og en 1 kW forstærker til at drive dem, burde kunne komme til at lyde ganske hæderligt helt ned til <20 Hz. Øvre bas- og mellemtoneområdet kunne så klares med en kombination af en 6,5" og en 4" eller måske en 3" evt. i åben baffel. Til diskantområdet ville jeg nok kigge efter en ringstråler (SB eller Scan-Speak) alternativet kunne være et bånd, hvis det er en lyd, som du kan lide.
Mht. deling, ville jeg nok vælge en passiv løsning imellem diskanten og mellemtoneenheden, og så dele resten aktivt, hvor en god dæmpningsfaktor har størst betydning. 
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2010 at 23:06
12" basser har jeg nok af i forvejen i mine Infinity Intermezzo 1,2S'er med hver 7-800W RMS Amps. Bevares... de bunder under 20 HZ her i stuen, men det er ikke den lyd jeg går efter. Tingene skal integreres i samme kabinet og jeg vil have meget hurtige enheder til bunden. Bånd har jeg haft i 1 meters længder fra Dali, og det skal jeg heller ikke have igen. Der skal helt andre boller på suppen Smile
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2010 at 00:05
Skulle ellers lige til at anbefale Beyma tpl-150. Det er en lækker sag.
 
Har også en svaghed for Beyma's 5MP60/N og 8WOOFER/P som mellemtone.
Så de kan anbefales herfra.


Edited by JAV - 20 Aug 2010 at 00:10
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2010 at 06:53
Originally posted by syncroniq

Med baffelstep rammer du ikke 93dB busk.
Det der rammer man 89dB i stedet for, så må man bare bruge 2stk LOL
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2010 at 08:53
Har du lyttet til Seas Exel enhederne? De går måske ikke vanvittigt dybt, men har en hurtighed og præcision over sig som jeg umiddelbart ikke er stødt ind i med SS enheder. Jeg har lige nu gang i et projekt med 2 stk seas exel nextel 8",  1stk 5,25" nextel mellemtone, og seas nextel diskant.  
Jeg arbejder på at få oprettet en tråd med byggebilleder og målinger :)
 
Jeg har selv 2 stk SS 26W alu, 23W, 18W og 15W på hylden, så har "hygget" mig med ret mange af Scanspeaks modeller.
 
Mvh
 


Edited by Frost - 20 Aug 2010 at 08:54
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2010 at 13:00
Lidt inspiration:
 
Dem kunne undertegnede godt tænkte sig at høre Thumbs Up Og så en en sub af en eller anden art...
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2010 at 14:11
Hey,

Busk > Baffeltab tager ca 6dB.... og med 2 stk er du godt over de antal liter.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2010 at 16:17
Originally posted by syncroniq

Hey,

Busk > Baffeltab tager ca 6dB.... og med 2 stk er du godt over de antal liter.
Ja 2 stk skal have dobbelt antal litter LOL jeg er tosset men ikke så meget Wink.
Og det er også derfor det bliver en meget store løsning at bruge, hvis design stadig er vigtigt.

Baffel tab er 6dB ja, men det er jo i totalt fri luft osv. og så kommer du dem ind i et rum og så er det nærmere 4dB.
Det er der i hvert fald nogen kloge hoveder der har skrevet Smile.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz