Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Hvordan bliver det klasser bedre?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hvordan bliver det klasser bedre?

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan bliver det klasser bedre?
    Posted: 19 Aug 2010 at 17:36
Som I ved er mine Busk VSS1510 (The Conductor) kloner færdige, og de spiller sgu godt uden de er trimmet ind, og vel nok en ½ klasse bedre når filtere bliver trimmet ind - SS sounden kan de dog ikke løbe fra uanset trimning. 
 
Nu er det sådan, at jeg altid har et projekt igang, og tænker på; - hvordan kan næste projekt blive en klasse eller 2 bedre end VSS1510, uden at ende ud i Holger4's suverænt velspillende og pladskrævende system som er vist på HiFi4All (en mega lang tråd - så er i advaret).
 
Hvilke enheder skal vi ud i når kabinet max. må være 150L? Scanspeaks sortiment er lissom afprøvet her gennem årene og SS har intet banebrydende nyt på hylderne der kan det jeg ønsker... Ergo er andre enheder påkrævet. 
 
Jeg ønsker >91dB følsomhed på enhederne og bassen skal ned under 25Hz. Endvidere ønskes suverænt attack og impulsvillighed samt stor spredning opad - kort sagt en 3D højttaler hvor musikerne kan placeres i højde, bredde og dybde på scenen.
 
Budget er ca. 30K til enheder og selvbyg-kabinetter.
 
Kom frisk med forslag
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2010 at 18:48
En 1/2 klasse er en meget underdrevet forbedring du kan forvente. Lige nu er der ingen faser i dit filter der passer og delefrekvenserne passer heller ikke.
Målingen på SS R2904 diskanten var en jeg hev frem fra gemmerne taget fra en hel anden højttaler.
Melletonen er ok, men den har jeg ændret siden da til noget bedre.
Bassen er beregnet, og ikke målt til din højttaler.
Der er ikke indlagt delay til enhederne da, min er tiltet og det er din ikke.
Så alt i alt er du vel 25% af vejen til det de højttalere rent faktisk kan præstere.

Nyt projekt har man altid i tankerne, men jeg brugte omkring 30timer på mit filter inden jeg v ar tilfreds og det var i tirsdag. Så bare vent, det du syntes lyder godt nu, er langt værre end det bliver.Wink

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2010 at 19:08
Jeg vidste det Smile! Du skriver det jeg gerne vil høre Heart Der er ubetinget et mægtigt potentiale i de VSS1510 kasser!
Edit: Jo mine er tiltet i soklen der også indeholder delefilter Wink


Edited by Mik112 - 19 Aug 2010 at 19:14
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2010 at 19:28
Originally posted by Mik112

Jeg vidste det Smile! Du skriver det jeg gerne vil høre Heart Der er ubetinget et mægtigt potentiale i de VSS1510 kasser!
Edit: Jo mine er tiltet i soklen der også indeholder delefilter Wink

Super, så skal vi bare rette resten til.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2010 at 19:38
Hey,

Jeg tror det bliver svært at nå 25Hz i 250 liter med 91dB følsomhed. Hvis ikke umuligt.
Jeg skal selv igang med mit eget projekt, efter at have lavet for andre i mange år. Der har jeg stillet mig selv samme spørgsmål, hvordan gør jeg det fedt for mig selv. 

Jeg vil prøve nye ting af, og forhåbenlig finde noget jeg syntes virker godt. Det er ikke sikkert at det er bedre, men hvis det er nyt vil det oftes opfattes sådan :P

Ligenu er jeg ved at lave et sæt højttalere til min svigerfar, og der ryger et hybrid filter på, altså en blanding af parallel og seriefilter. Jeg skal klart rode mere med seriefiltre, og så skal jeg prøve nye kabinetkombinationer af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2010 at 19:44
SB Acoustic 15" bas (eller skulle man sige 16,5") skal bruge 214litter og få et f3 på kassen på 26,68hz og så en port tunet efter 21,9hz. den har en følsomhed på 93db Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2010 at 19:45
Jeg har forøvrigt også det næste projekt i støbeskeen og nogen af enhederne er bestilt. Og jeg kan røbe at kasserne blive radikalt opgraderet Wink
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2010 at 20:13
Så stopper du :) Vi skal lige afslutte det igangværende :) Kig lige på Holger4's konstruktion. Har personlig lyttet til setuppet ved uhyggelige 126dB 5 meter fra højttalerne. De bunder iøvrigt nede omkring 15HZ når 700L sub'en er koblet ind. Fantom heldig konstruktion - så er det sagt!

Edited by Mik112 - 19 Aug 2010 at 20:54
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2010 at 20:32
Med baffelstep rammer du ikke 93dB busk.
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2010 at 20:59
Transmission lines har da har tidligere nået et godt stykke under 25Hz i <150L kabinetter Wink Følsomheden er så ikke noget at skrive hjem om - den ligger typisk omkring 80-85dB, men en strømstærk  Amp kan rette en anelse op på skavanken.
 
 


Edited by Mik112 - 19 Aug 2010 at 21:03
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz