Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: Portafstemning med clio
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Portafstemning med clio

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Portafstemning med clio
    Posted: 12 Aug 2010 at 20:02
Hej Drenge

Jeg syntes at have hørt at flere af jer afstemmer jeres port via målinger, hvordan er det lige i gør det?

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Aug 2010 at 00:10
bare der er nogen der svare inden torsdag i næste uge når jeg skal ned til dig med mine højtalere LOL
Michael
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Aug 2010 at 08:28
Hey,

Du laver en nærfeltsmåling (frekvens) af bassen. Der hvor den dykker i bunden, er der hvor porten tuner. 

Som du kan se her (Fra stereophile) tunes porten på den røde måling ved ca 25-27Hz. Porten peaker dog ved 21-22Hz.

Ser vi på impedancen som man normal gør, siger den også i starten af 20'erne.


Men frekvensresponsen er den bedste måde. 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Aug 2010 at 09:29
Denne måling tager man med porten i går jeg ud fra, og det man ønsker er at lægge den midt i mellem de 2 pukler på impedansmålingen?
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Aug 2010 at 09:46
Det mest nøjagtige er at lave en nærfeltsmåling (1-2 cm) af basenheden og kigge efter "udslukningen" som syncroniq også er inde på. Årsagen til at impedansmetoden ikke rammer helt rigtig, er at en enhed ikke er et minimumsfase system - det er jeg sikker på at du kan få USXX til at fortælle mere om.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Aug 2010 at 09:49
Og der hvor udslukningen er skal man så tune porten?
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Aug 2010 at 10:19
Hey,

Nej, det er der hvor porten ER tunet. Altså der hvor udslukningen er. Gør du porten længere eller kortere, vil det punkt flytte sig.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Aug 2010 at 10:28
Okay, det jeg med på, så det man kan bruge det til er at tjekke om man har ramt det ønskede mål.
Det jeg tænkte på var om man kunne, ud fra målinger, finde den mest optimale port tuning, eller om man blindt skal stole på hvad en program siger er bedst.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Aug 2010 at 10:48
Du skal aldrig stole blindt på et stykke software Smile Du bliver nødt til selv at prøve at forstå hvordan det hænger sammen - derefter kan du få et stykke software til at hjælpe dig med at opnå det du gerne vil.

Jeg plejer at kigge på stepresponsen og opnå så lidt oversving som muligt. Noget andet som også er væsentligt, er at portens respons ikke må gå op i en "spids" med den skal helst være flad på toppen og med bløde afruldninger, ellers risikerer du at den bliver "one-note" og kun kan svinge med ved en enkel frekvens.

Det kan være svært at opnå det hele på engang...

Det er somregel godt med et relativt lille kabinet og en relativ lav tuningsfrekvens. Når du så har fundet noget som bare er hurtigt, har lav groupdelay og en port med bredbåndet respons, kan du efterfølgende kontrollere om højttaleren gør som den skal.


Edited by kappen - 13 Aug 2010 at 10:50
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Aug 2010 at 10:56
Nej det jo det jeg mener at man ikke skal, er der nogen praktiske exempler vi kan hive ind i det så vi kan se hvordan det foregår.

Kikker lige i den tråd du lavede kappen med en lille 2vejs, kan ikke huske om du gennemgik det der.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz