Forum Home Forum Home > Brancheområde > RABU-Acoustics
  New Posts New Posts RSS Feed: SB Satori
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

SB Satori

Post Reply Post Reply Page  <1 17181920>
Author
Pro medlem
Pro medlem

Online Status: Offline
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB Satori
    Posted: 22 Jan 2015 at 08:44
Selvfølgelig spiller materialet en rolle sammen med geometrien - til sammen giver det en egenklang. Det interessante ved opbrydninger er, at nogle modes har en (meget) resonant karakter, mens andre ikke er resonante. Helt overordnet set er det diameteren/omkredsen af det effektive membranareal, der bestemmer spredningskarakteristikken, så jo større enhed jo dårligere spredning. Når det er sagt, så spiller profilgeometrien naturligvis også ind, hvilket man let ser, hvis man løser Rayleigh-integralet for henholdsvis en flad/plan membran og en konusformet membran med en given vinkel.

Edited by USXX - 22 Jan 2015 at 08:45
Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2015 at 14:28
Ulrik, du nævnte sidste år at i overvejede at lave en 8ohm version af 17 cm alu mellembassen beregnet til mindre volumener og med mindre støvhætte for optimeret spredning/afrulning i det øvre register. Kan du røbe om i er kommet videre med disse planer?

mvh,
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2015 at 14:32
Det har jeg nok sagt, når du siger det, men jeg husker det ikke lige.....link?

Det er der ikke umiddelbart planer om. Men der er noget andet spændende undervejs, som forhåbentlig kommer i en forholdsvis nær fremtid.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2015 at 14:34
4 ohm enheden har mindre støvdæksel og er (lidt) mere optimeret som mid-woofer.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2015 at 14:36
kiggede lige på 6½ Satori - det er jo en fuldtone. Lineær til 15kHz!
Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2015 at 14:43
Originally posted by USXX

Det er der ikke umiddelbart planer om. Men der er noget andet spændende undervejs, som forhåbentlig kommer i en forholdsvis nær fremtid.

Vi snakkede om det på dette forum i den anden tråd: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1358&PN=2&title=sb17-og-15-alu

Jeg kan desværre ikke bruge 4ohm's versionen, så håbede at i ville trykke på aftrækkeren til en 8ohm til mindre kasser :(

"Noget andet spændende undervejs"... så blir man jo nød til at sige "sig mere, sig mere!" :-)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2015 at 14:47
Originally posted by felsby

kiggede lige på 6½ Satori - det er jo en fuldtone. Lineær til 15kHz!

Så skulle du bare se, hvis vi have tænkt, at det skulle have været en fuldtone Wink
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2015 at 14:49
Originally posted by Juhleren

Vi snakkede om det på dette forum i den anden tråd: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1358&PN=2&title=sb17-og-15-alu

Jeg kan desværre ikke bruge 4ohm's versionen, så håbede at i ville trykke på aftrækkeren til en 8ohm til mindre kasser :(

"Noget andet spændende undervejs"... så blir man jo nød til at sige "sig mere, sig mere!" :-)

Det kan jeg ikke p.t. - jeg kan jo ikke sidde fortælle om vores kunders kommende produkter.
Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2015 at 14:51

Det kan jeg ikke p.t. - jeg kan jo ikke sidde fortælle om vores kunders kommende produkter.

Det tror jeg at vi alle har fuld forståelse for Ulrik. Vi er bare glade for det som du deler med os her :-)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2015 at 15:07
@Juhleren; mere præcist sagde jeg dette:

Der er angivet anbefalede box-volumener i databladene. Hvorfor vil du bruge en 8 ohm i en 2-vejs? Her vil man normalt vælge 4 ohm versionen (gælder også Satori) - 8 ohm 6½" enheder er primært tænkt til 2½-vejs konstruktioner eller som dual bas i en 3-vejs (med to basser). For 6" NAC gælder der tillige, at 8 ohm versionen primært er tænkt som ren bas (den har også et større støvdæksel end 4 ohm versionen - på 5" NAC er der ikke denne forskel). Det ligger faktisk i støbeskeen at lave en 6½" bas/mellemtone, der er optimeret til et relativt lille kabinet - mere kan jeg ikke sige p.t.
--------------------------------------------------

Jeg har ikke sagt, at den til mindre kabinetter optimerede 6½" ville være med alu-membran - eller at det ville blive en 8 ohm enhed. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 17181920>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz