Forum Home Forum Home > Brancheområde > RABU-Acoustics
  New Posts New Posts RSS Feed: SB Satori
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

SB Satori

Post Reply Post Reply Page  <1 45678 20>
Author
Selvbygger
Selvbygger

Online Status: Offline
  Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB Satori
    Posted: 02 Okt 2011 at 21:01
Hej Larsen,
Tak for dine ord om 12Mu´eren.

Min erfaring er at overlappet mellem woofer og tweeter oftest er mere uproblematisk når wooferen ikke blander sig for meget i hvad diskanten laver. Samtidigt er det ønskværdigt med så simple filtre man kan slippe af sted med som muligt af andre grunde. At wooferen siger mindre over delefrekvensen har jeg ikke oplevet som problematisk, når man har en tweeter som siger nok. Der er mange måder at gøre det på, jeg har bare aldrig oplevet en woofer eller en decideret mellemtone som spiller lige så god top som en fornuftig tweeter gør det :)

mvh,  

Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2011 at 21:58
Hej Juhleren

Jeg er helt med på at mellemtone/midwoofer og tweeter varetager hvert deres primære arbejdsområde.
Hvor meget en eventuelt midwoofer bidrager uden for det primære arbejdsområde er guidet af matematikken og dermed afrulningen for det valgte filter.
Afrulningen bør følge den af matematikken afledte referncekurve hverken mere eller mindre. Dette stiller store krav til enheden der bør have gode egenskaber langt ud over det primære arbejdsområde. Læs, bredt frekvensområde uden for mange peaks og dips der kræver særlige forholdsregler og dermed gør delefilteret unødigt kompliceret.
Der er her ikke medtaget ujævnheder forårsaget af difraktion på baggrund af kabinettets udformning og placering af enheden. 

Altid på vej...
Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2011 at 22:31
Hej Larsen,

Som jeg skriver er der mange måder at gøre det på. Duelunds artikel er interessant, men absolut ikke den af hans publiceringer jeg er gladest for. Som du selv skriver er der mange parametre (interne og eksterne)* som gør at en enhed afviger fra det "perfekte", så hvorfor søge det "perfkte matematiske". Med al respekt for dine erfaringer og Duelunds store arbejde, så er det i mine øjne at give matematikken en for determinerende rolle. Jeg har valgt en mere empirisk position i mit arbejde med lyd, fred være med det, der er som jeg siger mange måder at gøre det på :)

*tænkt f.eks. på diverse spektrale og dynamiske ulineariteter og deres indvirkning på de bagudvirkende elektromotoriskekræfter samt ypper komplekse elementer såsom lytterummets akustik og membranens beaming

mvh,
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2011 at 16:09
Originally posted by Juhleren

Kære Busk,

Jeg siger ikke at der er noget som er dårligt.

Jeg har på igen måde haft intentionen at tale ringe om kvaliteten af den kommende Satori, jeg har som du og mange andre her, meget store forventninger til hvad serien vil byde på.Smile

Det som jeg prøver at udrykke, er at jeg er meget ærgerlig over det (i mine øjne meget høje) niveau som prisen er havnet på.

Kun SB kender til de reelle produktionsomkostninger, men jeg tvivler på at det er dér den primære årsag til den aktuelle prissætning skal findes. Som du selv udtrykker det, Busk, så er det desværre set før at der skal en meget høj pris til at genererer respekt om et nyt "hi-end" produkt.
Jeg troede (måske naivt), at NRX serien for engangskyld havde brudt denne tendens, og at Satori var en fortsættelse af denne tankegang.

Beklager til alle (Herunder i høj grad til SB og Ulrik), hvis mine indlæg er forstået som negative mod Satori-linjen, det har ikke været min hensigt. Jeg havde bare forventet noget mere moderat prissat. Cry

mvh,
Juhleren

Det er helt ok, jeg beklager selv at jeg røg op i det røde felt, jeg var nok ikke helt mig selv da jeg læste og har nok læst mere i det end der var.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Facebook - Busk Audio
Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2011 at 17:45
Tak Busk, og lige over :)
Vi kan alle komme til at læse noget andet i det andre skriver, end det som var tiltænkt. Sådan går det nemt på disse fora, især når man går op i emnet som debatteres. 

mvh,
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2011 at 17:47
Originally posted by Juhleren

Tak Busk, og lige over :)
Vi kan alle komme til at læse noget andet i det andre skriver, end det som var tiltænkt. Sådan går det nemt på disse fora, især når man går op i emnet som debatteres. 

mvh,
arj pjat, jeg går slet ikke op i det LOL
Facebook - Busk Audio
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2011 at 20:20
Til Juhleren

Det er ikke fordi jeg mener Duelunds artikler og andre betragtninger er de eneste rigtige, og der er bestemt andre måder at gøre tingene på. En enhed som 6 tommer Satori virker, på papiret, som en umiddelbar kandidat der kan stå distancen med et Duelund 3 vejs synkronfilter.

Der er som du skriver mange parametre der har indflydelse på hvad der ud fra en praktisk empirisk vinkel fører til et hørbart godt lydmæssigt resultat. Du nævner selv nogle, beaming, lytterummets akustik ulineariteter mm.

De fleste enheder giver, IMHO, de bedste resultater med stejlere filtre end 6 og 12 dB pr. oktav filtre af den simple årsag at de ofte lyder pressede, når der forlanges for meget af dem, uden for deres primære arbejsområde. De fungerer ofte bedst f.eks. med filtre af 24 dB LR typen.
Jeg har ofte oplevet, at jeg troede en enhed ville fungere med f.eks. et 12 dB pr. oktav filter og senere måtte konstatere at filteret blev for vanskeligt at realisere med godt lydmæssigt resultat. 
Derefter har jeg i løbet af relativt kort tid lavet et 24 dB pr. oktav filter og resultatet har lydmæssigt og målemæssigt været bedre uden at der overhovedet er blevet trimmet på filteret. 

Med hensyn til lytterumsakustik kan det være fristende at afvige fra ret frekvensgang og visse optagelser af den musik vi, med vores interesse afspiller, via vores krationer kan være en direkte prøvelse afspillet med ret frekvensgang. De fleste monitors har alt for højt niveau i toppen.

Jeg forsøger at angribe problemer forårsaget af lytterummet ved deres kilde og lytte lidt mere i nærfeltet end de fleste og derfor designer jeg oftest med et lettere fald ved de højeste frekvenser, typisk et fald på 2-3 dB ved 20 Khz i en meters afstand.

Nå, jeg vist nået lidt for langt ud af tangenten, det har ikke meget med Satori  at skaffe.

Mvh.

Altid på vej...
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2011 at 21:18
Ulrik, hvad sker der med Satori 6.5" ved 1200Hz? Alm. opbrydning? Du har jo nok set et MLSSA impulssvar e.l., er der forlænget udklingning ved den frekvens?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2011 at 08:20
Er det ikke chassiet? hvis den er målt i fri luft.
Facebook - Busk Audio
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2011 at 08:38
Hey,

Busk > Jeg vil gætte på at det er masse afkobling. Altså der hvor enheden smider ophænget af. Men Ulrik kan  måske bekræfte. 
Det jeg har fået afvide er, at alle enheder gør det, men jo blødere ophæng, des mere kan det ses. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz