Forum Home Forum Home > Brancheområde > RABU-Acoustics
  New Posts New Posts RSS Feed: SB Satori
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

SB Satori

Post Reply Post Reply Page  <1 34567 20>
Author
Selvbygger
Selvbygger

Online Status: Offline
  Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB Satori
    Posted: 01 Okt 2011 at 23:11
Havde godt hørt at Satori prissætningen ville havne i scanspeak-området, men vidste ikke at det blev på illuminator-niveauet. -Er produktionen da pludseligt flyttet til danmark, blevet baseret på unobtanium eller er der bare satset mere på OEM markedet?
Jeg må indrømme at nok præsenterer Satori serien mange interessante tekniske detaljer, men den valgte prissætning placerer den i felt hvor konkurrencen er meget hård, men der er vel altid nogen som aldrig kan få det dyrt nok... 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2011 at 12:33
Hey,

Jeg kunne forestille mig at det netop er for at tage kampen op i det pris sigment. Altså tage kampen op med Scan-Speak. Dem der ikke vil betale det for enhederne, er der jo NRX serien. 
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2011 at 13:17
Kommer der en serie, der er større end Satori, for det virker imponerende, hvis man kan sætte alle sejl ind til den pris!

Og kommer der nogensinde enheder fra SB med fornuftig følsomhed - altså 95dB/W +
Dertil gerne en diskant med beryllium Tongue

/Jeppe
Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2011 at 13:20
Ja det lader til at være et bevidst valg at positionere satori prismæssigt i illuminator-segmentet, og "standard" NRX serien er rigtig god, især til dens prissætning hvor den reelt har meget lidt konkurrence. Den tog dermed netop kampen op med scanspeak, og viste at lignede kvalitet kunne fås for under halvdelen af SS´s priser. Spørgsmålet er så hvad der er så ustyrligt dyrt ved satori som berettiger dens 3-4 gange NRX prisniveau, eller om den bare er et statement-produkt til dem som tror på at kun det aller dyreste er værd at bruge tid på. SB er i sin fulde ret til at prissætte deres produkter sådan de mener at underbygge den forretningsmodel som er bedst for dem, men jeg havde bare håbet at satori ligesom NRX serien ville bringe state-of-the-art teknologi til DIY markedet til priser der markant underbyder eksisterende tilbud. Illuminator-serien er i forvejen vanvittigt dyrt og kun relevant for meget få, satori risikerer at lide samme skæbne. Især hvis den ikke er skelsættende meget bedre end dens billigere NRX-brødre. Den har i hvert fald nu med den valgte prissætning sit at bevise mod specialfremstillede håndbyggede enheder lavet i Danmark. Jeg skriver i grunden ikke dette indlæg, fordi jeg tvivler på om satori er sin pris værd og er relevant ift. illuminator og AT, men fordi jeg er meget ærgerlig over at satori ikke er blevet relevant for mig (herunder andre med en lignende indstilling og i nogen grad begrænsede midler til denne hobby.    
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2011 at 13:33
Originally posted by Juhleren

Ja det lader til at være et bevidst valg at positionere satori prismæssigt i illuminator-segmentet, og "standard" NRX serien er rigtig god, især til dens prissætning hvor den reelt har meget lidt konkurrence. Den tog dermed netop kampen op med scanspeak, og viste at lignede kvalitet kunne fås for under halvdelen af SS´s priser. Spørgsmålet er så hvad der er så ustyrligt dyrt ved satori som berettiger dens 3-4 gange NRX prisniveau, eller om den bare er et statement-produkt til dem som tror på at kun det aller dyreste er værd at bruge tid på. SB er i sin fulde ret til at prissætte deres produkter sådan de mener at underbygge den forretningsmodel som er bedst for dem, men jeg havde bare håbet at satori ligesom NRX serien ville bringe state-of-the-art teknologi til DIY markedet til priser der markant underbyder eksisterende tilbud. Illuminator-serien er i forvejen vanvittigt dyrt og kun relevant for meget få, satori risikerer at lide samme skæbne. Især hvis den ikke er skelsættende meget bedre end dens billigere NRX-brødre. Den har i hvert fald nu med den valgte prissætning sit at bevise mod specialfremstillede håndbyggede enheder lavet i Danmark. Jeg skriver i grunden ikke dette indlæg, fordi jeg tvivler på om satori er sin pris værd og er relevant ift. illuminator og AT, men fordi jeg er meget ærgerlig over at satori ikke er blevet relevant for mig (herunder andre med en lignende indstilling og i nogen grad begrænsede midler til denne hobby.    

Skulle man ikke lige høre den før man syntes det er dårligt det ene og det andet???
Og vi er meget langt fra "at kun det dyreste er godt nok".
Og hvis det nu er meget bedre end iluminator, hvorfor skulle det så ikke prissættets sådan?
Hvis man siger man har lavet et highend produkt, men sælger det til budget pris, så køber folk det heller ikke, det har man set mange eksempler på.
Og med mindre du har erfaringer ud i fremstillig af enheder, hvor ved du så fra at de ikke er dyre at fremstille.

Ja undskyld, men jeg kan ikke lade være med at reagere når folk brokker sig over noget, man hverken ved noget andet om end et datablad og en pris.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Facebook - Busk Audio
Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2011 at 14:42
Kære Busk,

Jeg siger ikke at der er noget som er dårligt.

Jeg har på igen måde haft intentionen at tale ringe om kvaliteten af den kommende Satori, jeg har som du og mange andre her, meget store forventninger til hvad serien vil byde på.Smile

Det som jeg prøver at udrykke, er at jeg er meget ærgerlig over det (i mine øjne meget høje) niveau som prisen er havnet på.

Kun SB kender til de reelle produktionsomkostninger, men jeg tvivler på at det er dér den primære årsag til den aktuelle prissætning skal findes. Som du selv udtrykker det, Busk, så er det desværre set før at der skal en meget høj pris til at genererer respekt om et nyt "hi-end" produkt.
Jeg troede (måske naivt), at NRX serien for engangskyld havde brudt denne tendens, og at Satori var en fortsættelse af denne tankegang.

Beklager til alle (Herunder i høj grad til SB og Ulrik), hvis mine indlæg er forstået som negative mod Satori-linjen, det har ikke været min hensigt. Jeg havde bare forventet noget mere moderat prissat. Cry

mvh,
Juhleren

Edited by Juhleren - 02 Okt 2011 at 14:44
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2011 at 15:21
Hey,

Jeg ved at neodym er blevet rassende dyrt. Og det kan jo være at Scan-Speak har valgt at æde den regning, istedet for at sætte prisen op. Satori er nok prissat efter hvad priserne er lige nu. Det kunne også forklare lidt af det. Men det er stadig et gæt fra min side.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2011 at 15:23
Jeg har ved forskellige lejligheder målt og lavet filtre til Scanspeaks Illuminator bas/mellemtone enheder 15WU og 18WU og den deciderede mellemtone enhed 12MU.
15WU og 18WU er glimrende enheder der dog har deres begrænsninger ved anvendelse med filtre af lavere orden, eller ønsket om udeladelse af brugen af sugekredse.
Disse enheder har uvægerligt deres kvaliteter på nogle områder og på andre virker det som om der er satset ensidigt på nogle bestemte parametre frem for andre.
12MU er mere univeriselt anvendelig da den umiddelbart er nemmere at få lavet et ikke alt for kompliceret filter til.
Det jeg umiddelbart tænker/ læser af databladet for 6 tommer Satori er at der her er tale om en enhed hvor erfaringerne og inspirationen fra de nyeste enheder, det være sig Illuminator og andre er sat sammen til et product hvor der ikke er satset ensidigt på enkeltparametre.
Dette har ført til en enhed hvor alle parametre er trimmet til noget nær det perfektion (det koster) Nærlæs T/S data og bemærk en frekvensmåling der stort set er lineær til 15K, dette er ikke hverdagskost.
Jeg glæder mig usigeligt til at lave noget Duelund synkronfilter med en A værdi over 2.83 og hvor filteret ikke nødvendigvis behøver at være alt for kompliceret.

Altid på vej...
Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2011 at 17:42
Høje neodymium priser skal nok være en medvirkende faktor. Uden at have fulgt denne prisudvikling på nært hold, vil jeg dog mene at der må være andre medvirkende faktorer, da 2160kr/stk må kunne indkøbe en hel del neodymium ;)

Larsen, jeg har ikke erfaringer med illuminator enhederne -da de er så utroligt dyre...
Beklager et off topic spørgsmål, men kan du fortælle noget om hvordan du synes MU12´erne lyder?

Jeg er med på at parameter trimning koster -i udviklingsfasen :) 
Når den endelige produktions-formel ligger færdig, plejer det mere at handle om antallet af produktionsprocesser og materiale-omkostnigner. Plejer kan selvfølgeligt være død i dette tilfælde.

Mht. din læsning af frekvensmålingen, er jeg enig i at den har en imponerende udstrækning. Jeg er dog i tvivl om jeg i implementeringen af denne enhed, ville foretrække at den siger så meget over det ønskede anvendelsesområde. Dette handler selvfølgeligt mere om selve implementering, og kun afprøvning vil kunne give svar...      

Edited by Juhleren - 02 Okt 2011 at 20:36
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast

Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2011 at 18:56
Til Juhleren, med hensyn til 12MU er det mit indtryk at det kan lade sig gøre at anvende et forholdsvis simpelt filter og dette samt kvaliteter der må tilskrives selve enheden, medvirker til en åben og detaljeret gengivelse. Til sammenlligning kan 12M fra revalator serien forekomme en smule klemt og tillukket.

Den udstrakte gengivelse for 6 tommer satori er der hårdt brug for ved anvendelse af filtre af lavere orden. Prøv f.eks. Duelund synkron her på siden med en A-værdi på 4 og en centerfrekvens på 800-1000.
De fleste enheder har problemer med for lidt output ved højere frekvenser og må derfor ofte have hjælp ved at lavpasdelen for filteret på mellemtonen helt eller delvist ophæves ved stigende frekvens.
Undladelse af dette medfører af enhedrene ikke længere er i fase og derfor med stigende frekvens. vil begynde at ophæve hinanden.
Da Satori enheden rækker så langt op frevensmmæssigt indbydrer til brug af simplere delefiltre, hvilket også gælder for en 2 vejs f.eks. sammen med en god tweeter delt 2,5-3 Khz 12db pr. oktav.

Det hele må selvfølgelig komme an på en prøve, men jeg har god fidus til Ulrik og CoSmile

Altid på vej...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz