Forum Home Forum Home > Brancheområde > RABU-Acoustics
  New Posts New Posts RSS Feed: SB Satori
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

SB Satori

Post Reply Post Reply Page  <1 1617181920>
Author
Excentrisk
Excentrisk

Online Status: Offline
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB Satori
    Posted: 17 Jan 2015 at 11:06
Glæder mig til at høre den. Frost´s waveguideting var klasse allerede til julefrokosten.
Back to Top
PerHN View Drop Down
Medbygger
Medbygger

Quote PerHN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2015 at 17:57
Er der noget med at der er en beryllium disk i pipelinen?

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2015 at 12:41
Der går rygter om det...
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2015 at 13:09
wow! Så mangler vi bare en beryllium-mellemtone :-D
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2015 at 14:05
Originally posted by felsby

wow! Så mangler vi bare en beryllium-mellemtone :-D

Synes du? Hvem tror du, vil betale for det? Desuden er jeg personligt dybt og inderligt modstander af beryllium p.g.a. dets ganske betydelige giftighed (i pulver-/støvform) ved indånding. Fabrikken i USA, der fremstiller mange beryllium-emner (dvs. presser dem af pulver) har ganske givet helt tjek på processerne, men jeg kan virkelig ikke se, at arbejdere og miljø unødigt skal udsættes for potentiel risiko. Der er områder, hvor det er afgørende, at et emne er fremstillet af beryllium, så her er man nødt til det. Til højttalermembraner er det jo meget langt hen ad vejen rent hype, og fremstillingsprocessen byder desuden på nogle betydelige begrænsninger på geometrien - og enhver, der ved bare lidt om vibroakustik og svingnings-modes, ved også, at geometri fundamentalt er langt mere betydende end materialet (så længe materialet har parametre inden for det til formålet egnede område). Derfor kan fx én alu-dome tweeter sagtens være bedre end en anden beryllium-dome tweeter. Min holdning er meget klart, at jeg personligt foretrækker at undgå beryllium, men vores kunder kan have en anden opfattelse, og den respekterer jeg nødvendigvis.

Edited by USXX - 21 Jan 2015 at 15:52
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2015 at 14:06
Der er næppe mange der vil betale...
Tænker mest på fordelagtig kombination af masse, stivhed og indre dæmpning.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2015 at 14:23
Stivhed er først og fremmest noget, man opnår via geometri - men har man et stift materiale, er man selvfølgelig (i teorien) mere fri hvad geometri angår - eller rettere sagt, man kan gå på kompromis med geometrien. Om emnet så kan fremstilles er en anden sag.
Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2015 at 23:56
Jeg kan kun sige at jeg er MEGET tilfreds med de SB alu enheder jeg har prøvet :-) 
1" tweeteren spreder fremragende med "normal" undersænket montering og bliver en sand giant-killer i en 17cm waveguide! 17cm 8ohm mellembassen spiller utroligt åbent og rent. Hvis SB på et tidspunkt skulle finde på at lave en 2-3" øvre mellemtone i 88-91dB/2.83V kategorien med metalmembran vil der ikke være et øje tørt fra min side ;) 

Beryllium er da et velkomment alternativ til dem der ikke kan få det dyrt nok, så længe der er alu-versioner der kan købes til priser hvor vi alle kan være med. Implementering er guld, beryllium er ...beryllium :-)  
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2015 at 08:03
Originally posted by Juhleren

Beryllium er da et velkomment alternativ til dem der ikke kan få det dyrt nok, så længe der er alu-versioner der kan købes til priser hvor vi alle kan være med. Implementering er guld, beryllium er ...beryllium :-)  

Thumbs Up
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2015 at 08:19
Det er et kontinuum. Med et topklassekabinet og filter kan mådelige enheder lyde fantastisk. Og når enhederne bliver bedre, stiger prisen uforholdsmæssigt meget når man når over et vist niveau. Jeg ville være tilfreds med mange papir- og alumellemtoner, ingen tvivl.
Det er indiskutabelt rigtigt at stivhed afgøres af geometrien. Men enhedens udstrålingsmønster må også afhænge af geometrien, og det er ikke nødvendigvis den stiveste geometri der har det mest ønskelige udstrålingsmønster, tænker jeg. Her kommer de dyre materialer måske ind.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1617181920>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz