Forum Home Forum Home > Brancheområde > RABU-Acoustics
  New Posts New Posts RSS Feed: SB Satori
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

SB Satori

Post Reply Post Reply Page  <1 1112131415 20>
Author
Pro medlem
Pro medlem

Online Status: Offline
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB Satori
    Posted: 25 Jan 2013 at 13:11
Jeg lovede nogle preliminary data på 4 ohm Satori 6½". De er her:

Fs = 28.5 Hz
Re = 3.4 ohm
Bl = 5.2 Tm
Rms = 0.5 kg/s
Cms = 2.4 mm/N
Sd = 119 cm^2
Mms = 12.9 g
Qms = 4.62
Qes = 0.29
Qts = 0.27
Vas = 48 ltr.
SPL = 90.5 dB (2.83V/1m)
Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2013 at 14:26
Det kunne være rart med nogle akustiske målinger på den nye Satori :)

Hvordan går det ellers med udviklingsplanerne hos SB -er der noget der kan deles her?
Ulrik, du nævnte på ing.dk noget med en ny 8" woofer, og har her også nævnt noget -materialiserer udviklingen sig?

Kappen, har i planer om at tage et bredere SB sortiment hjem i fremtiden -der er jo en del interessante enheder som man desværre bliver tvunget til at handle i udlandet?

Mvh,

Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2013 at 14:35
Originally posted by kappen

Originally posted by friman

Det er ikke for at være lyseslukker, ham Joachim kan sikkert nogle tricks. Men det filter han præsenterer på "http://www.diyaudio.com/forums/vendors-bazaar/220330-sb-acoustics-satori-monitor-42.html" Kan man da spotte på 100m afstand at det kommer aldrig til at lyde rigtig. Ligesom hans groupdelay graf er forkert (lspcad beregner den forkert i det at den antager et impulseresponse incl diffraktioner og støj som et minimumssystem).
Jeg er helt enig i hans betragtning om at en lav delefrekvens på mange måder er eftertragteligt, men han glemmer bare at tage højde for de alle vigtigste ting.

....., og det er derfor DU skal lave et lækkert kit til "os".....;-)

Hvis vi kan samle nok (10 købere) så vil jeg gerne lave et kit. Vi kunne evt. lave en tråd hvor folk kunne være med til at bestemme design og så videre og slutteligt lave en fælles måle/filtertrimnings dag, hvor alle kan være med. Det kunne være sjovt, men det skal altså lidt op i stktal før det giver mening for mig at kaste mig over den slags. Indtil nu har de få kits vi har lavet ikke været nogen sucess. Folk ka selv og vil selv og det er fint.
Uden at trine dig/jer over tæerne, så har jeres byggesæt også udseendet imod sig.
Hvis der var en gennemgang med billeder til hvert kit, evt. lidt tekst, så ville projektet også lægge mere til højrebenet og folk ville nok også blive mere begejstret. Pt. har man en arbejdstegning og et simuleret filter..
Jeg blev færdig med et udsnit/design sidste dag, med Satori enheder i tankerne. Bestiller nok alu hjem om 1-2 ugers tid, og derefter bliver der kigget på CNC-programmeringen. 
Hvis du laver en tråd, og det har interesse smider jeg gerne et billede. Så må folk komme med deres mening. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2013 at 15:20
@Juhleren; du mener 4 ohm 6½", går jeg ud fra. Frekvensgangens forløb er jo det samme som for 8 ohm. Der er en marginal forskel i Mms, som vil indvirke samt en snert lavere Le - blot er niveauet/følsomheden ca. 3 dB højere.

Vi deler ikke planer om fremtidige produkter, før de har været vist som prototyper i en eller anden form. Kan du ikke lige give mig et link til der, hvor jeg omtaler 8" bassen (der er nemlig to muligheder, og jeg husker ikke, hvilken der var tale om).

Edited by USXX - 25 Jan 2013 at 15:20
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2013 at 15:28
Originally posted by JAV

Originally posted by friman

Det er ikke for at være lyseslukker, ham Joachim kan sikkert nogle tricks. Men det filter han præsenterer på "http://www.diyaudio.com/forums/vendors-bazaar/220330-sb-acoustics-satori-monitor-42.html" Kan man da spotte på 100m afstand at det kommer aldrig til at lyde rigtig. Ligesom hans groupdelay graf er forkert (lspcad beregner den forkert i det at den antager et impulseresponse incl diffraktioner og støj som et minimumssystem).
Jeg er helt enig i hans betragtning om at en lav delefrekvens på mange måder er eftertragteligt, men han glemmer bare at tage højde for de alle vigtigste ting.

....., og det er derfor DU skal lave et lækkert kit til "os".....;-)

Hvis vi kan samle nok (10 købere) så vil jeg gerne lave et kit. Vi kunne evt. lave en tråd hvor folk kunne være med til at bestemme design og så videre og slutteligt lave en fælles måle/filtertrimnings dag, hvor alle kan være med. Det kunne være sjovt, men det skal altså lidt op i stktal før det giver mening for mig at kaste mig over den slags. Indtil nu har de få kits vi har lavet ikke været nogen sucess. Folk ka selv og vil selv og det er fint.
Uden at trine dig/jer over tæerne, så har jeres byggesæt også udseendet imod sig.
Hvis der var en gennemgang med billeder til hvert kit, evt. lidt tekst, så ville projektet også lægge mere til højrebenet og folk ville nok også blive mere begejstret. Pt. har man en arbejdstegning og et simuleret filter..
Jeg blev færdig med et udsnit/design sidste dag, med Satori enheder i tankerne. Bestiller nok alu hjem om 1-2 ugers tid, og derefter bliver der kigget på CNC-programmeringen. 
Hvis du laver en tråd, og det har interesse smider jeg gerne et billede. Så må folk komme med deres mening. 

Vi har tidligere haft kits med grundig gennemgang (Da vi forhandlede Seas) både med tekst billeder osv. De var ikke mere en sucess end dem som der ikke er langt så meget arbejde i (faktisk mindre). Igen af vores kits har på noget tidspunkt bare været et simuleret filter, samtlige konstruktioner er lyttetrimmet lige på nær syncroniqs som vi henviser til på siden.

Ang. udseende og design så får man aldrig lavet noget som alle kan lide. Det er nok også her meget af forklaringen ligger i forhold til at folk ka selv og vil selv.

Jeg udtaler mig på baggrund af de mange henvendelser jeg får fra folk, hvor de vil tage udgangspunkt i 1 ting, men så vil de lige bruge en anden diskant eller sådan noget. Det skal også siges at vi har haft mange kunder som har bygget kits der ikke er på vores hjemmeside, men som tager basis i SB konstruktionerne eller andre højttalere og konklusionen er igen at der er altid et eller andet som skal ændres eller være alderledes.

Edited by kappen - 25 Jan 2013 at 15:33
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2013 at 15:32
Originally posted by Juhleren

Det kunne være rart med nogle akustiske målinger på den nye Satori :)

Hvordan går det ellers med udviklingsplanerne hos SB -er der noget der kan deles her?
Ulrik, du nævnte på ing.dk noget med en ny 8" woofer, og har her også nævnt noget -materialiserer udviklingen sig?

Kappen, har i planer om at tage et bredere SB sortiment hjem i fremtiden -der er jo en del interessante enheder som man desværre bliver tvunget til at handle i udlandet?

Mvh,

Jeg synes egentlig vi dækker SB's sortiment ret godt.

I forhold til sb acoustics hjemmesiden, så har vi samtlige diskanter, samtlige mellemtoner, samtlige midwoofere og samtlige woofere (på nær 12" L - som ikke var klar da vi købte hjem sidste gang (før jul)). og vi har slave enhederne.

Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2013 at 15:37
Jeg kan desværre ikke huske præcis hvor jeg læste det. Mener at du det var en af de tidligere tråde omkring SA´s open source højttaler. Men jeg mener også at du har nævnt noget her om en ny 8" -men fik indtrykket at disse ikke var samme projekt. Forstår skam godt at helst ikke deler formeget ved dørene omkring jeres fremtidige planer, men DIY communities can være gode sparringspartnere ift. at tilrette og målrette produkter -hvilket har virket og gøres af andre producenter.

Frekvensgangen er selvfølgeligt ikke helt den samme som for 8´eren. Lidt laver Le til den halve Re giver jo næsten dobbelt induktiv afrusning. Dernæst indvirker større membrankontrol (laver Qes) somregel også på hvordan enheden opfører sig opad... Ja 3 dB kan jeg også deducere fra teorien, det interessante er ne mere hvordan de "fordeles". En krølle hist og her kan være interessant når anvedeligheden skal vurderes ift. forskellige applikationer. Har du nogen subjektive indtryk om hvordan den lyder ift 8ohm´eren? 

Mvh,
Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2013 at 15:42
Kappen, Tak for info -har lige tjekket jeres udvalg og ja det er jo nærmest "eksploderet" -Det skal nok blive taget imod med kyshånd! 

Har i nogle indtryk af hvordan poly-membran mellembasserne lyder ift. de gennemprøvede papir-versioner?

Edited by kappen - 25 Jan 2013 at 15:56
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2013 at 15:55

Kappen, Tak for info -har lige tjekket jeres udvalg og ja det er jo nærmest "eksploderet" -Det skal nok blive taget imod med kyshånd! 

Jeg ved ikke om det er eksploderet, men vi har da fået satori 4ohm og den nye alu dome samt poly enhederne hjem.

Har i nogle indtryk af hvordan poly-membran mellembasserne lyder ift. de gennemprøvede papir-versioner?

Jeg har desværre ikke haft lejlighed til at høre poly udgaven endnu, men jeg har store forventninger til den.

Det er værd at bemærke at den ligesom papir udgaven bruger lavtabsophæng, hvilket er ganske imponerende for en poly membran.

Mange polymembraner har meget større dæmpning i ophænget (tjek Rms for forskellige poly enheder) for at kontrollere modes i membranen. Men det er jo selvfølgelig ikke uden en pris, da så vidt jeg ved, så kommer tabet af hysterese i materialet og hysteresekurven er ikke lineær. Det giver udslag i dynamisk frekvensafhængig DC offset, ulige forvrængningskomponenter og andre ubehagelige fænomener. Men USXX ved meget mere om det her, så hvis du vil have hele forklaringen er han manden du skal spørge.

(kom vist lige til at trykke "edit" istedet for "quote" på dit indlæg, derfor der nu står redigeret af kappen. det kan jeg altså ikke fjerne.)

Edited by kappen - 25 Jan 2013 at 15:59
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2013 at 16:04
@Juhleren; DIY udgør en meget lille del af omsætningen...

Nu har jeg jo lavet de her enheder...og er ret godt bekendt med, hvordan forskellen er på 4 ohm kontra 8 ohm enheder af samme grundkonstruktion. Frekvensgangen er basalt set den samme. Jeg nævner jo netop Le, men kobberkappen slår induktansen så meget ned, at indvirkningen af det ændrede Re/Le er ret ubetydelig her (frekvensgangen visuelt betragtet). Membranens opbrydningsmønster er det samme, så hvordan du mener, at lavere Qes skulle give øget membrankontrol opad, kan jeg ikke lige se (men et lavere Qes i forhold til Qms vil da give forstærkeren mere kontrol). Der er ingen korrelation mellem en "lille krølle" og den subjektivt opfattede lydkvalitet. Du kan ikke vurdere/se på en frekvensgang, hvordan en enhed lyder (men erfaring hermed kan give nogle fingerpeg - fx vil et højt smalt peak nok medføre en resonant klang). Desuden er der jo en vis variation/spredning på produktionsenheder i opbrydningsområdet, så en lille krølle på en enhed, vil ikke nødvendigvis være helt den samme på en anden (på papiret identisk) enhed. Når alt kommer til alt, er det nok de 0.5 g ekstra på 4 ohm enheden, der i dette tilfælde spiller mest ind på udseendet af frekvensgangen (øverst på afrulningen). Der vil selvfølgelig være lidt forskel i lyden men ikke i den basale egenklang. Den ændrede box-afstemning vil spille en rolle.

Edited by USXX - 25 Jan 2013 at 16:06
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1112131415 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz