Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Ny Jeydio = Jeydio Re 1.62
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ny Jeydio = Jeydio Re 1.62

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny Jeydio = Jeydio Re 1.62
    Posted: 28 Jan 2009 at 20:38
Originally posted by ehb_elh

Originally posted by Busk

Clap Lige præcis Clap
 
Man får abstinenser hvis man ikke får mdf støv i næsen med jevne mellemrum.
 
HahaLOL
Den var ny, havde jeg ikke hørt før.Clap
 
Og så limen ikke at glemme LOL.
 
Da jeg mødte konen, flyttede jeg ind i hendes 69m2 lejlighed med 250kg højttalere (DIY) og 9 hi-fi aparater og ommøblerede hendes stue totalt. tror faktisk jeg har et billede af det på mine hjemmeside. Her var jeg lukket inde i 1,5år inden vi købte hus. til sidst hold hun en støvsuger i hendes stue mens jeg opgraderede mine højttalere.
 
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ehb_elh View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Jan 2009
Location: Fyn
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote ehb_elh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 20:44
Hvad fik dig til at starte med selvbyg?
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 21:02
Originally posted by ehb_elh

Hvad fik dig til at starte med selvbyg?
Uha det bliver lidt af en historieLOL.
 
Vi skriver herens år 1992 hvor jeg køber 4 ens højttalere af en kammerat, de bliver koplet til noget være skodgrej jeg havde dengang, og jeg var glad.
Min far var så så dum at foreslå om vi ikke skulle bygge dem sammen til 2 højttalere, jeg kikkede måbende på ham og afslog næsten med det samme, da jeg syntes at de viste vi jo intet om. Men efter af det havde simret i min hjerne et par uger var jeg alligevel med på den. Vi sadte os ned ved sp!sebordet og begyndet at tegne forslag til kasser, her blev den første busk audio tegning lavet Smile. Designet blev pyramide formet dog med paralel front og bagside, og alle enheder i samme rum LOL, hvad viste vi. Alle enheder og delefilter komponenter blev bare taget ud og koblet til i et stort paralel rodDeadLOL. Min far brugt lang tid på at lakere dem og de blev rigtig flotte, og selvfølgelig lød de fantastisk LOL. Dog slog min Sony surrondforstærker fra af og til, gad vide hvorfor. Derefter, efter at have været på efterskole kom jeg med i Danmarks pt største mobil diskotek Imperial, som rodie, og blev der balndet ind i at bygge flere højttalere sammen med et par venner til diskoteket, proffesionelle højttalertegninger. Og så gik det ellers slag i slag derfra, med kits fra DLT og senere løsenheder fra Dansk Audio Teknik og hjemme regnede delefiltre. Og ideerne var der masser af og meget mærkelige konstruktioner er blevet til. Den sjoveste og mest vellydende fra ca. 1998 var en 3,5vejs med 5stk 8" en 5,25" mellemtone (seas t14rcy/p som nu sidder i min lillebrors højttalere) og 1 diskant. de 4stk 8" sad i isobarik kabinet og legede sub, den 5. var bas i trykkammer. Skal egentlig hjem og rode i de gamles billed mapper og se om der er noget med dem på. Men de imponerede i hvert fald med at udkonkurrere et sæt Trapez Xi hos en gut jeg kom i kontakt med. Men dengang var der ikke måleudstyr i min værktøjskasse så de kunne nok have spillet bedre. Men de utraditionelle ideer bliver ved med at komme og skal bare afprøves, tror jeg har de første 60 tegninger liggende på denne computer.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ehb_elh View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Jan 2009
Location: Fyn
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote ehb_elh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 21:14
Jeg er i Højtalerbyg meget grøn stadigvæk, har 1½ år på bagen. Jeg startede med et lille reol højtalersæt med et par 5½" 4 ohm´s Vifa pl og en Scanspeak diskant. som virkelig fik det mest basale delefilter som var udregnet på computer. og ja jeg syntes jo det lød godt, dog kunne de ikke frembringe den helt store oplevelse pga. størelsen. i Marts 08 startede jeg så på mit første rigtig seriøse projekt som bested i 25xt, 5" peerless Nomex og 8" peerless Nomex. jeg lavede det i samarbejde med Frequence og er egentlig meget tilfreds med det. Jeg ved den dag i dag ikke meget mere end da jeg startede det projekt, og det er jeg lidt ked af da jeg egentlig elsker at lære nye ting, og specielt omkring lyd. her lige et link til mine nuværende højtalere.
Jeg er i skrivende stund 21, og skal starte på SDU som Elektro ingeniør i svagstrøm til sommer så har lang tid foran mig endnu.


Edited by ehb_elh - 28 Jan 2009 at 21:15
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 21:22
Originally posted by ehb_elh

Jeg er i Højtalerbyg meget grøn stadigvæk, har 1½ år på bagen. Jeg startede med et lille reol højtalersæt med et par 5½" 4 ohm´s Vifa pl og en Scanspeak diskant. som virkelig fik det mest basale delefilter som var udregnet på computer. og ja jeg syntes jo det lød godt, dog kunne de ikke frembringe den helt store oplevelse pga. størelsen. i Marts 08 startede jeg så på mit første rigtig seriøse projekt som bested i 25xt, 5" peerless Nomex og 8" peerless Nomex. jeg lavede det i samarbejde med Frequence og er egentlig meget tilfreds med det. Jeg ved den dag i dag ikke meget mere end da jeg startede det projekt, og det er jeg lidt ked af da jeg egentlig elsker at lære nye ting, og specielt omkring lyd. her lige et link til mine nuværende højtalere.
Jeg er i skrivende stund 21, og skal starte på SDU som Elektro ingeniør i svagstrøm til sommer så har lang tid foran mig endnu.
Ja de er blevet flotte, har fuldt med i tråden.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ehb_elh View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Jan 2009
Location: Fyn
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote ehb_elh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 21:57
Er der en bestemt måde hvorved man 100% korrekt kan udregne Fasedrejet ved delefrekvensen?
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 22:14
Originally posted by ehb_elh

Er der en bestemt måde hvorved man 100% korrekt kan udregne Fasedrejet ved delefrekvensen?


Fasedrejet er en sum af enhedens naturlige afruldning - dermed fasedrej og filteret. Kan se du vil igang med at læse til Elektro Ingeniør, der lærer du hvordan du regner det ud i slutningen af første semester, det gjorde vi ihvertfald. Men det kommer jo helt an på filtertype, komponent størrelser osv. Men hvis du kan regne med komplekse tal, så er der ikke så langt igen.
Back to Top
ehb_elh View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Jan 2009
Location: Fyn
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote ehb_elh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 22:49
Originally posted by kappen

Originally posted by ehb_elh

Er der en bestemt måde hvorved man 100% korrekt kan udregne Fasedrejet ved delefrekvensen?


Fasedrejet er en sum af enhedens naturlige afruldning - dermed fasedrej og filteret. Kan se du vil igang med at læse til Elektro Ingeniør, der lærer du hvordan du regner det ud i slutningen af første semester, det gjorde vi ihvertfald. Men det kommer jo helt an på filtertype, komponent størrelser osv. Men hvis du kan regne med komplekse tal, så er der ikke så langt igen.


Vi nåede desværre ikke til kompleksetal i 3.g, men håber bare ikke det hele er så svært som det lyderTongue
Jesper
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jan 2009 at 11:13
Hey,

Det ser super spændende ud.
Har du prøvet og tegne med hvor affalsningen går helt op/ned til kanten på hver side af basserne?
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jan 2009 at 11:33
Originally posted by syncroniq

Hey,

Det ser super spændende ud.
Har du prøvet og tegne med hvor affalsningen går helt op/ned til kanten på hver side af basserne?


Det vil så øge ligheden med det selvbygge-projekt, jeg tidligere har henvist til. Det vil efter min mening være lettere at realisere og pænere. Men ok, man mister måske et par point på originalitets-kontoen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz