Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Ny Jeydio = Jeydio Re 1.62
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ny Jeydio = Jeydio Re 1.62

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny Jeydio = Jeydio Re 1.62
    Posted: 28 Jan 2009 at 19:02
Det jeg mente er sådan set bare, at du i en tidlig fase af projektet bør overveje hvordan det hele skal ende ud. for ikke at ikke at starte med at bygge en motorcykel og ende med en lastbil, selvom de jo begge har hjul og motorer er det ikke helt ligemeget hvordan disse sættes sammen.

Men kig på det Busk er igang med, vi har diskuteret et par løsninger hertil med fordele/ulemper. I Hans projekt er højtaleren arrangeret lidt på samme måde som din, så jeg tror der er meget information at hente som du måske kunne drage nytte af.

Lad mig tage et konkret eksempel:

Du vælger at bygge den som en 3vejs og din diskant er en bånd-diskant. Pga. måden dine mellemtoner sidder, vil de skabe udfasninger i en vinkel bestemt af afstand mellem dem og delefrekvens. Hvis du vælger en for høj delefrekvens vil du risikere at dine mellemtoner "sletter" lyden i et stort område af deres vertikale spredning (ved og omkring delefrekvensen). Det vil resultere i at du får en u-neutral højtaler "trods de er liniære on-axis" og dit stereobillede er ødelagt.

Vælger du derimod en lav delefrekvens kan du få problemer med din bånddiskant fordi at disse har en tendens til at forvrænde ved lave frekvenser (og det er av av Cry).

Jeg siger ikke at du har gjort noget forkert endnu, men at højtalere i den kabliber kræver mere overvejelse end man lige regner med, vi taler jo sådan set om at få det hele til at arbejde perfekt sammen.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 19:30
Originally posted by joesch

Sejt! Er der en konkurrence kørende, jeg ikke har hørt om, om at lancere det mest ambitiøse DIY-projekt?

Originally posted by Busk


...
se evt. snakken på min tråd Curve 1,

...
Busk  


I den pågældende tråd vil Jesper så få et billede af højttaler smasket i hovedet, der ligner en hel del Wink Men det er også okay, det er trods alt temmelig svært at komme op med med revolutionerende boks-design, når det samtidig skal fungere.

I øvrigt: Jeg bukker dybt i respekt for Jeres ambitionsniveau ... I må for øvrigt have nogle dejligt store lytterum! For ikke at sige forstærkere... Glæder mig til at følge projekterne til dørs.
 
Takker på mine vegne.
Ja folk glemmer tit at have en forstærker der kan trække deres selvbyg. Her skulle jeg gerne være dækket ind med to af nedenstående Wink.
 
Med hensyn til rum bliver det ikke noget problem, jeg skal til at bygge et hifi/bio hus på 50m2 ved siden af vores hus.
 
Busk


Edited by Busk - 28 Jan 2009 at 19:31
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 19:34
Originally posted by kappen

Det jeg mente er sådan set bare, at du i en tidlig fase af projektet bør overveje hvordan det hele skal ende ud. for ikke at ikke at starte med at bygge en motorcykel og ende med en lastbil, selvom de jo begge har hjul og motorer er det ikke helt ligemeget hvordan disse sættes sammen.

Men kig på det Busk er igang med, vi har diskuteret et par løsninger hertil med fordele/ulemper. I Hans projekt er højtaleren arrangeret lidt på samme måde som din, så jeg tror der er meget information at hente som du måske kunne drage nytte af.

Lad mig tage et konkret eksempel:

Du vælger at bygge den som en 3vejs og din diskant er en bånd-diskant. Pga. måden dine mellemtoner sidder, vil de skabe udfasninger i en vinkel bestemt af afstand mellem dem og delefrekvens. Hvis du vælger en for høj delefrekvens vil du risikere at dine mellemtoner "sletter" lyden i et stort område af deres vertikale spredning (ved og omkring delefrekvensen). Det vil resultere i at du får en u-neutral højtaler "trods de er liniære on-axis" og dit stereobillede er ødelagt.

Vælger du derimod en lav delefrekvens kan du få problemer med din bånddiskant fordi at disse har en tendens til at forvrænde ved lave frekvenser (og det er av av Cry).

Jeg siger ikke at du har gjort noget forkert endnu, men at højtalere i den kabliber kræver mere overvejelse end man lige regner med, vi taler jo sådan set om at få det hele til at arbejde perfekt sammen.
Jeg kan i hvert fald kun sige at jeg er blevet "endnu" klogere af diskutionen, og den afføder nok også en workshop når kabinetterne er færdige.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ehb_elh View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Jan 2009
Location: Fyn
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote ehb_elh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 20:18
Originally posted by kappen

Det jeg mente er sådan set bare, at du i en tidlig fase af projektet bør overveje hvordan det hele skal ende ud. for ikke at ikke at starte med at bygge en motorcykel og ende med en lastbil, selvom de jo begge har hjul og motorer er det ikke helt ligemeget hvordan disse sættes sammen.

Men kig på det Busk er igang med, vi har diskuteret et par løsninger hertil med fordele/ulemper. I Hans projekt er højtaleren arrangeret lidt på samme måde som din, så jeg tror der er meget information at hente som du måske kunne drage nytte af.

Lad mig tage et konkret eksempel:

Du vælger at bygge den som en 3vejs og din diskant er en bånd-diskant. Pga. måden dine mellemtoner sidder, vil de skabe udfasninger i en vinkel bestemt af afstand mellem dem og delefrekvens. Hvis du vælger en for høj delefrekvens vil du risikere at dine mellemtoner "sletter" lyden i et stort område af deres vertikale spredning (ved og omkring delefrekvensen). Det vil resultere i at du får en u-neutral højtaler "trods de er liniære on-axis" og dit stereobillede er ødelagt.

Vælger du derimod en lav delefrekvens kan du få problemer med din bånddiskant fordi at disse har en tendens til at forvrænde ved lave frekvenser (og det er av av Cry).

Jeg siger ikke at du har gjort noget forkert endnu, men at højtalere i den kabliber kræver mere overvejelse end man lige regner med, vi taler jo sådan set om at få det hele til at arbejde perfekt sammen.
 
Jeg har Læst Busks tråd, hvor i snakker om et kabinet som senere vil kunne forskydes hvorved i undgår udfasning, men som jeg ser det er det så ikke kan ved delefrekvensen dette er 100% muligt, fordi i netop udregner forskydningen efter delefrekvensen?
jeg vil gerne slå fast at mit design ikke er fastlagt, jeg er åben for alle muligheder. enhederne er heller ikke bestemt endnu, det hele ligger oppe i hovedet. designet er (næsten) ikke et issue, lyden kommer i første række...
 
Jesper


Edited by ehb_elh - 28 Jan 2009 at 20:19
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.
Back to Top
ehb_elh View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Jan 2009
Location: Fyn
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote ehb_elh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 20:24
Originally posted by joesch

Sejt! Er der en konkurrence kørende, jeg ikke har hørt om, om at lancere det mest ambitiøse DIY-projekt?

Originally posted by Busk


...
se evt. snakken på min tråd Curve 1,

...
Busk  


I den pågældende tråd vil Jesper så få et billede af højttaler smasket i hovedet, der ligner en hel del Wink Men det er også okay, det er trods alt temmelig svært at komme op med med revolutionerende boks-design, når det samtidig skal fungere.

I øvrigt: Jeg bukker dybt i respekt for Jeres ambitionsniveau ... I må for øvrigt have nogle dejligt store lytterum! For ikke at sige forstærkere... Glæder mig til at følge projekterne til dørs.
 
Hehe jeg vil ikke løbe fra at jeg nok har fået lidt inspiration, men hvem har ikke detLOL...
Pt er mit lytterum ikke lavet det sådan en kaliber højtaler, men da jeg står og skal flytte til sommer håber jeg at få et bedre rum.
Mine kræfter trækker jeg fra 2 Classic 8.0b forstærkere, som levere 2 x 150W i 8 ohm. hvor jeg så køre bi-amp på mine højtalere. ved godt det ikke er "creme de la creme", men det er hvad budgettet har kunne strækkes til.
 
og iøvrigt tak...Big%20smile
Jesper
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.
Back to Top
ehb_elh View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Jan 2009
Location: Fyn
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote ehb_elh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 20:26
Originally posted by kappen

Originally posted by joesch

Sejt! Er der en konkurrence kørende, jeg ikke har hørt om, om at lancere det mest ambitiøse DIY-projekt?

Originally posted by Busk


...
se evt. snakken på min tråd Curve 1,

...
Busk  


I den pågældende tråd vil Jesper så få et billede af højttaler smasket i hovedet, der ligner en hel del Wink Men det er også okay, det er trods alt temmelig svært at komme op med med revolutionerende boks-design, når det samtidig skal fungere.

I øvrigt: Jeg bukker dybt i respekt for Jeres ambitionsniveau ... I må for øvrigt have nogle dejligt store lytterum! For ikke at sige forstærkere... Glæder mig til at følge projekterne til dørs.


Jep uden tvivl nogle imponerende designs vi ender ud med her.
 
Jeg tror bare Busk og jeg har et fælles gen. som nok bare betyder at vi aldrig kan få nok af højtalere og lydLOL, men så igen, hvem herinde har ikke det gen....Wink
 
- Jesper
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 20:29
Originally posted by ehb_elh

Originally posted by kappen

Originally posted by joesch

Sejt! Er der en konkurrence kørende, jeg ikke har hørt om, om at lancere det mest ambitiøse DIY-projekt?

Originally posted by Busk


...
se evt. snakken på min tråd Curve 1,

...
Busk  


I den pågældende tråd vil Jesper så få et billede af højttaler smasket i hovedet, der ligner en hel del Wink Men det er også okay, det er trods alt temmelig svært at komme op med med revolutionerende boks-design, når det samtidig skal fungere.

I øvrigt: Jeg bukker dybt i respekt for Jeres ambitionsniveau ... I må for øvrigt have nogle dejligt store lytterum! For ikke at sige forstærkere... Glæder mig til at følge projekterne til dørs.


Jep uden tvivl nogle imponerende designs vi ender ud med her.
 
Jeg tror bare Busk og jeg har et fælles gen. som nok bare betyder at vi aldrig kan få nok af højtalere og lydLOL, men så igen, hvem herinde har ikke det gen....Wink
 
- Jesper
Clap Lige præcis Clap
 
Man får abstinenser hvis man ikke får mdf støv i næsen med jevne mellemrum.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ehb_elh View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Jan 2009
Location: Fyn
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote ehb_elh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 20:29
Originally posted by Busk

Jeg kan i hvert fald kun sige at jeg er blevet "endnu" klogere af diskutionen, og den afføder nok også en workshop når kabinetterne er færdige.
 
Busk
Jeg har også fået noget ud af at læse dine tråde, og har set dit tidligere projekt.
Det vil jeg da helt klart være intereseret i at høre mere om, hvis man er inviteretSmile lyder utrolig interessant.
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.
Back to Top
ehb_elh View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Jan 2009
Location: Fyn
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote ehb_elh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 20:30
Originally posted by Busk

Clap Lige præcis Clap
 
Man får abstinenser hvis man ikke får mdf støv i næsen med jevne mellemrum.
 
HahaLOL
Den var ny, havde jeg ikke hørt før.Clap
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2009 at 20:32
Originally posted by ehb_elh

Originally posted by Busk

Jeg kan i hvert fald kun sige at jeg er blevet "endnu" klogere af diskutionen, og den afføder nok også en workshop når kabinetterne er færdige.
 
Busk
Jeg har også fået noget ud af at læse dine tråde, og har set dit tidligere projekt.
Det vil jeg da helt klart være intereseret i at høre mere om, hvis man er inviteretSmile lyder utrolig interessant.
 
Alle der er intereseret herinde er velkomne. så kan i også se mega hi-fi tossens hi-fi hus LOL. Tror vi tæller 5 spillende anlæg og 10 sæt højttalere lige nu, og så en masse grej der ikke er sat til.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz