Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: Mms, Qms tolerance
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Mms, Qms tolerance

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mms, Qms tolerance
    Posted: 24 Jul 2010 at 23:57
Jeg har målt TS på et par tilspillede Vifa MG18WK09-08 enheder (med samme datomærkning). Jeg har brugt konstant spænding (selvfølgelig fra forstærker og ikke lydkort som nogle kan finde på) samt tillægs-masse-metoden med ekstra masse på 14 g (+/- tolerancen på en digital køkkenvægt?). Re er målt med et fornuftigt digital multimeter

Enhed 1:

Re = 5.87 [Ohm]
fs = 31.13 [Hz]
Qms = 2.996 [-]
Qes = 0.376 [-]
Qts = 0.334 [-]
Mms = 13.4 [g]
Cms = 1.95 [mm/N]
Vas = 51.79 [Liter]

Enhed 2:
Re = 5.85 [Ohm]
fs = 33.1420 [Hz]
Qms = 3.121 [-]
Qes = 0.378 [-]
Qts = 0.337 [-]
Mms = 12.7 [g]
Cms = 1.81 [mm/N]
Vas = 48.02[Liter]

Producentens data:
Re = 5.85 [Ohm]
fs = 34 [Hz]
Qms = 1.96 [-]
Qes = 0.41 [-]
Qts = 0.34 [-]
Mms = 13 [g]
Vas = 45 [Liter]


1. Hvad kan jeg forvente i produktions-tolerance på Mms?
2. Det totale Q (det vigtigste) passer jo ret godt, men afvigelsen i Qms undrer mig noget, hvad kan det skyldes - noget i min målemetode? (Jeg synes ikke parametrene virker meget afhængige af spændings, men de er selvfølgelig lidt).

Kurverne med viste målepunkter er herunder.

Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jul 2010 at 22:59
Jeg har stor respekt for, at de medlemmer på forum, der kan svare på spørgsmål om tolerancer, måske ikke ønsker det, pga. produktiontekniske årsager. Nøglen til at ting ikke lige kan kopieres, ligger jo meget ofte der (og de kan jo af gode grunde ikke bruge tid på at svare på alt).

Lad mig da spørge på en anden måde (de der har erfaring i hjemmemålinger).

1. Er ovenstående hvad jeg vil kunne forvente af en hjemmemåling?

2. Kan mine høje Qms værdier være fordi at Qms stiger med tilspildning. Q værdier falder jo normalt med tilspildning pga. at de er direkte proportionale med egenfrekvensen, og så meget ved siden af (som Qms) er Qts jo ikke - jeg målte desværre ikke på enhederne før tilspildning.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2010 at 08:53
Hey,

Jeg vil være ærlig og sige, at jeg ikke har målt to ens enheder op imod hinanden. 
Men kan huske at Ulrik har snakket om at Fs flytter sig ved forskellig volumen. Man skulle vidst benytte den volumen hvor Fs stopper med at flytte sig. Mon Qms flytter med?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2010 at 09:59
Syncroniq; den er jeg ikke lige med på ?!? Jeg har aldrig brugt (eller været tilhænger af) delta-compliance metoden.
 
BK Nielsen; Den største "tolerance" på Mms er ofte måleusikkerheden! Prøv at måle de samme enheder flere gange - og fx med en tillægsmasse på 70% af forventet Mms. Målingerne ser jo rigtig fine ud, og du kan faktisk ikke klage over overensstemmelsen. Du har lidt lavere Fs, men Vifa opgivelser var (dengang) for let motionerede (men ikke fuldt tilspillede) enheder - det var kun Scan-Speak. Qms kan man måske hæfte sig lidt ved, hvilket evt. kan skyldes, at producenten har brugt for lav frekvensopløsning ved måling af T/S parametre - men du kan jo blot glæde dig over, at den rent faktisk er højere, end de siger (og det rykker jo ikke betydeligt ved Qts).
 
For at vende tilbage til tolerancen på Mms; det er normalt ikke noget man specificerer. Man kører med tolerance på massen af de enkelte dele. Den største variation har man på en papirmembran (og papirstøvdæksel), hvor man kan forvente på til ±10%. Andre dele er meget ensartede, og lime (inkl. coate-lime) er elektronisk doseret og kontrolleret. Jeg vil sige, at du kan regne med ±5% på Mms.
 


Edited by USXX - 28 Jul 2010 at 10:00
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2010 at 10:01
Hvad siger BL ?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2010 at 10:35
Hey,

Jeg mente ikke at du brugte delta-compliance metoden, men du har sagt at Fs flyttede sig jo mere "strøm" man gav enheden under målingen. Det jeg troede var at Mms nøjagtigheden kunne hænge sammen med hvor højt man spiller under målingen, ligesom Fs. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2010 at 10:48
Hvad har det så med volumen at gøre?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2010 at 10:49
Nå...du forvirrer bare begreberne Confused. Du mener udstyring, vil jeg tro.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2010 at 11:14
Det er helt korrekt, at Fs flytter sig afhængigt af amplituden for den samme (tilspillede) enhed. Jeg har selv oplevet en variation på omkring 10%. Men det var med en enhed med højt tab, hvor man burde forvente, at denne variation er størst. I praksis betyder det dog ikke så meget. Da man selvfølgelig foretager målingerne med og uden tillægsmasserne med samme amplitude.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2010 at 11:21
Simon; sagen er bare den, at samme spænding ikke giver samme udsving ved Fs med henholdsvis uden tillægsmasse, da Q'et ændrer sig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz