Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Busk Audio The Conductor
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Busk Audio The Conductor

 Post Reply Post Reply Page  <12345 15>
Author
Message Reverse Sort Order
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Busk Audio The Conductor
    Posted: 29 Dec 2011 at 17:08
Originally posted by ham_den_lange

Mit kendskab til Groundsounds produkter er desværre ret begrænset. Men jeg mener dog at kunne huske, at det er FIR-filtre, der benyttes. er det forkert?
Grunden til at jeg spørger, er at FIR-filtre langt hen ad vejen opføre sig som analoge filtre gør mht. poler, nulpunkter og dermed også fasederj.

Yep... det er forkert Wink Groundsound bruger IIR filtre Smile
Back to Top
Skjold View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 27 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Skjold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2011 at 16:26
Hej Busk, virkelig langhåret og dybde gående læsning på den fede måde ! Thumbs Up
 
MHT. stående bølger i hjørnerne så kan man med fordel bruge skåret rockwool trekanter stablet op fra gulv til loft, de har den mest lineare dæmpning og absorbere en god del af den falske sub forstærkning og giver dermed et mere tight og rent lyd billede i bunden.
Endvidere QRD diffuser, de "spiser" lige den værste kammer effekt på en meget naturlig og ufarvet måde.
 
Anyways ...
 
Tusind tak for alt den fede læsning og indblik i alle de misundelses værdige projekter,
virkelig inspirerende for enhver med-lyd-nørd.
 


Edited by Skjold - 29 Dec 2011 at 16:28
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2011 at 13:49
Originally posted by JAV

Fed læsning, Busk.
 
 
Takker Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2011 at 13:47
Fed læsning, Busk.
 
 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2011 at 13:26
Originally posted by ham_den_lange

Mit kendskab til Groundsounds produkter er desværre ret begrænset. Men jeg mener dog at kunne huske, at det er FIR-filtre, der benyttes. er det forkert?
Grunden til at jeg spørger, er at FIR-filtre langt hen ad vejen opføre sig som analoge filtre gør mht. poler, nulpunkter og dermed også fasederj.
Aner det ikke, min kendskab til det digitale domæne, var en lære der lirede formler og langhåret teori af i 15timer før han gav et eksempel og der havde han for længst tabt hele klassen.

Så nogen af ovenstående postulater er måske forkerte, lyden var dog rigtig LOL.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2011 at 13:20
Mit kendskab til Groundsounds produkter er desværre ret begrænset. Men jeg mener dog at kunne huske, at det er FIR-filtre, der benyttes. er det forkert?
Grunden til at jeg spørger, er at FIR-filtre langt hen ad vejen opføre sig som analoge filtre gør mht. poler, nulpunkter og dermed også fasederj.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2011 at 13:13
Originally posted by Holm

Det (de) store spørgsmål:
 
Hvad er det, der gør en forskel? Eller den største forskel?
Bedre kontrol og dynamik, mindre forvrængning så før gemte detaljer trådte frem. Frihed til at undertrykke rummet problemer, hævning at nedre oktaver så de spille hele det ønskede område. Og så hører du dine enheder uden filter, så der er ikke ændret på deres egenlyd.
 
Hvad er forskellen mellem digital og analog ved andre filterstejlheder - 6 db, 12 db, 18 db?
Kan ikke sammenlignes da passive komponenter indfører fase forandringer. Og så ville rene 24dBs passive filtre sluge en masse energi, her er der intet mellem forstærker og enhed.
 
Var det større faselinearitet/impulsgengivelse, der fik kæberne til at falde ved tidsforskydningskorrektionen?
Fase problemerne er væk ved aktiv deling, bedre impuls gengivelse og mindre forvrængning.
 
Giver det nye erfaringer i forhold til hvilke valg der er vigtige ved konstruktion af analoge filtre og brug af filterkomponenter?
Hvis der er adgang til digital filtrering vil det jo være smart at anvende den som reference for størst mulig tilnærmelse ved brug af analoge filterkomponenter.
Nej, grundet fase problemer ikke er aktuelle ved aktiv deling, så kan disse 2 ting ikke sammenlignes, og da man kan indføre high- og lowshelfs i det digitale filter, dett kan du heller ikke gøre passivt.
 
Eller er det for vanskeligt at sammenligne?
Har du fået ideer til ændring af dit analoge filter?
Nej, da det som sagt ikke kan overføres hvad man kan digitalt til at gøre det samme passivt.
 
Vh.
Holm
 
 

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2011 at 12:21
Det (de) store spørgsmål:
 
Hvad er det, der gør en forskel? Eller den største forskel?
 
Hvad er forskellen mellem digital og analog ved andre filterstejlheder - 6 db, 12 db, 18 db?
 
Var det større faselinearitet/impulsgengivelse, der fik kæberne til at falde ved tidsforskydningskorrektionen?
 
Giver det nye erfaringer i forhold til hvilke valg der er vigtige ved konstruktion af analoge filtre og brug af filterkomponenter?
Hvis der er adgang til digital filtrering vil det jo være smart at anvende den som reference for størst mulig tilnærmelse ved brug af analoge filterkomponenter.
 
Eller er det for vanskeligt at sammenligne?
Har du fået ideer til ændring af dit analoge filter?
 
Vh.
Holm
 
 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2011 at 11:11

I går havde jeg Digitalthor på besøg sammen med en lånt Groundsound DCN28.

Første test var hvordan DCN28 gjorde det som forforstærker med analog kilde i forhold til min Marantz SC7-S2.

I begge forsøg var med pc streaming til benchmark dac1 og så balanceret til de to apparater.

DCN28 som analog forforstærker.

Her tager Marantz klart 1. uden nogen tvivl at komme efter. Der er bare meget mere hul igennem, bredere, højere, dybere lydbillede med en del flere detaljer. Men vi skal så også her tænke på hvad de to apparater er og hvad de koster. Marantz-en er jo en ren analog, no nonsens forforstærker til 60K hvor DCN28 er en forforstærker, dac og digitalt delefilter til 33K. Og tager man det i betragtning så er jeg faktisk ret imponeret alligevel, men hamle op med den kunne den ikke.

DCN28 som dac/forforstærker

Næste test var at benytte sig at spdif via coaxial direkte fra min M2tech og så ind i DCN28, vi skal jo huske på at den analoge indgang på den konverterer det til digital med det samme, ellers kan man ikke benytte det store digitale filter. Og så skal jeg lige love for at der skete ting og sager. Alle anke punkterne fra før faldt stort set til jorden, og jeg vil sige at forskellen på det to maskiner nu ikke var særlig stor, der var dog stadig en smule af det førnævnte til forskel til marantz-en´s fordel, men det var ikke meget.

DCN28 som digitalt delefilter.

Men nu er det jo slet ikke som ren forforstærker at dette produkt er tiltænkt, men som digitalt 2*4vejs delefilter med forforstærker og dac som bonus produkt. Så mine kabler mellem de analoge filtre og højttalerne blev skilt ad, min Vincent SAV-P200 som yder 6*200w i 8ohm, og så skulle der kikkes på det avancerede filter. Forbindelsen mellem DCN28 og Vincent ampen skete med balancerede kabler og så var det bare at gå i gang. Som start satte vi et højpass filter til diskanten med en deling ved 3500hz med 24dBs llinkwitz-riley filter, mellemtonen fik et højpass filter ved 400hz og et lavpass filter ved 3500hz med 24dbs linkwitz-riley filter, og til sidst bassen med 400hz lavpass med 24dbs linkwitz-riley filter. Dette var den meget hurtige og dirty opsætning vi lagde ud med og så justerede vi for enhedernes forskellige følsomheder.

Allerede fra første færd var rigtig mange ting bare meget mere på plads, bedre samspil mellem enhederne, mere kontrol og detaljer. Og vi skal lige huske her at jeg ikke har sparet på det analoge filter og monoblokkene er jo heller ikke helt ringe. Men tingene var klart bedre en vanligt.

Næste step var en kontrol måling med mit clio system for at se om der skulle være et peak ved delefrekvenserne som udtryk for at frekvensområderne lapper ind over hinanden, men ingen peaks ved delefrekvenserne, hverken ved normal 1m afstands målingerne eller ved nærfelt målingerne. Målingerne viste dog at mellemtonen har et lille fald på 2db fra 1800hz og ned til delefrekvensen, så en lowshlef eq blev lagt ind i mellemtone filteret, kort fortalt betyder det at vi hævede hele området fra 1800hz og ned med 2db. En ny måling viste at dette jævnede mellemtonen ud. Lidt justeringer på niveauet mellem enhederne blev også foretaget og så lyttede vi igen, klare forbedringer mere lytteglæde. Men når vi nu kunne så ville vi tage højde for at bassen sidder i lukket kabinet med en bessel afstemning og ruller af ved 35hz. Så vi indførte et eq ved 20hz på 6dB med et rimeligt smalt eq så det flader naturligt ud til de 35hz.

Se nu begyndte der at komme mere glæde og tyngde i musikken, og fornemmelsen af rummet ved koncert optagelser og ordentlig studie optagelse blevet med bedre. Men samtidig med blev vi også meget opmærksomme på rummets unoder i bassen, så vi snakkede lidt om hvilken frekvens denne mund lå ved og bestemte os for at dette lå ved 44hz, så vi indførte et eq filter ved 44hz med et dyk på 7db og med et meget smalt q. Hopsa al den irriterende bulder var væk og man slappede mere af, tunge bas numre blev mange gange bedre og til at holde ud, og der blev spillet højere og højere.

Og så slog dig mig pludseligt at vi ikke have taget højde for tidsforskydningen mellem enhederne, så 3 hurtige målinger blev lavet for at finde forskellen, disse tal blev tastet ind i filtrene og så skulle der lyttes igen. Tror at vi begge tabte kæberne over hvad dette gav, og så tog det ene nummer bare det andet. Komplekse numre rodede ikke sammen mere og enhedernes samspil blev uppet endnu engang.

Lige for at give et blik over hvad dette har taget af tid, så snakker vi ca. 2timer.

Vi fik nu lyttet rigtigt meget musik, og en snak om at sænke delefrekvensen mellem bas og mellemtone til 300hz blev afprøvet og fundet en del bedre, da det fjernede noget nedre mellemtone som 10”erne ikke kan, senere blev der skiftet til 48dbs linkwitz-riley ved denne deling da vi mente at fornemme en svag rungen i overgangen mellem de 2 enheder. Den forsvandt og så tilbage til musikken.

Vi fik prøvet rigtig meget forskellig musik og det var store smil på begge ansigter.

Og skal jeg sætte ord på forskellen mellem mine dyre analoge filtre og med mine dyre blokke på i forhold til DCN28 og Vincent ampen. Så opnåede vi meget mere kontrol, detaljer jeg ikke har hørt før, langt mindre forvrængning, meget bedre micro og macro dynamik for ikke at sige vildt meget bedre. Enhedernes samspil var nu nærmest som en coax enhed. Og ved hjælp af eq fik vi fjernet mit rums dårlige indflydelse i bassen så alle de sjove bas numre nu fik langt flere detaljer, og med hævet ved 20hz kom der en ny uhørt tyngde til.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at mit næste projekt kommer til at indeholde DCN28 som filter og forforstærker, og med implementering af meget bedre forstærker moduler så tør jeg ikke tænke på løftet det vil give, konens højttalere bliver ikke aktive, de er som de er. Men et større 4vejs aktivt system har været i støbeskeen et stykke tid, og den sidste tvivl omkring DCN28 til dette system er totalt væk.

Dette har været en vild oplevelse, og at opsætningen ikke tog længere end den gjorde er ret imponerende. Som Thorbjørn sagde så er det digitale filter og alle de ting det kan kun en del, men jeg fik bekræftet at mine konstruktions evner med kabinettet er 100 % i orden. Og så har det helt sikkert heller ikke skadet at  jeg og Thorbjørn har en god grundlæggende forståelse for højttaler og delefilter konstruktion, så der har vi nok sprunget en hel del faldgrubber over.

Jeg kan kun sige at hvis man vil prøve aktiv drift, så prøv et af Ground Sound produkterne, de har min varmeste anbefaling.

 

Lige nu mangler jeg kun 6stk monoblokke mere………………………………….hvor var det nu jeg lagde den lotto kupon.

Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Dec 2011 at 16:24
Originally posted by Enthusiast

Hej Busk og Mik112,
 
Tak for jeres svar.
Jeg undrede mig bare over, at I har valgt at benytte 8 Ohms udgaven.
Men det skyldes måske mest at 4 Ohms udgaven ikke fåes med papmembran.
 
 

Jeg bruger som sagt den 4ohms udgave i alu i konens.
Der er så flere ting man skal tage med, der er stor forskel på hvor store kabinetter 8 og 4ohms enhederne skal have og det jo helle ikke uvæsenligt at tage med.

26w8867t00 skal bruge 54litter portet. Følsomhed 87dB - efter baffeltab 82-83dB
26w4867t00 skal bruge 75litter portet. Følsomhed 89dB - efter baffeltab 84-85dB.
26w8861t00 skal bruge 86litter portet. Følsomhed 88,5dB - efter baffeltab 83,5-84,5dB.

Jeg vil så siger at jeg bruger min 26w4867t00 i 75litter lukket og det er bare guf.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz