Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Busk Audio The Conductor
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Busk Audio The Conductor

 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 15>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Busk Audio The Conductor
    Posted: 26 Okt 2011 at 21:20
Originally posted by Busk

.
Jeg vil så dog sige at man lige skal huske at man skal have masser af kræfter når man benytter kun en 26w. Følsomheden bliver lav, så skal man spille højt skal der en strømstærk forstærker til med høj dæmpnings faktor.
Busk
Hej Busk,
 
Jeg er ny i faget.
Er ovenstående noget, du kan/vil uddybe? Ville man opnå en højere følsomhed ved (i en tænkt situation) at benytte to 26W - eller (mere realistisk) to 8" enheder med samme følsomhed som 26W?
 
Jeg havde tænkt mig at benytte en lignende konstellation af enheder som i din Conductor (XT25, 15M og 26W) blot i et hjemmebrygget kabinet- og filter-design.
Jeg havde forestillet mig at opnå en samlet følsomhed i størrelsesordenen 88 dB.
Men nu har jeg læst, at Mik112 opnår 82-83 dB med (godt nok med en R2904 diskant - men denne har en følsomhed godt over 90 dB i sit forventede arbejdsområde).
 
Har du nogen erfaringer med, hvad man kan presse følsomheden op på i disse konstellationer? Her taler jeg om enhederne placeret i et standard refleks (for bas) og trykkammer kabinet (mellemtone).
Af ovenstående enheder har 26W den laveste følsomhed (ca. 88 dB) - så det må vel være deromkring, at man kan placere resten - eller hvad?
 
Mvh.
en Rookie HT bygger.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Okt 2011 at 00:41
Hej.
 
Nu efterspørger du Busken, men jeg vil gerne prøve at besvare dine spg.
 
4ohms versionen af en enhed har højere følsomhed og passer bedre til impedansen af nutidens digitale forstærkere. Derfor er de at foretrække, når der skal bruges én bass eller mellemtone i en konstruktion.
Hvis du har fx. to 26W i 8Ω og i parallelforbindelse, giver den samlede impedans for basserne 4ohm. Derudover får du den dobbelte følsomhed (6dB), end hvis du brugte én. 
Så, ja til dit spg. Du opnår højere følsomhed.
 
Filterts frekvensgang/kurve bør i de flestes tilfælde være så flad så muligt. Derfor er det bl.a. ideelt at finde enheder som har nogenlunde samme følsomhed, så man ikke skal til at dæmpe som gal for at få det til at harmonerer.
 
Poster lige USXX's gamle indlæg fra hifi4all :
 

Ved parallelkobling i Compound får den ækvivalente enhed flg. parametre:

Re (DC-modstand) halveres

Md (bevægelig masse) fordobles

Fs (resonansfrekvens) er uændret

BL (kraftfaktor) er uændret

Sd (effektivt membran-areal) er uændret

Rm (mekanisk tab) fordobles

Qm (mekanisk Q-værdi) er uændret

Qe (elektrisk Q-værdi) er uændret

Qt (total Q-værdi) er uændret

Vas (ækvivalent volumen) halveres

Relativ spændingsfølsomhed er 0 dB

 

Ved seriekobling i Compound får den ækvivalente enhed flg. parametre:

Re (DC-modstand) fordobles

Md (bevægelig masse) fordobles

Fs (resonansfrekvens) er uændret

BL (kraftfaktor) er fordobles

Sd (effektivt membran-areal) er uændret

Rm (mekanisk tab) fordobles

Qm (mekanisk Q-værdi) er uændret

Qe (elektrisk Q-værdi) er uændret

Qt (total Q-værdi) er uændret

Vas (ækvivalent volumen) halveres

Relativ spændingsfølsomhed er -6 dB


Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Okt 2011 at 07:13
Originally posted by Enthusiast

Originally posted by Busk

.
Jeg vil så dog sige at man lige skal huske at man skal have masser af kræfter når man benytter kun en 26w. Følsomheden bliver lav, så skal man spille højt skal der en strømstærk forstærker til med høj dæmpnings faktor.
Busk
Hej Busk,
 
Jeg er ny i faget.
Er ovenstående noget, du kan/vil uddybe? Ville man opnå en højere følsomhed ved (i en tænkt situation) at benytte to 26W - eller (mere realistisk) to 8" enheder med samme følsomhed som 26W?
 
Jeg havde tænkt mig at benytte en lignende konstellation af enheder som i din Conductor (XT25, 15M og 26W) blot i et hjemmebrygget kabinet- og filter-design.
Jeg havde forestillet mig at opnå en samlet følsomhed i størrelsesordenen 88 dB.
Men nu har jeg læst, at Mik112 opnår 82-83 dB med (godt nok med en R2904 diskant - men denne har en følsomhed godt over 90 dB i sit forventede arbejdsområde).
 
Har du nogen erfaringer med, hvad man kan presse følsomheden op på i disse konstellationer? Her taler jeg om enhederne placeret i et standard refleks (for bas) og trykkammer kabinet (mellemtone).
Af ovenstående enheder har 26W den laveste følsomhed (ca. 88 dB) - så det må vel være deromkring, at man kan placere resten - eller hvad?
 
Mvh.
en Rookie HT bygger.
Hejsa
 
Med 1stk 26w rammer du efter baffelstep 82-83dB i følsomhed.
Og min tanke har efterfølgende tænkt mig at lave en version med 2stk 8ohms 26W alu i 120litter lukket, hvor du så vil ramme en samlet følsomhed på 88dB og der med gøre det meget nemmere at drive den.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Okt 2011 at 11:14
Hej JAV,
 
Tak for dine svar. Det svarer delvist på mine betænkeligheder.
Jeg har dog ikke forstået, hvorfor følsomheden stiger ved benyttelse af 2 enheder. Jeg kan forstå, at man bør benytte 8 ohm's enheder, da impedansen halveres, men jeg forstår ikke, hvorfor følsomheden også påvirkes?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Okt 2011 at 11:17
Originally posted by Busk

Med 1stk 26w rammer du efter baffelstep 82-83dB i følsomhed.
 
Den med baffelstep må jeg lige have forklaret. Enheden i sig selv har en følsomhed på ca 88 dB.
Hvad sker der i filteret, eller på selve baflen, der ændre denne følsomhed så drastisk (helt ned til 82-83 dB)?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Okt 2011 at 16:19
Originally posted by Enthusiast

Originally posted by Busk

Med 1stk 26w rammer du efter baffelstep 82-83dB i følsomhed.
 
Den med baffelstep må jeg lige have forklaret. Enheden i sig selv har en følsomhed på ca 88 dB.
Hvad sker der i filteret, eller på selve baflen, der ændre denne følsomhed så drastisk (helt ned til 82-83 dB)?

Det er meget enkelt Smile

Lad os for nemhedens skyld tage udgangspunkt i en fiktiv enhed med en følsomhed på 100dB.
Da du sætter enheden i en baffel (fronten på din højttaler), så har enheden denne følsomhed ind til du når den frekvens der passer til breden af din baffel, derefter får enheden ikke længere hjælp fra fa bafflen.
Derfra falder følsomheden teoretisk med 6dB hvis det var et totalt lyddødt rum, 3dB hvis højttaleren står totalt op af vægen, eller 4-5 dB hvis du har en fornuftig afstand til bagvægen. Sådan så rigtige hi-fi enthuiaster gør Smile.
Baffelsteppet kan nemt beregnes: F = C/(2*B)
F = Frekvensen
C = Lydenshastighed (344m/s)
B = Breden på din baffel i meter.
Har du en højttaler på 30cm i bredden bliver det følgende: 344/(2*0,3) =  573,3Hz.

Det vil sige at alt under 573Hz falder følsomheden med 4-5dB, så hvis enheden var på 100dB så er du nu på 95dB.

Når du parallelkobler 2ens enheder så du opnår det dobbelte membran areal så øger du følsomheden med 6dB, det vil sige at du med 2stk 100dBs enheder rammer 106dB.
Smider du dem i en 30cm bred baffel så falder denne følsomhed under 573Hz til 101dB ca.

Så i min conductor højttaler med en 88dBs basenhed så ryger følsomheden ned på 83dB basområdet og jeg er så nødsaget til at dæmpe mellemtone og diskant så dette passer til dette.

Men hvis du brugte 2stk 26w med 8Ohms svingspoler ville du ramme ca. 91dB og ville ikke skulle dæmpe mellemtone og diskant så hårdt og ville ende ud med en højttaler hvor du ikke har brug for et svejseværk af en forstærker for at drive den.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Okt 2011 at 18:14
Buskens forklaring er korrekt og holder vand. Troels G holder dog fast i at Jensen konstruktionen har en følsomhed på ca. 87dB... Det har den ikke!
 
Forskellen i følsomhed på diverse 4 og 8 Ohm udgaver af 26W er så vidt jeg husker under 1dB, så udgaven rykker ikke noget på endelig følsomhed andet en i decimalerne når enheden monters i kabinet.


Edited by Mik112 - 27 Okt 2011 at 18:14
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2011 at 15:28
Originally posted by Busk

Jeg vil så dog sige at man lige skal huske at man skal have masser af kræfter når man benytter kun en 26w. Følsomheden bliver lav, så skal man spille højt skal der en strømstærk forstærker til med høj dæmpnings faktor.
 
Hej Busk,
 
Må jeg spørge, hvorfor du ikke benytter 4 Ohms udgaven af 26W i dine Conductor højttalere?
Dermed kunne du jo vinde små 5 dB i følsomhed. Men den fåes vist kun i alu-versionen.
Er 26W/4867T00 svær at tøjle, siden man ser så få af dem i spil i 3-vejs konstruktioner?
 
Edit: Jeg retter lige mig selv. Du vinder nok ikke 5 dB, men i hvert fald 3 - det er da værd at tage med, når man arbejder med en så lav følsomhed, som 8 Ohms versionen daler ned i.
 
 


Edited by Enthusiast - 09 Dec 2011 at 15:30
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2011 at 18:02
Jeg benytter faktisk den 4ohms alu version, og der er 2dbs forskel på 8 og 4 ohms udgaven, til en 4ohms fordel.

26w4867 har 89dB og efter baffeltabet ca. 84db.
Så jeg vil i mit statement benytter 2stk 26w8867 som så giver 93db og efter baffeltabet ca. 88dB

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2011 at 21:26
Der er max. 2 dB  forskel iflg. datablade på de 3 mest kendte varianter af 26W enheden. Man skal også være opmærksom på forskellene i pap og alu udgaverne... De lyder ikke ens. Papudgaven har 10-20% lavere membranmasse at flytte, og er efter min mening mere nuanceret, men omvendt svær at lave filter til, og trods konstruktionens alder, - stadig en Herre-basenhed, uanset pap/alu membramvalg Wink 
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz