Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Smæk for alle pengene (AM 3.4)

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 31>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
    Posted: 03 Feb 2015 at 21:18
Originally posted by JAV

Originally posted by USXX

Originally posted by JAV

Det lyder spændende.

Vil du dele waveguidens retningskarakteristik?

Noget a al det her (har ikke endelige målinger, da waveguides ikke er drejet endnu):


Waveguiden bliver Ø171 og 24 mm dyb (drejet i rav - nej, det sidste passer ikke).
...Vi mÃ¥ have en forskellig geometri. 

Det vil jeg garantere dig, at vi har ;-)

Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2015 at 11:26
Originally posted by USXX

Originally posted by JAV

Originally posted by USXX

Originally posted by JAV

Det lyder spændende.

Vil du dele waveguidens retningskarakteristik?

Noget a al det her (har ikke endelige målinger, da waveguides ikke er drejet endnu):


Waveguiden bliver Ø171 og 24 mm dyb (drejet i rav - nej, det sidste passer ikke).
...Vi mÃ¥ have en forskellig geometri. 

Det vil jeg garantere dig, at vi har ;-)

Det gør det ikke mindre interessant :-)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mar 2015 at 13:46
SÃ¥ er der kommet 4-tommer jet ports - der er hul igennem, sÃ¥ portkompression bliver ikke et betydeligt problem. Med den fart, jeg har pÃ¥, kommer det her projekt kun til at tage et par Ã¥r Wink
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mar 2015 at 14:38
pokkers, du ku ha købt mine (men når jeg glemmer at sætte dem til salg er det jo ikke nemt...)
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mar 2015 at 21:25
Originally posted by USXX

SÃ¥ er der kommet 4-tommer jet ports - der er hul igennem, sÃ¥ portkompression bliver ikke et betydeligt problem. Med den fart, jeg har pÃ¥, kommer det her projekt kun til at tage et par Ã¥r Wink


Du vil stadig slå min byggehastighedBig smile
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2015 at 15:11
Jeg har optimeret waveguiden. Det var godt før - men tydeligt bedre nu (kurven går til 40 kHz):




Edited by USXX - 03 Mar 2015 at 15:11
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2015 at 15:44
Uden angivelser af lyttevinkel (pÃ¥ de enkelte kurver) samt skala pÃ¥ ordinataksen har man jo ikke lovet for meget Tongue

Tør man løfte sløret yderligere?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2015 at 17:51
Ja, det er mildest talt meget sjusket Smile Det er et COMSOL snapshot. Der er vist kurver for on-axis, 15 grader, 30 grader, 45 grader og 60 grader. 20 kHz ligger ca. i det lille dyk pÃ¥ 45 grader og 60 grader kurverne, som ses lige før det lille peak ved øvre afrulning.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2015 at 18:12
Waveguiden har (stadig) en diameter pÃ¥ 171 mm og en dybde pÃ¥ 24 mm, der svarer til "korrekt" tidsforsinkelse i forhold til den SB17MFC, jeg kommer til at bruge som mellemtone (bemærk dog at dette ikke i sig selv gør højttaleren bedre - og det gør det heller ikke nødvendigvis lettere at lave et godt passivt delefilter, der "smelter" enhederne sammen). Funktionen, der beskriver profilgeometrien for den optimerede waveguide, er i helt samme familie som den oprindelige waveguide - der er blot skruet lidt pÃ¥ en formparameter. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2015 at 18:16
Der kommer en normeret graf i morgen, der viser off-axis kurverne i forhold til en korrigeret flad on-axis respons. Derved får man et bedre billede af, hvad selve waveguiden gør. Denne korrektion implementeres (selvfølgelig) ikke i højttaleren - det er blot til illustration.

Edited by USXX - 03 Mar 2015 at 18:17
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 31>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz