Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Smæk for alle pengene (AM 3.4)

 Post Reply Post Reply Page  <1234 31>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
    Posted: 22 Jul 2010 at 10:20
Busk; nej, det er eksisterende enheder (omend fra en ny/opgraderet serie) fra SB (dvs. Sinar Baja Electric). SB Acoustics er et brand under Sinar Baja Electric - det brand vi udvikler i DK og som sigter mere mod den vestlige verden og de dyrere produkter. Sinar Baja har udover SB Acoustics et kæmpe program af enheder - alt fra PA til billigere hifi og masse-producerede enheder i den helt billige ende (til lokale markeder). SB Acoustics produceres som det nok allerede er kendt ogsĂĄ pĂĄ en af Sinar Baja's fabrikker - og det gør de godt. De har ogsĂĄ en top-professionel kabinetfabrik, hvor de kan lave ALT - inkl. finĂ©r-arbejde i uovertruffen kvalitet og ditto high-gloss polyester maling (pianolak). SĂĄ, nu er min reklametid vist opbrugt.

Edited by USXX - 22 Jul 2010 at 10:21
Back to Top
hhenne View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Sep 2009
Location: Virum
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote hhenne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jul 2010 at 15:00
USXX,

Hvad bygger du dit udsagn omkring MSB's og krydsfiners lydmæssige egenskaber på ?

Jeg er meget interesseret i dette, da jeg har bygget en dipol højttaler i 2 versioner:

version 1: alle enhederne er 'magnet mounted' i et stativ bestående af 2 stk 22 mm birketræs krydsfiner plader

version 2: alle enhederne er monteret i en  baffle bestĂĄende af 2 stk 22 mm MSB inderst, hvori enhederne er fastgjort og 2 stk 9 mm birketræs krydsfiner yderst. Der er brugt 'Green Glue' dæmpnede lim mellem lagene, og denne baffle er meget død og udstrĂĄler meget lidt energi - mĂĄlt med accelerometer.

I det hele taget måler de to versioner næsten ens, hvad angår frekvensresponse, effektresponse målt i lytterum, impulse- og step-response, samt 'waterfall'.

Alligevel lyder de ret forskelligt. Version 1 er meget mere klar, åben, og dynamisk, hvor version 2 er mere ulden. Version 2 er lavet for at få en højttaler, der er mere simpel og præsentabel, så lyttetesten af denne var en stor skuffelse.

Kan det mon være det sammenpressede papmateriale, der kvæler lyden ?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jul 2010 at 15:39
Hey,
 
Henne > Prøv og hør om Kappen vil beregne tidssvaret på de to filtre. Det kan godt ligge der.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jul 2010 at 17:15
Hvad er MSB?
Back to Top
hhenne View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Sep 2009
Location: Virum
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote hhenne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jul 2010 at 20:12
MSB - jeg mente selvfølgelig MDF
Back to Top
hhenne View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Sep 2009
Location: Virum
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote hhenne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jul 2010 at 20:24
Filtret er i begge tilfælde en DCX2496 (digitalt filter), som er designet, sĂĄ filtret sammen med højttaleren giver en step response, der er sĂĄ tæt pĂĄ det perfekte som muligt (hvilket vil sige en højrevendt trekant -  stiger stejlt op og falder jævnt ). BĂĄde step- og impuls- response er meget ens for de to højttalere - mĂĄlt med Clio.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2010 at 10:06
Jeg baserer min pĂĄstand alene pĂĄ egen erfaring - den subjektivt opfattede lydkvalitet. Alle kabinetter spiller i en eller anden grad med, og jeg synes MDF (i et alm. kabinet) gør det pĂĄ en unaturlig mĂĄde - det har en underlig hul klang, som selv med tilsyneladende god afstivning kan høres. Selvfølgelig kan man gøre det dødt med sandwich (som tidligere nævnt) og bitumen og hvad har vi ellers, men det kræver en indsats - og er det HELT døde kabinet altid vejen frem?
 
Jer er sikker pĂĄ, at din sandwich baffel er god og død, og det synes jeg ogsĂĄ, en baffel skal være, men jeg er ikke nødvendigvis sikker pĂĄ, at selve kassen skal være fuldstændig død - omend jeg ikke ligefrem vil fremelske, at den spiller med, men i erkendelse af, at den i et eller andet omfang gør det, kan man lige sĂĄ godt prøve at fĂĄ den til at give en harmonisk klang. Her er MDF alene ikke vejen frem efter min mening.
 
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2010 at 20:41
Hey,
 
Jamen, hvorfor køber jeg så MDF til mit nye projekt, når det nu er så ringe... øv Cry
Ja, klogere kan man jo altid blive, dog for sent.
 
MVH
Michael M
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2010 at 20:43
Du kan sagtens få en fin HT med MDF - og husk, det er et spørgsmål om personlig præference.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2010 at 10:18
Nyt om projektet? :) Post gerne billeder
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 31>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz