Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Smæk for alle pengene (AM 3.4)

 Post Reply Post Reply Page  <1 2526272829 31>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
    Posted: 09 Okt 2016 at 19:58
Originally posted by bknielsen

...vedr. praksis, hvem der bare havde vorherres ligningsløser, den løser de fæleste DAE'er i real tid hver eneste dagWink).

Ser frem til at lytte til dine "AT100+++" til julefrokosten


Det er nemlig lige præcis det, den gør - godt observeret! Jeg holder mig så vidt muligt til ODE'er Smile
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2016 at 12:48
I skal lige have en frekvensgang. Første graf viser frekvensgangen målt i 2 m / 15° i vores almindelige lytterum og uden nogen form for dæmpning på gulvet. Man ser det øgede niveau i 100-200 Hz området (noget der ville have været betydeligt værre uden impedanskorrektion af den øvre pukkel i basreflekssystemet). Anden graf viser den samme kurve sammen med tre kurver målt med forskellige konfigurationer af dæmpning på gulvet mellem højttaler og mikrofon. Man ser tydeligt, hvordan der ryddes op i refleksioner ved højere frekvenser (det gør det noget nemmere at se det egentlige sammenløb mellem mellemtone og diskant) - men bemærkelsesværdigt nok så forværres tingene i bunden, og det før omtalte dyk træder frem i 200-300 Hz området. Ingen tvivl om at opstilling i lytterummet har stor indflydelse på lytteoplevelsen (men det ved vi jo godt).







Edited by USXX - 10 Okt 2016 at 12:49
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2016 at 12:53
Det skal lige siges, at jeg endnu ikke har prøvet at rykke rundt på tingene/højttalerne i lytterummet med henblik på at opnå en mere optimal frekvensgang - men det kommer...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2016 at 09:10
Her er måling i 3,3 m i lytterummet (målt fra baffel til mikrofon - mikrofonen er placeret ved ørets position, når man sidder i sofaen). Den blå kurve er målt med tom sofa. Den røde kurve er målt med en stor dæmpekile stillet skråt op ad ryglænet under mikrofonen). Egentlig opfører det sig jo pænt (for en ikke gated måling), men der er bare lidt for meget niveau (i rummet - og til en vis grad også fra højttaleren) i 100-200 Hz området, hvilket lytning også bekræfter (det er jo fedt nok på nogle numre, men det er bare ikke helt rigtigt). Jeg skal lige analysere problemet og se, hvad jeg kan/vil gøre ved det - det er dog ikke noget, jeg kommer til at nå inden julefrokosten, så I må leve med filter på fumlebræt og kablerne hængende ud af basporten.


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2016 at 09:24
Ja, når man hører Yazoo's Situation, så er ALT jo under fuld kontrol - her er niveauet ikke for meget. Selv om det ikke helt er min genre, så fornægter det nummer sig altså ikke..... fåååk der er smæk på - og de kan dæleme spille højt uden nogen problemer (det er lidt farligt).
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2016 at 09:28
Jeg gad godt dyrke Metallica´ samlede værker på de speakers...
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2016 at 09:29
Originally posted by friman

Jeg gad godt dyrke Metallica´ samlede værker på de speakers...

De skiver stÃ¥r skam ogsÃ¥ og venter derhjemme Big smile
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2016 at 12:17
Fedt. 

Får de klø med Acurus DIA 100?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2016 at 12:32
Øh..nej (?). Jeg bruger en Gato AMP-150.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2016 at 18:31
Originally posted by USXX

Øh..nej (?).

Originally posted by USXX

JAV; det kræver ikke sÃ¥ meget, da enhederne har temmelig høj følsomhed - og i øvrigt ligger nominelt pÃ¥ 6-8 ohm. Lige p.t. har jeg en Acurus DIA 100 integreret forstærker i overskud. Den burde fint kunne bruges til en start. Den er lidt til den "mørke" side i toppen, men det passer nok meget godt sammen med compression driveren. Til gengæld har den rigtig god kontrol i bunden (og det blev kun bedre, da jeg smed en større VA trafo i - har ogsÃ¥ nye RIFA lytter, men de er ikke kommet i endnu). 

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2526272829 31>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz