Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Smæk for alle pengene (AM 3.4)

 Post Reply Post Reply Page  <1 2324252627 31>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
    Posted: 07 Okt 2016 at 12:41
Her det samlede impedansforløb for højttaleren (blå kurve er modulus og rød kurve er elektrisk fase) - det er vist til at leve med Smile. Jeg vil betegne det som en 6 ohm (nominel) højttaler.




Edited by USXX - 07 Okt 2016 at 12:42
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2016 at 18:25
Der kom lyd på sidst på eftermiddagen - og det virker! Det hænger super godt sammen (hvilket målinger også bekræfter) - særligt fra nedre stemmeregister og hele vejen op, hvor lyden er letflydende og uden betoninger/resonanser, og klangbalancen er virkelig god i hele dette område (det skal der ikke ændres på). Perspektivet er ligeledes rigtig fint. Så er der bassen, som i sig selv fungerer rigtig godt. Jeg savner absolut ikke dybde, selv om den på papiret kun går lige under 40 Hz. Der er godt greb i bunden, og for første gang i lang tid har jeg en højttaler, der bliver fysisk (når den skal være det) - det er fedt! Det er noget, man kan opleve med en 12-tommer, men sådan en 15" PA-enhed er bare overlegen på det punkt. Afstemningen er fin (og passer mig godt) på den måde, at der både er dybde og attack. Den kunne nok få lige lidt mere smæk på kick-bassen, hvis den blev afstemt et par Hz højere, men jeg synes faktisk, at kompromiset er ret fint, og jeg tror, det ville gå ud over det dejlige ryk længere nede - det er heller ikke sådan, at man savner kick. Her er samarbejdet mellem bas og mellemtone vigtigt. Mit indtryk indtil videre er, at det fungerer godt (ellers ville den ikke kunne det, den kan), men der mangler en smule (energi) i overgangen. Målingen viser også en tydelig udfasning fra gulvrefleksionen omkring 250 Hz - stort set omkring den nedre delefrekvens, som endte med at ligge ved 250-300 Hz. Ser man bort fra det, løber bas og mellemtone(r) fint sammen, og det høres absolut også på udvalgte numre, der udfordrer højttaleren her. Nå, det ændrer sig (i en eller anden retning), når jeg får dem hjem i min egen stue - og så må jeg tage den derfra. Sidste 'men' er niveauet i 100-150 Hz området, som er lige til den pæne side (der er også lidt ekstra energi lige over gulvrefleksionens udfasning). Det skyldes mest room modes og konstruktiv interferens fra gulvrefleksionen - igen noget der ændrer sig hjemme hos mig (til det bedre eller værre må tiden vise). Generelt har bassen dog nok lige et par dB i overskud, men det må betegnes om et særkende ved denne højttaler - og det vigtigste er, at den ikke 'boomer' i sig selv eller skaber maskeringer opadtil (det var jeg positivt overrasket over - igen noget der vidner om en ok afstemning af bassen. Mellemtonen forbliver klar og åben). Alt i alt er det meget lovende, men jeg er ikke 100% i mål (omend jeg nok ville kunne leve med det, som det er).


Edited by USXX - 07 Okt 2016 at 18:29
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2016 at 20:49
Det lyder lovende, som du beskriver resultatet.
Glæder mig rigtig meget til at høre den til julefrokosten.
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2016 at 10:49
Ja, det lyder virkelig godt, har store forventninger til lyden !

Ang. det manglende niveau ved den nedre delefrekvens, så har jeg oplevet det samme i mine 3.5 vejs, men syntes at det udbedrer sig lidt i takt med at bass-mellemtone enhederne bliver tilspillet. De bliver ligesom lidt mere "vågne" dernede med tiden, og bidrager dermed mere til sammenspillet.

Det bliver en ekstra god julefrokost i år med dem der på menuen ! :-)

MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2016 at 11:53
Originally posted by GlayZ3R

Ja, det lyder virkelig godt, har store forventninger til lyden !

Ang. det manglende niveau ved den nedre delefrekvens, så har jeg oplevet det samme i mine 3.5 vejs, men syntes at det udbedrer sig lidt i takt med at bass-mellemtone enhederne bliver tilspillet. De bliver ligesom lidt mere "vågne" dernede med tiden, og bidrager dermed mere til sammenspillet.

Det bliver en ekstra god julefrokost i år med dem der på menuen ! :-)

MVH
Michael M

Dette er umiddelbart alene et rumakustisk problem (hvilket ikke gør det lettere) - i øvrigt kan jeg forsikre dig for, at enhederne er pænt tilspillet Wink


Edited by USXX - 08 Okt 2016 at 15:32
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2016 at 13:20
Jeg glæder mig til at høre den.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2016 at 15:40
Jeg ser også frem til at høre dem i et andet rum. Der er stadig nogle ting, der skal prøves af - om jeg når det inden julefrokosten er uvist. Til gengæld når jeg muligvis at blive færdige med et andet sæt højttalere, som jeg også vil tage med. Kabinettet ses her:

http://www.traevarer.dk/aeske-13x13x6-5-cm






Edited by USXX - 08 Okt 2016 at 15:42
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2016 at 18:43
Fed ide til mikrohøjttaler! Hvad skal den hedde? 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2016 at 19:03
Du kan få lov at døbe den, Felsby! De er faktisk færdige - det tog kun to timer med hulsav, sandpapir, loddekoble og lidt lim (de står og tørrer med skrutvinge lige nu). Det er et lidt umage par, for da jeg kom hjem, viste det sig, at æskerne ikke var lige høje (ca. 0,5 cm i forskel), men grundfladen/baflen og materialetykkelser er helt ens. Der er således lidt forskel i volumen, som i forvejen er lidt for stort (ca. 0,6 liter) - og nej, jeg har ikke gidet at reducere det. Der er kommet noget MDM3 dæmpemateriale i, som jeg havde liggende, og der er sat en 560 uF kondensator i serie med den lille SB65WBAC25-4, som de kvikke jo nok havde regnet ud, at det drejede sig om. Det er altså ikke 100% i øjet, men mon ikke det går. Enheden er placeret asymmetrisk a.h.t. diffraktioner og stående bølger i kabinettet - men omend jeg har været nogenlunde omhyggelig med arbejdet, er det gået lidt stækt, så jeg er endt med to ens (og ikke to spejlvendte) højttalere. I får billeder på mandag.

Edited by USXX - 08 Okt 2016 at 19:04
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2016 at 20:00
Det er et par fede kasser Thumbs Up. Hvor har du skaffet premium ELKOerne fra Jantzen?
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2324252627 31>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz