Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Smæk for alle pengene (AM 3.4)

 Post Reply Post Reply Page  <1 2223242526 31>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
    Posted: 16 Sep 2016 at 14:29
Her er det foreløbige filterdiagram:



Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2016 at 21:05
Jeg kan kun tale for at lave den korrektion på øvre pukkel i bassen. Jeg har med held gjort det i flere filtre.. Og man kan også trimme bassen lidt ind efter smag. Hvis man hiver lidt for kraftigt (lille modstand i sugekredsen), så kan bassen blive dyb og lidt tilbagetrukket, og omvendt, så bliver det en fed (høj Q´et)diskobas :)

jeg glæder mig rigtig meget til at høre højtaleren :D

 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Sep 2016 at 15:54
Det ovenfor viste filter vil nu blive realiseret - dog med følgende ændrede komponentværdier:

Bas:
4,7 mH ---> 3,6 mH
Modstanden pÃ¥ 4,7 ohm realiseres med en fysisk modstand pÃ¥ 1,5 ohm - resten ligger som modstand i 12 mH spolen. 

Mellemtone:
68 uF ---> 100 uF
1,5 uF ---> 1,2 uF

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Sep 2016 at 21:43
SÃ¥dan. Fedt!
Godt nogen når at få deres konstruktioner færdige inden julefrokosten Wink
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2016 at 09:37
Jeg betragter den ikke (nødvendigvis) som færdig med dette filter. Jeg bliver nødt til også at prøve 1. ordens nedre afrulning på mellemtonen. Kondensatoren på 100 uF forbliver uændret, da det er en optimal værdi i begge tilfælde. Bassen skal fortsat have 2. ordens filter, men spolen skal nok være lige en tand større i dette tilfælde (3,9 mH eller 4,7 mH) - og så er der lige det absolut nødvendige LCR-led på mellemtonen.
Alternativt kan jeg ende med det nuværende filter, hvor der sættes noget modstand i serie med 2,2 mH spolen på mellemtonen.


Edited by USXX - 29 Sep 2016 at 12:30
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2016 at 09:53
Der kom en pakke i dag...


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2016 at 09:58
Jeg skal lige bemærke, at parallelspolen (2,2 mH) på mellemtonen endte med at blive uden kerne (som ellers vist på diagrammet) - det er nemlig passende med lidt modstand (ca. 1 ohm) i denne spole, som ligger på 0,84 ohm.



Edited by USXX - 07 Okt 2016 at 09:59
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2016 at 11:25
Næææ hvor fint. Så er der lyd i weekenden...
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2016 at 11:29
Originally posted by friman

Næææ hvor fint. Så er der lyd i weekenden...

Ja, med fumlebrætsfilter - men alt er forberedt til lodning/montage Smile


Edited by USXX - 07 Okt 2016 at 11:29
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2016 at 11:42
Her ses impedanskurver for bassen med henholdsvis uden impedanskorrektioner. De to første grafer viser det samme - målingerne er blot med forskellig opløsning (i bunden), så den, der kun går til 3 kHz, viser puklerne præcist - målingen til 20 kHz viser, at hele den induktive del er korrigeret godt. Sidste graf viser til sammenligning impedanskurverne uden korrektion for begge højttalere - her ser man, hvor ens enheder, afstemning og dæmpning er (det er vigtigt ved impedanskorrektion af den øvre pukkel med sugekreds, at man rammer plet i begge højttalere og ikke kun på den, man har målt/eksperimenteret med).








Edited by USXX - 07 Okt 2016 at 11:43
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2223242526 31>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz