Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Smæk for alle pengene (AM 3.4)

 Post Reply Post Reply Page  <1 2122232425 31>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
    Posted: 12 Aug 2016 at 08:55
Fedt old-school design Thumbs Up Ser rigtig godt ud.
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Aug 2016 at 18:07
Ganske fedt udseende. Helt vild med den dybe bass-enhed. Jeg lytter gerne på dem når de er klar ! - (så kan det jo så være at jeg ikke er kvalificeret), men jeg vil derimod meget gerne høre dem :-)

Godt arbejde, og god arbejdslyst med filteret.

MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Aug 2016 at 08:21
De er max fede
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Aug 2016 at 18:47
Gode kasser!  Clap
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Aug 2016 at 14:48
Tak!

Jeg er nu kommet godt i gang med delefilteret. Mellemtonerne kører parallelt, og det kommer de til at blive ved med - det fungerer rigtig fint (udfasninger p.g.a. delay begynder først laaangt over delefrekvensen), og det sparer en del komponenter (særligt da der kræves et notch-filter ved ca. 10 kHz til at dæmpe opbrydningerne helt, hvilket tydeligt fjerner noget farvning) . Udfordringen er som ventet den nedre deling, idet den øvre impedanspukkel fra bassen/basreflekssystemet generer ved at give et hæv i 100 Hz omrÃ¥det inden filterafrulning opadtil - ellers er det meget ligetil med 2. ordens flanker pÃ¥ filtrene, og det løber flot sammen. Diskanten deles med 3. orden uden dæmpning. Jeg har endnu ikke prøvet korrektion for før omtalt impedanspukkel, men det skal prøves. Delefrekvenserne ligger ved 3 kHz og 400 Hz og lader sig ikke sÃ¥dan rykke. Og hvordan lyder det sÃ¥? Lige nu er der kun én højttaler oppe at køre, men det hænger godt sammen og er ikke øretrættende (dvs. ingen generende resonanser). Klangbalancen er ikke helt pÃ¥ plads endnu, men det er fint nok indtil videre. Det fedeste er det fantastiske bundhug, de laver - der er en magt ved de lave frekvenser, som vil gøre det svært fremover at leve med mindre end 15". Jeg er ikke i mÃ¥l, men jeg er allerede glad Smile


Edited by USXX - 22 Aug 2016 at 14:50
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Aug 2016 at 15:34
De må være fantastiske til luftguitar...

Shit jeg gad godt og blæse noget Opeth igennem dem...
Mvh.
Friman
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Aug 2016 at 15:56
Originally posted by USXX


Tak!
Det fedeste er det fantastiske bundhug, de laver - der er en magt ved de lave frekvenser, som vil gøre det svært fremover at leve med mindre end 15". Jeg er ikke i mål, men jeg er allerede glad Smile



Ohhh yeah 15" flytter altså bare luft meget mere overbevisende end 10-12" gør.

Kunne selv ikke forestille mig at nedgradere pÃ¥ den front, nu hvor jeg har oplevet hvad 2 stk 15" kan   
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Aug 2016 at 08:36
Simulering viser, at den nedre delefrekvens kan rykkes ned til 300 Hz (samt tydeligt reducere før omtalte hæv), hvis der korrigeres for den øvre impedanspukkel på bassen. Som sagt; det skal prøves, men det er med et lille forbehold. Der er tale om meget høj-Q impedanspukler, så de skal rammes præcist. Det kan jeg også godt, men man skal være ret sikker på, hvad der sker under dynamiske forhold, og enheden skal virkelig være tilspillet, så puklen ikke vil rykke sig betydeligt med tiden.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Sep 2016 at 13:48
De indledende øvelser (mÃ¥linger/simuleringer m.v.) viser, at jeg reelt har to muligheder m.h.t. den nedre deling, der som forventet bliver den, der skal arbejdes mest med. Der SKAL korrigeres for den øvre impedanspukkel i basrefkelssystemet (dvs. bassektionen), nÃ¥r der deles passivt - ellers kommer der et træls hæv i 100-150 Hz omrÃ¥det, som ikke er ønskeligt. Der skal 2. ordens filter pÃ¥ bassen (hvor kondensatorens værdi afhænger af, om højpasdelen pÃ¥ mellemtonen har 1. eller 2. ordens flankestejlhed). Mellemtonen (dvs. de to enheder i parallel) skal have et notch-filter i 10-15 kHz omrÃ¥det for at fjerne den sidste farvning fra opbrydningerne. Der deles enten med et ægte 4. ordens bÃ¥ndpasfilter (dvs. 2. ordens flankestejlhed pÃ¥ bÃ¥de højpas- og lavpasdel - det giver i alt 4 poler, og derfor er det et 4. ordens filter) eller med et asymmetrisk filter - 1. ordens flankestejlhed nedadtil (dvs. pÃ¥ højpasdelen) og 2. ordens flankestejlhed opadtil. I tilfældet med det asymmetriske filter, SKAL der korrigeres for impedanspuklen i det lukkede system - ellers slÃ¥r den kraftigt igennem pÃ¥ den nedre afrulning. Det ægte bÃ¥ndpasfilter er til gengæld fuldstændigt immunt over for impedanspuklen - faktisk er det m.h.t. til sammenløbet med bassen her en lille fordel ikke at korrigere for puklen. Begge disse filterløsninger giver teoretisk og mÃ¥lemæssigt smukke sammenløb, sÃ¥ det er øret, der bliver afgørende - ulempen er, at jeg er nødt til at købe ind til begge dele (men hvad betaler man ikke gerne for at blive klogere). I begge situationer er mellemtonen tilsluttet i modfase med bassen. Diskanten skal som følge af den lodrette baffel (samt filteret pÃ¥ mellemtonen) have et 3. ordens filter - lige ud ad landevejen. Det har dog den konsekvens, at diskanten skal tilsluttes i samme elektriske fase som mellemtonen (det er ikke helt standard for et ægte 3-vejs system, hvor mellemtonen reelt er en fasekorrigerende filler driver).

Edited by USXX - 13 Sep 2016 at 14:09
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2016 at 13:27
YES! SÃ¥ er der hul igennem (pÃ¥ én kanal). Jeg havde et problem med sammenløbet mellem bas og mellemtone, som jeg ikke forstod, men mÃ¥linger bekræftede det, jeg hørte. Simuleringen sÃ¥ derimod fin ud (og det plejer at passe uhyggelig godt med mÃ¥lingerne). Pinligt som det er, sÃ¥ viste det sig, at jeg lige havde glemt at tilslutte RC-leddet til impedanskorrektion af bassens induktive del (som er ret betydelig pÃ¥ denne 15-tommer) - sÃ¥ bassen rullede simpelthen ikke korrekt af opadtil. Vupti, nu stemmer det hele. Jeg mangler dog stadig korrektion for den øvre impedanspukkel i basreflekssystemet, da jeg endnu ikke har de nødvendige komponenter - men alt andet spiller max, og det mÃ¥ler forrygende. Mellemtonen kører virkelig godt uden betoninger. Numre, hvor vokalen i passager kan være pÃ¥gÃ¥ende pÃ¥ mange højttalere, gengives uanstrengt og letflydende - men stadig med fuldt niveau. Jeg er ikke færdig med trim, men i dag kom der for alvor hul igennem. I kan roligt ønske jer STORE basser i julegave Big smile - og det ikke fordi, at det skal gÃ¥ ekstra dybt (disse højttalere gÃ¥r kun til lige under 40 Hz), men fordi det store membranareal bare kobler sÃ¥ meget bedre til luften, som flyttes med magt.

Edited by USXX - 16 Sep 2016 at 13:33
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2122232425 31>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz