Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Smæk for alle pengene (AM 3.4)

 Post Reply Post Reply Page  <1 1819202122 31>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
    Posted: 24 Feb 2016 at 20:30
Ok.
Der er utrolig mange faktorer, der spiller ind på sådan en responskurve, at det jo nærmest er umuligt for os almindelig dødelige at adskille de forskellige effekter.

Men klart, det må hjælpe, hvis man arbejder med disse effekter til daglig Wink

Det er interessant med disse piberesonanser, hvis de rent faktisk kan påvirke enhedens respons i nævneværdig grad.

Helt principelt kan man vel (med de rigtige matematiske værktøjer) designe sig noget af vejen ud af evt. problemer med de uønskede piberesonanser for rene bassystemer?
Nu har du tidligere med dit fuldtoneprojekt optimeret placeringen af en port efter lavest muligt niveau af piberesonanserne.
For rene bassystemer kunne man vel også optimere enhedens og portens relative placeringen ud fra det kriterie, at første piberesonans skulle ligge et pænt stykke over den forventede delefrekvens. Så bliver niveauet af piberesonansen en mindre vigtig faktor, da enheden alligevel deles under (og niveauet dermed sænkes).

Jeg tænker her bl.a. på Valacas' analyser af Backman's 1-dimensionelle højttalermodel, du tidligere har henvist til. Her kigges der på portens output som funktion af enheden og portens relative placeringer i et aflangt kabinet.
Valacas viser, at der kan være ret stor både kvalitativ og kvantitativ forskel i outputtet afhængig af de relative placeringer af enhed og port.
Enhedens placering i kabinettet bestemmer basalt set placeringen af piberesonanserne (forskellig load af kabinettet) og portens placering bestemmer deres relative niveau (trykzoner i kabinettet).
Red: Sikke noget pladder. Efter jeg har kigget lidt nærmere på Valacas' resultater, ser alle systemer ud til at have samme resonanser alligevel. For nogle placeringer af enheden skjules enkelte resonanser blot rigtig godt. Så enhedens placering bestemmer altså ikke piberesonanserne, som beskrevet ovenfor. De bestemmes nok nærmere af kabinettets længste dimension (som er den eneste dimension, modellen tager højde for).

Men det kræver selvfølgelig, at man har et kabinet, der er aflangt (hvilket du ikke har) samt at man vil gå på kompromis med højttalerens udseende (bassen bliver måske separeret fra de andre enheder).

Samtidig har du og andre vist tidligere nævnt, at man kan komme langt med dæmpemateriale de rigtige steder i kabinettet.
Blot en tanke - undskyld afstikkeren. Nu tilbage til dine højttalere Smile


Edited by Enthusiast - 24 Feb 2016 at 21:09
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2016 at 08:38
Det er jo de mange facetter, der gør det interessant at arbejde med.

Uheldig placering af enhed(er) og/eller port(e) kan absolut påvirke responsen - særligt når man har egentlig bølgeudbredelse i kabinettet (dvs. bølgelængden er mindre end 2 gange den største dimension i kabinettet. Det er også her, at man reelt har behov for strømningsabsorbenter i kabinettet). Det er væsentligt ved fx gulvstående 2½-vejs højttalere (hvor enhederne har et fælles og relativt langt/højt kammer) at arbejde med portenes placering (to porte er ofte at foretrække her) - enhedernes placering i sådan en højttaler ligger jo nogenlunde fast, givet ud fra designet. Det er her, at transmissionslinjemodellen bliver rigtig brugbar. Jeg kan ikke rigtig optimere det så meget mere i min konstruktion. Bemærkelsesværdigt er det dog, at niveauet af den første piberesonans ligger 10 dB under portens fundamentale output - den kan sagtens ligge lige så højt eller endda lidt over, hvis man ikke tænker sig om (omvendt kan det også være endnu bedre end her). Hvis vi for et øjeblik ser bort fra porten og betragter mit kabinet som lukket, så har jeg faktisk trykopbygning (dvs. ingen bølgeudbredelse af betydning) op til ca. 330 Hz, hvilket vil sige i stort set hele enhedens stempelområde - og det er også heromkring, at delingen kommer til at ligge (og det er ikke noget, jeg vælger - det gør systemet selv).


Edited by USXX - 25 Feb 2016 at 08:40
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2016 at 08:42
Her er lige et billede af kabinetterne, som nu er blevet slebet og klar til overfladebehandling.





Edited by USXX - 25 Feb 2016 at 08:43
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2016 at 09:13
Thumbs Up
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2016 at 09:17
Det ser bare fedt ud med de STORE huller i kabinetterne Smile 

Næsten synd at overfladebehandle. Med den fine lyse birk falder de jo i et med den hvide væg Wink.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2016 at 09:46
Siderne (inkl. kanter) bliver ikke malet - de får enten neutral olie eller en silkemat lak. Jeg kan godt se, at det kunne være fedt med hele højttaleren i ren birk, men sådan er det ikke tænkt fra starten - som man kan se, har jeg enkelte steder i det limede/dyvlede kabinet valgt at supplere med skruer for at få hold på tingene på en nem måde (baffel/bund, top/bagplade og bagplade/skilleplade). Derfor bliver spartlingerne synlige uden maling - og jeg havde jo fra starten besluttet mig for at male det indre svøb (men de kommer da til at suge noget lys).

Edited by USXX - 25 Feb 2016 at 09:49
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2016 at 15:45
Nu med sokkel:




Back to Top
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2016 at 16:03
Er du kommet længere med projektet?
________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jun 2016 at 11:58
Jeg regner med at pÃ¥begynde maling i weekenden - sÃ¥ er de klar til delefilter til efterÃ¥ret (og færdige til julefrokosten) LOL
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jun 2016 at 13:45
FANTASTISK...
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1819202122 31>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz