Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Smæk for alle pengene (AM 3.4)

 Post Reply Post Reply Page  <1 1718192021 31>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
    Posted: 12 Feb 2016 at 16:34
Nu monteret:



Det er utrolig nemt at arbejde med. Der er som sådan ikke noget selvklæb på - det er den halvbløde butylmasse, der selv klistrer fast, så det skal bearbejdes på plads (rulles/trykkes/bankes/masseres). Det sidder umiddelbart rigtig fint fast.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2016 at 17:02
Originally posted by Fasen

Så bliver også skærmet mod stråling fra aliens

Lige præcis! Jeg skal ogsÃ¥ have sølvpapirshat pÃ¥ første gang, jeg hører dem (mÃ¥ske hver gang...) Stern Smile
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2016 at 17:14
Originally posted by USXX


Originally posted by Fasen

Så bliver også skærmet mod stråling fra aliens

Lige præcis! Jeg skal også have sølvpapirshat på første gang, jeg hører dem (måske hver gang...) Stern Smile
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2016 at 18:25
Kører og ogsÃ¥ med sølvpapirshat pÃ¥ mine subs, sÃ¥ lyder de meget bedre LOL
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2016 at 09:20
Så skal der "bare" slibes, spartles, grundes og males. Her ses skyggenoten mellem front og sider (tilsvarende på top og bagside).


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2016 at 09:26
Jeg har trimmet port i weekenden. Mine Ø100 mm Jet Ports endte med at blive hele 6 cm lange (plus de store flares - jeg bruger kun de udvendige flares). Jeg havde forventet en tuningsfrekvens på 36-38 Hz. Jeg endte med 36 Hz. Indledningsvis var portene 10 cm lange (plus flares), hvilket gav en tuning på 33 Hz. Det fungerede ikke optimalt lyttemæssigt, og så begyndte den gradvise afkortning med lytning og måling indimellem. Der er vanvittigt lyttemæssig forskel fra 33 Hz til 36 Hz! Jeg er vant til, at porttrim er vigtigt, men jeg blev alligevel lidt overrasket her. Det er selvfølgelig lidt farligt at trimme porten uden filter og uden at kunne lytte på hele systemet, men jeg er nu ret sikker på, at det ligger lige heromkring - ellers er der heldigvis rigeligt rør at gøre godt med. Lige nu er der en rigtig fin balance mellem fylde og attack. Går jeg op på 37-38 Hz, så bliver det for stramt på bekostning af den snert af varme, som jeg trods alt også gerne vil have. Der er meget lavt tab i baskabinettet (der kommer nok en måling senere). Her er lige et par billeder.


Et sidste kig ind i baskammeret:




Basenheden monteret til test:




Porten monteret (forborede huller til terminaler forseglet med modellervoks og gaffertape):




De endeligt afkortede porte (excentersliberen er Ø150 mm til sammenligning):




Edited by USXX - 22 Feb 2016 at 09:28
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2016 at 09:58
Her er impedansmåling samt nærfeltsmålinger af port og enhed (niveauerne af de to nærfeltsmålinger må ikke sammenholdes i fjernfeltet). I følge den simple T/S-model ligger jeg grundet det lave tab med et QL på omkring 15 (mod normalt 7-8) for basreflekssystemet. Jeg har lige kørt en simulering med denne værdi for QL, og det giver faktisk en teoretisk optimal tuning på 36 Hz i det volumen, jeg har (effektivt lige omkring 100 liter). Det lave tab ses af det lave impedansminimum mellem puklerne samt af den relativt dybe udfasning på enhedens nærfeltsrespons ved tuningsfrekvensen (denne udfasning er endda dybere, end det ses her, idet minimum ligger mellem to målepunkter).






Edited by USXX - 22 Feb 2016 at 10:01
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2016 at 19:47
For en forholdsvis uerfaren bygger som mig er det interessant at følge dit arbejde med tuningen af bassen. Har jeg forstået det rigtigt, at du lytter musik på basserne alene i forbindelse med porttrimmet?
Lytter du på på en enkelt højttaler eller begge to samtidig?

Dine nærfeltsmålinger er også interessante. Jeg har aldrig selv overvejet, at de højere (frekvens) liggende portresonanser slår ud i enhedens nærfeltsmåling også. Men det er jo meget tydeligt i dine målinger ovenfor, at disse uønskede resonanser faktisk også spiller betragteligt ind på enhedens respons. Det skal de selvfølgelig også - fuldstændig som grundresonansen.
Men jeg går ud fra, at du kommer til at dele bassen under de 350 Hz, hvor første uønskede resonans rammer.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2016 at 21:18
Ja, her har jeg kun lyttet på bassen alene (ufiltreret). Det er lidt atypisk - normalt lytter jeg på hele højttaleren, da bassens afstemning ikke bare har betydning for bassen men også for (uønskede) maskeringer i mellembåndet (altså over bassens arbejdsområde) - det er nemlig stående/ringende energi i basområdet, der skaber maskeringer længere oppe (det er kendt inden for psykoakustikken). Her var jeg dog ikke så meget i tvivl, for jeg har erfaring med, hvordan bassen skal afstemmes (efter min smag), og jeg kan ikke få den lyd fra bassen, som jeg gerne vil have, med anden afstemning - det lyder rigtigt og ser samtidig rigtigt ud på papiret.

Det er rigtigt, at piberesonanser (særligt den primære) kan slå igennem på enhedens direkte respons, men ofte er det faktisk ikke tilfældet, selv om man skulle tro det. Det er ikke tilfældet her. Dykket, du ser ved knap 340 Hz, er enhedens kantresonans - med et membranareal på 850 cm^2 ligger den teoretisk set lige under 340 Hz. Målingerne med længere og kortere port (ikke vist her) viser også, at dykket ikke rykker, selv om piberesonansen gør det. Man kunne også lave en måling med porten proppet til, men det har jeg nu ikke gjort. Jeg ender med al sandsynlighed med en delefrekvens omkring 300-350 Hz.


Edited by USXX - 23 Feb 2016 at 09:11
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2016 at 13:19
@Peter; det er lidt et sammenfald, for piberesonansen spiller faktisk en lille smule ind på udseendet af frekvensgangen omkring kantresonansen - særligt bumpet lige over (men det er uden betydning for det samlede billede).
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1718192021 31>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz