Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Smæk for alle pengene (AM 3.4)

 Post Reply Post Reply Page  <1 89101112 31>
Author
Message
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
    Posted: 19 Nov 2015 at 17:05
Det er jo retro, skal der sÃ¥ være palisander pÃ¥ siderne og sort silkemat pÃ¥ top og front. Kommer til at tænke lidt pÃ¥ `70. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2015 at 17:40
Jep, top og front bliver sorte. Siderne lader jeg stå i den rene birkefiner (med en endnu ikke fastlagt overfladebehandling) - palisander er afgjort fed retro, men personligt er jeg mere til det lidt køligere nordiske.
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2015 at 18:20
 De kan godt ligne designmæssigt en `70 Cerwin Vega eller noget Jamo 151 som jeg selv havde, det var dog med palisander hele vejen rundt med en underlig blÃ¥grÃ¥ front. Palisander har man heller ikke kunne fÃ¥ i mindst 35 Ã¥r. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2015 at 07:49
Originally posted by Eriek

 De kan godt ligne designmæssigt en `70 Cerwin Vega... 

Ja, Cerwin Vega AT100 (eller AT15) satte sine spor. Det lokale diskotek, jeg frekventerede i min ungdom, havde ikke de sædvanlige PA-højttalere hængende. Nej, der hang skam 4 stk. AT100 (vandret) i loftet - en i hvert sit hjørne over dansegulvet pegende skråt nedad.


Edited by USXX - 20 Nov 2015 at 07:49
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2015 at 07:53
Ham her kan tilsyneladende ogsÃ¥ godt lide dem (og selvfølgelig kan man da lave en line-array med en almindelig højttaler - bare man har nok af dem Big smile):

Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2015 at 08:52
Arrrhhh de er altså flotte de AT100... Havde en gammel kammerat der kørte dødsmetal på dem ved konstant max lydstyrke igennem en årrække tilbage i 90erne. Det rykkede max...

Men nu vi er ved "linearray" eller bare flere højttalere, så har jeg et lille input.
I mine gamle dage da jeg arbejdede i Hifi-Klubben gjorde vi ofte den lille øvelse at tage 2 sæt ens højttalere og stille dem oven på hinanden, med det øverste sæt "på hovedet", så man lavede en stor "dappolito-lignende" søjle. det er prøvet med flere Dali, Cerwin Vega, og B&W. Husker Cerwin Vega CLS1515 i denne opsætning som temmelig potent med fuld smæk på LOC. Hele lytterummet raslede og bukseben og brystkasse vibrerede...

Den mest vellydende var dog B&W 603S3. Der sker noget magisk med de højttalere når man laver det nummer, parallelkoblet og med en stabil og strømstærk amp i numsen.
Lige siden vi lavede det nummer, har jeg haft lyst til at prøve igen, og jeg satte mig for at søge på DBA efter nogle brugte. Efter et par måneder lykkedes det at handle 2 sæt ind til meget billige penge, og så blev det sat op hjemme i stuen. Dynamikken og renheden ved selv meget høje lydtryk er intet mindre end imponerende! Meget live-agtigt...
Jeg fik desværre ikke taget billeder af det, men byttede efter lidt tid alle 603erne til fordel for noget større amp, med Busken, og han har opsætningen kørende i sit køkken nu, så måske han kan være behjælpelig med lidt billedmateriale...

Eneste anke ved setuppet er, at bevæger man sig for langt fra sweetspot, så sker der (forventeligt) store udfasninger, men i sweetspot er der (subjektivt vurderet) ingen problemer.

Hvis i har mulighed for at høre det, evt hos Busk hvis han har tid og lyst, bør i bestemt prøve det. Mht. dynamik og overskud ved live-lydtryk er der ikke meget der kan følge med! Vi skal som minimum op i noget B&W800 i størrelse før de kvaliteter kan findes i normale konstruktioner. No shit!

I forlængelse af denne lange smøre, leder det mig frem til det egentlige, og det er at i ovennævnte sammenhæng, så sker der VIRKELIG noget med især renheden af diskantgengivelsen med fordobling af membranarealet! Og nu du er ude i en konstruktion her i nærværende tråd, som skulle give "smæk", så var det en mulighed at overveje 2 diskanter pr. side, især nu hvor du er lige ved at løbe tør for følsomhed... De små neoér kan jo sættes ret tæt sammen så man undgår alt for store problemer med udfasning.
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2015 at 11:46
Det må prøves en dag - har godt hørt om andre, der har prøvet det. Det bliver ikke til to diskanter pr. side i denne omgang. Jeg er ikke i bekneb med følsomhed med ringstråleren - og dertil har den jo ca. 55% større membranareal end SB26.

Edited by USXX - 20 Nov 2015 at 11:46
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2015 at 11:51
...til gengæld kan det være, der kommer en lille fætter bagpÃ¥ - men det bliver ikke en (ambiance-) diskant Wink
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2015 at 12:34
Originally posted by friman

...så sker der VIRKELIG noget med især renheden af diskantgengivelsen med fordobling af membranarealet!

Nemlig. Det er efter min mening også derfor at 38mm domer der når op > 15kHz gør det så godt som diskanter.
 


Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2015 at 14:09
Det med at doble membranarealet giver i hele frekvensområdet. Man taler ofte om at det kun giver rigtig mening i basområdet, men det er jeg uenig i.

Med 603erne er det bare så tydeligt at særligt diskantområdet drager stor fordel af det. Men også mellemtonen, hvor det jo reelt bliver til 2 x 6½" pr. side bliver det væsentligt bedre. Ved høje lydtryk i nærheden af live, så lyder lilletrommen for fuld smæk meget realistisk.

Sådan kortfattet, så lyder det som om at alle former for dynamisk kompression forsvinder som dug for solen... Det er faktisk stærkt vanedannende.

Og det er egentlig også derfor at jeg finder dette projekt så spændende! Det eneste der er lidt øv bøv, er når Ulrik går all in på custom dit og dat, for så vil det være umanerligt svært at kopiere, såfremt han selvfølgelig giver copyright...
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 89101112 31>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz