Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Smæk for alle pengene (AM 3.4)

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 31>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
    Posted: 29 Jan 2015 at 11:35
Mellemtonen får 22 liter at boltre sig på - super til både lukket og refleks (porten tunet til ca. 37 Hz), så der bliver mulighed for at proppe porten til med en tætsluttende konisk gummiprop af den type, man kender fra kemilaboratoriet. Nedre deling kommer til at ligge lige omkring 350 Hz, ser det ud til - og med 2. ordens afrulninger på filtrene (mellemtonen tilsluttet i modfase).

Edited by USXX - 29 Jan 2015 at 11:37
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2015 at 15:43
Der er irriterende mange mÃ¥der at designe - og ikke mindst samle - selv et simpelt rektangulært kabinet.....hvilke flader/kanter skal/kan være synlige?.....hvad vil se bedst ud?.....hvordan slipper man nemmest om ved det? Nuvel, jeg har besluttet mig (tror jeg nok), selv om der er flere andre spændende løsninger. Jeg kan godt lide at arbejde i træ, men jeg vil ogsÃ¥ gerne være færdig og være rimelig sikker pÃ¥ at nÃ¥ et tilfredsstillende resultat i første forsøg. Birkefiner er jo først rigtig spændende, nÃ¥r man fÃ¥r nogle kanter at se (pÃ¥ en ikke kluntet mÃ¥de). Jeg synes, at jeg nÃ¥r en rimelig æstetisk helhed med blot én samling i smig (gæt selv hvilken) - jeg overvejede ogsÃ¥ en løsning med fire samlinger i smig, men de ville endnu mere skulle sidde 100% i skabet (men selvfølgelig kunne det lade sig gøre).  

Edited by USXX - 29 Jan 2015 at 15:43
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2015 at 17:15
Originally posted by USXX

Originally posted by felsby

Fedt! Baskabinet 80 liter 25Hz port?

Jeg ligger omkring 65 liter tunet til ca. 29 Hz. Din afstemning ser lidt "slap" ud, synes jeg.

Det er rigtigt at der ikke vindes så meget med de ekstra 15l. Knækket bliver lidt fladere men jeg har ikke tjekket group delay.

Glæder mig til at se x-finerkabinetterne. Enig i de lydmæssige overvejelser.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jan 2015 at 11:50
Muy simple...



De høje s-p-i-k-e-s tilgodeser en down firing port



Edited by USXX - 30 Jan 2015 at 11:52
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jan 2015 at 11:53
Wow.... det tillades ikke, at man skriver s-p-i-k-e-s i ét ord - og så på et højttalerforum...tssttt

Det bliver til: spen!ses


Edited by USXX - 30 Jan 2015 at 11:54
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jan 2015 at 11:56
Old school....
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jan 2015 at 12:01
Det bliver klassisk - men alligevel slet ikke retro (selv om jeg elsker den slags). Bare vent til du ser farven - der skal leges med bejdse!
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jan 2015 at 12:23

http://fyns-gulvservice.dk/pvtoutsourcing/wp-content/uploads/2013/04/11.gif">
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jan 2015 at 12:36
Hov...sagde jeg rektangulært!? Kabinettet kommer (selvfølgelig) til at skrå ind bagtil ligesom det oprindelige 15" kabinet:






Edited by USXX - 30 Jan 2015 at 12:43
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Feb 2015 at 21:15
Originally posted by USXX

Originally posted by JAV

Det lyder spændende.

Vil du dele waveguidens retningskarakteristik?

Noget a al det her (har ikke endelige målinger, da waveguides ikke er drejet endnu):


Waveguiden bliver Ø171 og 24 mm dyb (drejet i rav - nej, det sidste passer ikke).
Lidt sjovt - den jeg lige har lavet er Ø171 og 27mm dyb, men den ser ud til at have noget anderledes karakteristika. Vi mÃ¥ have en forskellig kurvegeometri. 


Edited by JAV - 03 Feb 2015 at 21:18
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 31>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz