Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: 3-vejs med aktiv subbas?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


3-vejs med aktiv subbas?

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3-vejs med aktiv subbas?
    Posted: 23 Jul 2010 at 13:43
tak for tips, Ulrik.
Hvad synes du om ideen med aktiv integreret bas og passiv mellemtone/diskant?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2010 at 13:58
Originally posted by USXX

Metoden, der bruger ringning på pulsresponsen til måling af T/S, er direkte ubrugelig.

Med den "almindelige" impedansmetode er det afgørende vigtigt (særligt ved enheder med relativt højt Qms), at man har tilstrækkelig god frekvensopløsning, så man ikke får kappet toppen af puklen. Ellers står man igen med en ubrugelig måling - men man ser desværre for ofte den fejl.

Ja og ikke mindst at enheden står op og er fastgjort ORDENTLIGT. Jeg måler også med konstant spænding, der måler jeg somregel med 2V.

De første mange målinger jeg lavede af scanspeak enheder afveg også fra de opgivede data, men efter jeg har fået styr på måle-metoden, passer T/S faktisk rigtig godt overens med databladet. Jeg har også ofte kørt 20Hz i 20-30min og derefter ændrer fs sig minimalt eller slet ikke.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2010 at 14:01
tak, Kappen. Det er godt at vide.
 
Jeg hører osse gerne din mening om projektet!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2010 at 14:42
Felsby; idéen har afgjort et godt potentiale. Mit nuværende projekt startede faktisk som et tilsvarende - bare 4-vejs. Det er selvfølgelig ret vigtigt, at mellemtonen og bassen kommer til at arbejde konstruktivt sammen - men det er det jo altid.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2010 at 23:17
Hey,
 
Jeg ved godt at der er danskere bag Wavecore, men jeg sammenligner det bare mere med vifa/peerless end ScanSpeak (og SB for den sags skyld). Mange af deres enheder har metalchassis, og koster det samme som en SB med bedre chassis. Jeg ved godt deres Basenhed har et fint chassis, og sikkert også er udviklet ok, men jeg sammenligner den stadig med en god Vifa eller Peerless enhed. Til sådanne projekter tror jeg de er fine. Men bruger jeg SS i midt og top, ville jeg også vælge noget ordenligt til bunden.
 
Det skal siges at jeg ikke har prøvet Wavecore, så det er ren og skær fordomme fra min side.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2010 at 23:43
Jeg har aldrig prøvet at dele mellem et aktivt og passivt system. 130Hz er jo ret lavt i forhold til de fleste 3vejs højttalere. Jeg tror godt du kan regne med at få nogle rigtig store og dyre komponenter i mellemtonens højpasfilter. Husk også at tænk mellemtonens højpasfilter ind i kabinetafstemningen, det har nemlig langt mere dominerende poler end enheden+kabinettets egen afruldning. 18dB er relativt stejlt, når man deler så dybt, hvis du spørger mig. Er det ikke muligt at gøre det anderledes?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2010 at 09:28
Ok, jeg har nok misforstået. Jeg gik ud fra, at den nedre deling var helt aktiv - og at der kun skulle deles passivt mellem mellemtone og diskant.
 
Som Kasper er inde på, så bliver det svært at dele mellemtonen passivt nedadtil med så lav en delefrekvens. Ned til omkring 250-300 Hz kan det som regel fint lade sig gøre. Jeg ender ofte lige omkring 300 Hz.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2010 at 12:04
I har ret i at 130Hz er lavt. Fidusen var selvfølgelig at spare ved at bruge plate-amp´ens lavpasfilter, men det kan ikke sættes højere. Hvis nogen kender en model, der fx går til 250Hz ville det være langt at foretrække.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2010 at 21:13
Den her kunne bruges:

Edited by felsby - 25 Jul 2010 at 21:14
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jul 2010 at 20:05
Tak for konstruktiv kritik: 130Hz passivt højpas er givet for lavt. Hvis 200Hz kan gå, laver XTZ ovennævnte sub-forstærker - ikke en plate-amp, men det øger bare fleksibiliteten i projektet.
http://lasip.hifi-selbstbau.de/images/sub_amp_1/SubAmp1_Freq.png viser afrulningen i min. og max-stilling.
Til mellemtone havde jeg som SS alternativ forestillet mig en Eton 7" http://www.etongmbh.de/uploads/tx_pbproducts/7_360_37Hex_02.pdf 
Diskanterne bliver Seas T25CF001, som er til overs og OK.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz