Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Opgradering af diskanter i hjemmebio + nye fronte
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Opgradering af diskanter i hjemmebio + nye fronte

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Opgradering af diskanter i hjemmebio + nye fronte
    Posted: 10 Jun 2010 at 12:12
Hey,

Siden er ikke færdig, men du kan benytte meget af den.

http://pro.speakerbuilder.dk der kan du vælge SB enhederne og se tidsresponsen. 
Det er langt vigtigere end dit Fb.

Du kan ikke bare smide en ny diskant i, uden at skifte filteret også. Det skal følges ad. Så jeg ville beholde dine rear, og lave nogle nye fronter. Så kan du senere lave nogle bedre rear.
Back to Top
3Cubed View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 08 Jun 2010
Location: CPH
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote 3Cubed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jun 2010 at 04:09
Hey Syncroniq.

Jeg er helt med på at man i reglen ikke bare kan skifte enheder, uden at der også skal laves om på filteret. Det var jo også derfor jeg undrede mig noget over hvorfor jeg blev rådet til bare at opgradere diskanter ude hos i DAT. (De er i øvrigt ikke meget for at besvare deres e-mail der ude)

Grunden til jeg prøvede at smide den SB 5" i unibox, var sådanset bare for at se hvordan den ville klare sig i forhold til de gamle enheder jeg har i mine MG Rear og om en SB enhed ville kunne gå an i kabinetet, uden at skulle lave om på det. Jeg er helt med på at hvis jeg begynder at skifter enheder i dem, skal der i bedste fald ændres på filteret og i værstefald skal det laves helt fra bunden all over! Jeg blev måske bare lidt vild med iden om at skifte hele vejen rundt, til de samme diskanter og mellemtoner... :-)

Har prøvet at smide en SB 5" ind i dit link, super nemt og forbavsende tæt på hvad unibox gav mig af resultat. Med tidsresponsen mener du det der er kaldet step response?
Det jeg har læst om step response mener jeg er følgende: Det gælder i korte træk om at den er så kort som muligt, for at få en så kontrolleret enhed som muligt, nu længere den er nu mere boomy bas får man. Mangler jeg noget, det gør jeg sikkert, men hvad?
Jeg kan i grunden bare ikke se den store forskel på unibox og så dit link, ud over at der er nogle flere muligheder i unibox. Til gengæld slipper man for at taste data ind i dit link, hvis enheden ellers er der, men som du siger, er det under udvikling og jeg syntes helt sikkert der lader til at være potentiale i det, hvor meget har i/du tænkt jer det skal udbygges?  :-) Det kunne i sidste ende gå hen og blive rigtigt godt og der kunne nok også laves en sjat penge på det, hvis man gør det rigtigt... Måske vi skal lave en separat tråd om ideer til et site, der kan lave målinger, filter udregninger og simuleringer og hele pivtøjet gratis online, med et minimalt behov for soft og hardware for selvbyggeren ude i verden. Det hele backet af et stærkt forum og god support. indtægter kommende fra reklamer og salg af hardware... Tror hurtigt sådan et site kunne blive stort! :-)  Hehe, hvem drømmer ikke om at komme til at tjene penge på sin hobby. Approve
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jun 2010 at 10:53
I en steprespons vil en dyb bas altid have en "længere" steprespons end en ikke dyb, det betyder selvfølgelig at den er langsommere og sådan skal det være, det er bassens natur. Det du skal kigge efter, er mængden af oversving og hvis den har tendens til at blive resonant, det skal undgås!
Back to Top
3Cubed View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 08 Jun 2010
Location: CPH
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote 3Cubed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jun 2010 at 00:33
@ kappen. Ok, det var også som jeg havde forstået det. Jeg er ikke helt med på hvad du mener med  tildens til at blive resonant? De fleste objekter har vel en resonans frekvens, Porten har en resonans frq. i forhold til kabinettet og enheden har vel også en resonans frq. (selv om det vel er at foretrække at den ikke har en) måske er det det du mener? Men hvordan  ved man så om den har det? Det må kunne spottes i målinger, så nogen der brugte et strobe light til at tjekke for resonans bølger i selve enheden, det så ret vildt ud... Nå kan ikke lige regne det ud, du må godt uddybe det. :-)

På forhånd tak.
Mvh. Kasper
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jun 2010 at 14:19
Hey,
 
Det er vel om enheden har en ringen. Ligesom når du slår på en klokke og den bliver ved med at "summe". Dersamme med enheder bare i langt mindre grad. Hvis stepresponsen bliver ved med at bølge op og  ned, ringer enheden. Det er ikke ønskeligt. Når den får et anslag, skal den gerne falde til ro igen.
Back to Top
3Cubed View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 08 Jun 2010
Location: CPH
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote 3Cubed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2010 at 14:49
OK, super, så har jeg styr på det med step response.. :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz