Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Opgradering af diskanter i hjemmebio + nye fronte
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Opgradering af diskanter i hjemmebio + nye fronte

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
3Cubed View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 08 Jun 2010
Location: CPH
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote 3Cubed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Opgradering af diskanter i hjemmebio + nye fronte
    Posted: 09 Jun 2010 at 02:31
Lang historie så kort som muligt:

Jeg har nogle gamle selv byggede kit højtaler fra dansk audioteknik, de hed MG Rear. Jeg byggede 6 af dem og brugte dem i et surround setup med en gammel center højtaler og to sub'er. Det virkede fint og lækkert. Nu er to af dem blevet kapret af kæresten, som de mest acceptable til stuen. Super, rigtige højtalere i stuen!! :-) Men så mangler de i min hjemme bio. Lige nu spiller jeg så mine fronter med nogle tvivlsomme gulvhøjtalere i noget jeg vil gætte på er en 2½ vejs konstruktion og samme gamle Boston centerhøjtaler.

Før jul var jeg så et smut forbi dansk audioteknik, jeg fortalte gutten der ude historien og han mente jeg skulle opgradere mine MG rear med nye diskanter (tror det var Vifa XT25TG30-04 han viste mig, men det kan også ha været  XT25BG60-049 og købe tre ekstra af den af de to diskanter på tale og så bygge nye fronter og center af SB Acoustics mid/bas enheder, som han talte meget varmt for, selv om han også selv gik og ventede på noget jeg tror var de nye Vifa NE enheder.

Så hvad skal jeg gøre her, hvad skal jeg vælge og hvorfor???

Jeg har gået og tænkt så meget over det her de sidste par dage, at kæresten tror jeg er ved at være træt af hende, så nu må det være på tide at dele mine spørgsmål og tanker med nogle ligesindet. :-)

  1. Første spørgsmål, kan det passe at en af de nævnte Vifa diskanter kan byttes lige over med en diskanterne i mine MG Rear uden at ændre på filtret, efter hvad jeg har læst på www.troelsgravesen.dk så kan det næppe passe, men man ved jo aldrig? Specs jeg har på MG rear er flg: Højtalerne er tovejs basreflex kabineter omkring 7 litter og enhederne er diskant:Vifa MG27SG29 4Ohm og mid/bas Vifa MG14SK09 8 Ohm.
  2. Hvor vigtigt er det egentligt at det er de samme diskanter helevejen rundt i et surround setup? Jeg tænker at en ting som så ens som muligt følsomhed, for de forskellige højtalere, vel også er ret vigtig. For at ens kalibrering af systemet holder ved alle lyd niveauer!??
  3. Hvad med SB Acoustics http://www.sbacoustics.com/index.php/products/tweeters/sb29rdc-c000-4/ den får mange rosende ord, hvad siger i, vil den evt. kunne bruges i min MG Rear?
  4. Mit hjemmebio rum er omkring 23m2 med omkring 2,10 til loftet. Hvor stort skal jeg bygge når det kommer til fronter og center? Jeg har lyst til at bygge noget 2½ eller 3 eller 3½ vejs, men spørgsmålet er om det er overkill? Jeg har kigget meget her: http://www.troelsgravesen.dk/mark21.htm de ser kamp fede ud, måske kan noget lignende laves med SB A enheder, eller "bare" lave den som i linket, men hvad så med Center højtaleren? og igen, kan jeg bruge de samme diskanter i mine MG rear, hvis det er nødvendigt?
Nå det må være nok for nu, håber ikke det var alt for mange spørgsmål i samme tråd.

Glæder mig til lidt input udefra! :-)
Godnat herfra mvh.
Kasper

Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jun 2010 at 09:00
Hey,

Der skal en del held til at få det til at lyde bedre ved bare at skifte en diskant. Man ved selvfølgelig ikke om de har forsøgt sig på det kit og fundet det ok. Det er jo dem der i sin tid lavede det (tror faktisk det var Torben M. fra frquence). Men var det mig, ville jeg også skifte delefilteret. Og det skal laves via måleudstyr. Hvis du bor på øen, kan Busk sikkert hjælpe dig med det. 


Delefiltre skal passe til en given konstruktion. Man kan ikke bare ændre én ting, uden resten. Altså med mindre man er voldsom heldig.

Dem af Troels du har fundet benytter enheder jeg er usikker på findes mere. Så dem ville jeg ikke bygge. Lige nu tror jeg det bedste bud på en 3vejs er den Kasper har lavet som du kan se på hifi4all : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=80837&PN=2

Ellers skulle du selv designe dem, men hjælp herinde fra. Dog husk, der skal måleudstyr på når der skal laves filter. Men det kan vi sagtens hjælpe med herinde.

Hvad angår dine MG'er. Jeg ville nok bygge nogle nye sæt. Hvis du bygger 3vejs jeg linkede til, kunne man jo sagtens bygge nogle med 4-5" og en diskant til meget få penge. 
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jun 2010 at 13:34
Hey.
 
1. Tror danskaudioteknik var lidt for hurtige med påstand.
 
2. Altså det skal gerne være i samme boldgade.
 
3. Jeg ville umiddelbart degradere dem til værkstedshøjttalerer, og som syncroniq forslår finde nogle kits eller starte at designe selv. Hvis du vælger sidste nævnte, så kan jeg godt hjælpe dig med at tegne dem.
 
4. Til 23M2 kan du sagtens have en 2½-vejs med 5½" eller 6½". Center ville jeg lave, så designet passet til fronterne og med enheder fra samme firma/serie.
Back to Top
3Cubed View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 08 Jun 2010
Location: CPH
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote 3Cubed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jun 2010 at 15:44

Tak for inputs sofar.

Har måske ikke fået gjort det helt klart, men jeg er godt tilfreds med mine MG Rear, så jeg er ikke specielt indstillet på at droppe dem og lave dem om til værkstedshøjtalere. Kabinetterne er autolakeret og rigtig fine. Grunden til at snakker om at opgradere diskanterne er at jeg godt vil have bedre center og front højtalere og danskaudioteknik rådede mig til at skifte til samme diskanter helevejen rundt!! Jeg vil nok kun ændre på mine baghøjtalere, hvis jeg ikke kan komme uden om det.
> JAV 
  1. Tænkte det nok.
  2. i punkt 2. skriver du det helst skal være i samme boldtgade, mener du her højtalerens generelle følsomhed eller diskantens lyd?
  3. Det Lyder super at du gider hjælpe med at tegne dem, indbefatter det evt også delefilter beregninger og simuleringer. :-) Jeg har faktisk en Behringer 8000 målemikrofon. Den er dog ikke klibreret, jeg håber der kan findes en kalibrerings fil til den på nettet, så jeg kan få nogle OK resultater/målinger, uden at betale flere tusinde for at få den kalibreret. Spørgsmålet er dog om det overhovdet kan gå an at måle på en højtaler i hjemmet, uden kontroleret lyd forhold!?
  4. Hvorfor lige 2½ vejs? fordi der er færer komponenter i filtret, eller hvad? :-)
 
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jun 2010 at 19:26

Min favorit i diskantland er ubetinget R2904 - desværre koster den en formue af ca. 2150 kr. Men du kan til den latterlige pris af ca. 400 kr. få noget der til tider slår den på lyden når filter er designet korrekt: Navnet er Vifa XT25BGS60-04, S'et står for skærmet magnet og 60 for dobbelt magnet.

En rigtig Herre-diskant der er nem at arbejde med. Du får ca. 6 stk. XT25BGS60-04 for 1 stk. R2904!
Back to Top
3Cubed View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 08 Jun 2010
Location: CPH
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote 3Cubed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jun 2010 at 19:27
Hey Syncroniq.
 
Jeg har lige skrevet en mail til Torben M. måske kan han huske hvad det var for en diskant de smed i den, da den oprindelige udgik af produktion og om de lavede om på filteret.
 
Jeg bor på øen, så jeg kontakter nok busk, når det bliver tid til målinger osv.
 
Ser spændende ud det min navnebror har lavet på Hifi4all, men det er jo ikke helt klar til levering pt., men jeg kan nok vente nogle uger eller en månede med at komme i gang, hvis det ikke kan være anderledes. :-) Lyder fedt med den nye 4" mellemtone, med den højere følsomhed og det hele.
 
Det kunne være interessant at bygge Kaspers 3 vejs kit til fronter og måske selv designe en variant af den til center, mon ikke det kan klares med lidt ændringer i filtret og ændret port tuning, eller måske et lukket kabinet? Og så må jeg se om jeg ender med at smide en SB Acustics diskant i mine MG Rear eller om jeg  laver dem helt om og måske enda laver helt nye... Hmm, der er nok at tænke over.
 
Det lyder dejligt at der allerede er to herinde der har tilbudt at hjælpe med filter og design.. Big smile Sweet.
 
Mvh Kasper
Back to Top
3Cubed View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 08 Jun 2010
Location: CPH
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote 3Cubed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jun 2010 at 00:22
Hey Mik.

Som du kan læse i starten af min tråd, så er det en af de diskanter jeg har kigget på. Den kan dog findes til omkring 1660 incl shipping for 6 styk, så noget billigere end du nævner. Spørgsmålet er så hvad der er bedst Vifa XT25BG60 eller SB29RDC-C000-4 og om sidst nævnte i givet fald, er de godt 900 kr. mere værd for 6stk. Måske bør man også skæve lidt til hvilken en der er mest krævende på filter fronten og hvor meget filteret evt. vil løbe op i, henholds vis den ene og den anden enhed.
Når man kigger på frq. response kurver fra databladende, så ser SB A's enhed ud til at være lidt mere smoth, men det kan jo nok være anderledes når man høre den IRL.

En anden ting jeg lige har tjekket og det er at SB A's 5" mellem bas kun er 1 mm større i diameter end den der der sidder i mine MG rear og det ser ud til at der er lidt gap omkring vifa MG14SK09 enhederne på omkring en mm måske lidt mere, så der skulle være plads til SB enheden i mine MG Rear kabinetter, så spørgsmålet er bare om SB enhederne kan fungere i de 7 liter jeg har til rådighed og så ellers få lavet et filter og få afstemt portlængden så det hele kommer til at passe... Håber det kan lade sig gøre, så jeg slipper for at lave nye kabinetter.... Confused
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jun 2010 at 00:29
Originally posted by 3Cubed

Tak for inputs sofar.

Har måske ikke fået gjort det helt klart, men jeg er godt tilfreds med mine MG Rear, så jeg er ikke specielt indstillet på at droppe dem og lave dem om til værkstedshøjtalere. Kabinetterne er autolakeret og rigtig fine. Grunden til at snakker om at opgradere diskanterne er at jeg godt vil have bedre center og front højtalere og danskaudioteknik rådede mig til at skifte til samme diskanter helevejen rundt!! Jeg vil nok kun ændre på mine baghøjtalere, hvis jeg ikke kan komme uden om det.
> JAV 
  1. Tænkte det nok.
  2. i punkt 2. skriver du det helst skal være i samme boldtgade, mener du her højtalerens generelle følsomhed eller diskantens lyd?
  3. Det Lyder super at du gider hjælpe med at tegne dem, indbefatter det evt også delefilter beregninger og simuleringer. :-) Jeg har faktisk en Behringer 8000 målemikrofon. Den er dog ikke klibreret, jeg håber der kan findes en kalibrerings fil til den på nettet, så jeg kan få nogle OK resultater/målinger, uden at betale flere tusinde for at få den kalibreret. Spørgsmålet er dog om det overhovdet kan gå an at måle på en højtaler i hjemmet, uden kontroleret lyd forhold!?
  4. Hvorfor lige 2½ vejs? fordi der er færer komponenter i filtret, eller hvad? :-)
 
Både følsomhed og klang skal gerne nogenlunde følges ad. Ang. ukontroleret støj, så kan man gate lyden med Clio. Beregning af filter er mange af de andre herinde meget sejere til det end mig, men en måling kan vi godt finde ud af ;-)   
Back to Top
3Cubed View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 08 Jun 2010
Location: CPH
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote 3Cubed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jun 2010 at 00:35
> JAV. OK, det lyder super fedt, mht. målinger, det kan meget vel være jeg vil forsøge at holder dig op på det, når jeg når det bliver tid til målinger. :-)

Back to Top
3Cubed View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 08 Jun 2010
Location: CPH
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote 3Cubed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jun 2010 at 02:19
Prøvede lige med unibox at smide den eksisterende SB Acoustics 8 Ohms 5" i et 7L kabinet, med en 30 mm port på omkring de 12,5 cm længde, som jeg sådan ca kom frem til er hvad der sidder i mine MG rear, Det gav en Fb på omkring de 47 Hz og så egentligt ret fint ud, så det kan nok godt lade sig gøre at få noget fornuftigt ud af det, hvis det bliver nødvendigt at skifte dem. Prøvede også lige at smide data i for Vifa MG14SK09, som er den enhed der sidder i nu. I følge unibox, så ser det faktisk bedre ud med SB A. enheden... Hmm, spændende. Men det er jo kun selve boxen, der er jo mange andre ting der spille ind... Nå kke mere højtaler for idag, der skal også soves lidt... 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz