Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Delefilter+defekt enhed
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Delefilter+defekt enhed

 Post Reply Post Reply
Author
Message
John P. View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Mar 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote John P. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Delefilter+defekt enhed
    Posted: 08 Jun 2010 at 20:16
Hej gutter, jeg har prøvet at spørge på hifi4all,'s forum, men der er vist ikke nogen der ved det, så jeg håber iI kan hjælpe mig.

Jeg har desværre fået ødelagt skumophænget på mine Cerwin Vega 1215mkII. Det er den ene 12" der "prutter" ved lav styrke. Det er en 4½vejs-konstruktion ifølge manualen. Der sidder en 15" der er delt ved 100hz, 12" der spiller op til 500hz, så jeg går ud fra at de er parallelkoblet heraf den ½.
Jeg vil gerne vente med at reparere den nu da jeg er ved at bygge selv.

Kan man måle modstanden/impedansen i den defekte 12" og montere en modstand på samme værdi i stedet for enheden til den er repareret?

Eller kan man bare demontere enheden uden at man ændrer impedansen for 15" enheden?

Som det er nu er højttalerne bi-amped, hvor bassektionens effektforstærker er tilsluttet subudgangen på recieveren der trækker mellemtone- og diskantsektionen. Jeg har her delt ved 100 hz og savner ikke mellemtone fra 12 tommeren, så det ville ikke mangle hvis den blev fjernet. Der kan også skrues op for 15 tommeren hvis der skulle mangle niveau.

Grunden til jeg spørger er, at jeg er bange for om effektforstærkeren tager skade ved evt. at frakoble 12 tommeren.

På forhånd tak for hjælpen.  
Venlig hilsen John
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jun 2010 at 20:33
Hey,

Tag fat i en af disse to :

www.soundfix.dk
www.basrep.dk
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jun 2010 at 08:28
Hvis basserne er parallelkoblet, så stiger impedansen til det dobbelte hvis du fjerner den ene bas. Det burde der ikke ske noget ved, bortset fra at den jo så vil spille væsentligt lavere end tw/mid, så det vil nok ikke lyde særlig godt.
Mht. modstanden, så tror jeg ikke det er en god ide. Kan ikke helt gennemskue hvad der sker, men det kan nogle af de andre kloge hoveder herinde helt sikkert....?!
 
(læg venligst mærke til at jeg skriver "hvis". Det er på eget ansvar hvis du piller ved det)
 
Benyt dig af en af Syncroniq´s link´s og så få reppet den bas...Smile


Edited by friman - 09 Jun 2010 at 08:40
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jun 2010 at 10:26
Det som Friman siger er korrekt, da der ved halvering af membran arealet vil ske en mistet følsomhed på bassen med 6dB.

Men det der er værre endnu er at hvis delefrekvensen før var f.eks. 500hz, så falder den nu til 250hz grundet den fordoblede impedans.

Så du vil få et hul mellem 250-500hz i dette tænkte tilfælde.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jun 2010 at 13:33
jo højere impedans, des højere lowpass delefrekvens.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jun 2010 at 13:35
Originally posted by syncroniq

jo højere impedans, des højere lowpass delefrekvens.
hahaha ja, var vist ikke helt koncentreret LOL, godt du lige fik den på sporet igen, sad vist og tænkte mere på mine nye enheder end på det jeg skrev Wink.

Så du får et peak i stedet for da den så går højere op.

Busk


Edited by Busk - 09 Jun 2010 at 13:36
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
John P. View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Mar 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote John P. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jun 2010 at 19:33
Tak for hjælpen allesammen. Jeg er dog ikke helt sikker på at jeg fatter det.

I min opsætning har jeg delt begge basser(12+15) ved 100hz via subudgangen. Den øvre mellemtone(6,5) der passivt er delt fra 500hz og op, hang meget godt sammen med basserne.

Jeg forsøgte så at afmontere begge 12" basser, og det lød rimelig skidt, idet der manglede meget af basgangen i de fleste afprøvede musiknumre.

Giver det mening når de nu i forvejen var delt aktivt ved 100hz?

Har det noget at gøre med at delefrekvensen i det passive filter har ændret sig for 15" bassen, sammen med impedansen, som I er inde på?

Det virker ikke som om den når op på 100hz længere, nærmere 60hz. Jeg prøver lige at lege lidt med delefrekvenserne for subudgangen nedefter, jeg prøvede kun op igår da det var der jeg manglede niveau.

Jeg er sgu ikke meget for kyle 1200 kr efter et par højttalerne der snart skal gemmes væk til jeg får hjemmebio. På den anden siden går der nok et halvt år endnu før jeg er færdig med mit eget projektCry

Venlig hilsen John


Edited by John P. - 09 Jun 2010 at 19:39
Venlig hilsen John
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz