Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: hjælp / strøtanker ønskes 8-)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


hjælp / strøtanker ønskes 8-)

 Post Reply Post Reply
Author
Message
jonasvest View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 05 Jun 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote jonasvest Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: hjælp / strøtanker ønskes 8-)
    Posted: 05 Jun 2010 at 11:21
Jeg ville bygge nogle lidt specielle højtalere... Det skal som sÃ¥dan ikke bruges til musik, -men mere en slags "difus-felt" højtalere... Tanken er at lave nogle kubiske kasser pÃ¥ ca. 27 cm pÃ¥ alle leder, -og sÃ¥ placere en fuldtoneenhed pÃ¥ alle fladerne.. dvs. 6 enheder ialt....  (jeg tænker pÃ¥ at bruge nogle billige 5 tommer enheder..... gode forslag modtages) 

Hvis jeg laver kabinetterne som en trykkammer-konstruktion, er der så nogen der kan bidrage med tanker om hvilke størrelse / dæmpemateriale der er bedst ?


Gode hilsner herfra, 

Jonas Vest



Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jun 2010 at 18:27
Det kommer jo helt an pÃ¥ hvordan man vil afstemme kabinettet, det er ogsÃ¥ meget utradiotionelt at vælge enheder til sit kabinet, man bygger/afstemmer som regel kabinettet efter enhedernes Thiel and small parametre.
Back to Top
Doktor View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 26 Maj 2010
Location: Esbjerg
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2010 at 10:39
Hvad skal de bruges til højtalerne? Skal de kun spille bestemte toner til målinger eller skal de spille musik?
Back to Top
jonasvest View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 05 Jun 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote jonasvest Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2010 at 17:02
De skal bruges til at spille "spærisk" lyd.... lave et difust lydfelt.  Det er til en lydinstallation, -og materialet er ikke musik, men abstrakte klangflader.   Det er helt fint om de tynder voldsomt ud i den toppen,- sÃ¥ hvis de bare kommer op i nærheden af 10.000 hz  sÃ¥ er det fint....  nedadtil kunne jeg godt tænke mig fylde ned til 100 hz....(mÃ¥ske længere ned ) ?    Kan det lade sig gøre med en trykkammerkonstruktion med sÃ¥ smÃ¥ enheder ? - - - tilgengæld er der jo 6 enheder tilsammen ? ....  Jeg er klar over at det burde afstemmes med Thiele&Small parametre.... men jeg har ikke styr pÃ¥ teorien her... SÃ¥ hvis nogen har et par rÃ¥d vil jeg blive glad - - - Gode hilsner herfra,  Jonas Vest
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2010 at 20:11
Ud fra dine krav til båndbredde, tror jeg, at du skal kigge efter 4" enheder. Følgende kunne være et godt bud: http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/4-sb12nrxf25-4/
Eller er den langt fra dit budget?
 
Back to Top
jonasvest View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 05 Jun 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote jonasvest Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jun 2010 at 09:14
Det lyder som et godt bud, -men jeg kan ikke læse ud fra specifikationerne hvor langt op i frekvensomrÃ¥det de spiller ? (mÃ¥ske har jeg overset det)  ?  Har du et bud pÃ¥ et alternativ, hvis man skulle ned i noget billigere... ikke fordi de er dyre, -men jeg skal bruge 12 stk.  Gode hilsner herfra, Jonas
Back to Top
jonasvest View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 05 Jun 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote jonasvest Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jun 2010 at 09:47
Jeg har også kig på disse enheder:

Dayton RS100S-8 4" Reference Shielded Full-Range Driver




De koster omkring 220 kr/stk  (inkl forsendelse fra USA)... Mon de kunne være et bud ?

Gode hilsner herfra,  Jonas


Edited by jonasvest - 07 Jun 2010 at 10:11
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jun 2010 at 11:01
Til den pris, tror jeg, at du kan finde noget lige så godt hos:
 
Mht. anvendelig båndbredde, så er du nød til selv at vurdere det ud fra frekvensresponset, afhængigt af hvor ujævn en frekvensgang du kan acceptere. Den frekvens, som producenten skriver på databladet, kan være lidt optimistisk. Personligt ville jeg ikke tage den Dayton enhed, blandt andet pga. den peak, som den har lige over 10 kHz. Men det er måske bare mig, der er kræsen.
 
Hvad er det for noget lyd, som du vil afspille? Musik, hvid-/pinkstøj eller...?
Back to Top
jonasvest View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 05 Jun 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote jonasvest Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jun 2010 at 13:21
Tusind tak for links - - - der var flere muligheder, -jeg tror jeg kaster mig ud i en billig løsning. Det jeg skal spille pÃ¥ højtalerne er "diffuse abstrakte klangflader" 8-)  Gode Hilsner herfra,  Jonas 
Back to Top
jonasvest View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 05 Jun 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote jonasvest Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jun 2010 at 14:24
Jo - en ting mere - - - Nu har jeg fundet nogle meget billige enheder, -blot for at lave forsøget med mine "Difuse kube Højtalere"....  SÃ¥ de enheder jeg har fundet har ikke komplette thile&small parametre... 
Men jeg ved følgende om dem:

4" (102 x 102 mm.
Bredbåndchassis for Multi System, Paper-Cone membrane, kanten af skummateriale.
1" ASV svingspule
8 Oz(70x32x12mm) Magnet
Impedans: 8 Ohm
Effekt: max. 100 Watt
Resonansfrekvens: Fo 90Hz
Frekvensområde: 90-12000Hz
SPL: 87 dB
Huludsnit: ca.97 mm.
Dybde: ca.46 mm.


Hvordan er teorien bag trykkammerkabinetter, -når der er flere (6 stk) i ét kabinet ?

Jeg hÃ¥ber pÃ¥ ikke at lave dem større end mÃ¥ske 25 X 25 X 25 cm ?   HÃ¥ber pÃ¥ gode inputs 8-)

gode hilnsner herfra,  Jonas Vest

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz