Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Ekta Grande update?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ekta Grande update?

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Message
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ekta Grande update?
    Posted: 17 Jun 2010 at 22:27
Nu Mik112 har droppet konstruktionen, kan jeg vist godt tillade mig at gå ved siden af emnet igen.

Jeg fik lyttet på løse diskanter og det var faktisk skægt. Jeg lyttede til:

Vifa XT25TG60: Den er lidt anstrengt i det nedre område men med lækker detaljeret top.

Scan-Speak D2905/9500: Lyder rigtig behageligt men maler lidt bredt. Ikke så meget detalje som XTeren men overordnet mere behagelig klang uden filter.

Scan-Speak D2904/9800 med dobbeltmagnet i en Revel OEM udgave: Den lyder kanon godt med meget detalje, ikke anstrengt og "metalagtig" selvom det er en aludome. Rigtig behagelig klang.

Hvis nogen har lyttet til de samme, kunne det jo være skægt at se, hvilken opfattelse de har. Lydopfattelse er jo subjektivt.

Havde vi gør-det-selv "nisser" et lager med enheder at plukke af, ville metoden nok vinde mere indpas, før der blev valgt enheder.

(Jeg har ikke tænkt mig at skrive mere om denne sag, men hvis der bliver en tråd om emnet kan Admin jo evt. flytte mit indlæg)
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jun 2010 at 08:14
Hey,

Jeg har samme oplevelser med de diskanter. :)
Man kunne jo lave nogle diskant lytte sessions ved et træf. Det kunne da være hyggeligt.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jun 2010 at 14:52
Tidligere i denne tråd (men jeg læser det først nu) har der været talt om 12M og dens magnetsystem (som jeg rigtig nok har designet) - og jeg er da også enig i betragtningerne omkring 12M'erens fortræffeligheder i mellembåndet. Magnetsystemet har afgjort en betydning i denne sammenhæng.
 
Forklaringen er, at magnetsystemet bruger en indvendig neo-magnet i FULD længde (eller tykkelse om man vil) - dvs. den går fra underkanten af pol-pladen (som har samme tykkelse som top-pladen, der sidder udvendig omkring svingspolen) og helt ned til bundpladen/koppens bund). For svingspolen at se har en kerne bestående af en magnetiseret permanent magnet praktisk talt fuldstændig samme egenskaber som luft. Fordelene er:
 
1) Begrænset mængde jern i kernen.
2) Meget symmetrisk Le(x) - altså svingspolens selvinduktion som funktion af udsvinget. 
3) Meget symmetriske randfelter ved luftgabet - dvs. helt symmetrisk B-felt i hele spolens vandring.
 
Alt i alt giver det lav harmonisk såvel som lav modulations- og jernforvrængning.
 
Det er værd at bemærke, at 12M systemet ikke har kopperkappe på polstykket eller nogen form for kortslutningsringe - det var ganske enkelt ikke nødvendigt p.g.a. ovenstående.
 
/Ulrik


Edited by USXX - 18 Jun 2010 at 14:54
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jun 2010 at 19:24
Hej alle. Bare skriv videre i tråden,  selvom jeg pt. er røget på Busk-konstruktionen.
Altid interessant med nye indput's.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz