Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Ekta Grande update?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ekta Grande update?

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ekta Grande update?
    Posted: 13 Jun 2010 at 23:25
Med diskanter må deres egenlyd være deres frekvensrespons + forvrængning. Hvis man lytter uden filter, vil man selvfølgelig kunne høre alt denne forvrængning fordi de spiller uden for det område de er egnet i. Men det meste af denne egenlyd, filterer man jo væk efterfølgende, ihvertfald hvis man deler rigtigt. Så det man hører er vel lige præcis den del som ikke siger noget om det endelige resultat?
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2010 at 18:33
Er det lidt som at vælge dame A-B-C-D-E-F-G og H attributter?... Altså lige svinge enhederne lidt rundt i luften før man beslutter sig? Thumbs Up
 
A stopper hurtigt mens H nærmest er surround og svær at stoppe Wink


Edited by Mik112 - 14 Jun 2010 at 18:36
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2010 at 20:20
Hvis man kunne få input fra "dem", der er vandt til at lytte på enheder i løs vægt, kunne det da være spændende og lærerigt med at arrangement, hvor os utrænede fik lidt indsigt/øvelse.

Ikke at vi kan lære det på en eftermiddag/aften for det kræver uden tvivl øvelse. Er jeg den eneste med denne interesse?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2010 at 21:14
Hvad med en ufiltreret diskant i en waveguide? Jeg er sikker på at den vil lyde forfærdeligt, på trods af at den har mindre egenlyd end uden waveguiden.

Det kunne være rigtig interessant at finde et par forskellige enheder f.eks. pap, coatet, magnesium, alu. sætte dem i dem i en stor baffel og lave et FIR filter til dem alle, så de får præcis den samme frekvensgang. Se så vil der være grundlag for sammenligning af egenlyd! 

På den anden måde, er der simpelthen for mange variable til at jeg tror på det. Selvfølgelig vil der være nogle der er bedre end andre, men tror ikke på at det har noget som helst med "egenlyd" at gøre.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2010 at 21:14
Hey,

Det er meget nemt. Tag to diskanter (nemmest) og lyt forskel. Tag så og byt den du mindst kan lide ude med en anden og lyt igen. Det er meget nemt.

Kappen > Tjo både og. Tag nu en SS "Air Cycle". Den har en eller andet mærkelig metalisk efterklang når du lytter i fri luft. Det kan du ikke se på målingerne. Noget forvrængning lyder også bedre end andet, det er svært at se ud fra målinger, samt hvad det er der forudsager det.

Det giver et hurtig og nemt billede af lyden. Men jo, noget af de dårlige kan ske bliver fjernet i filteret, og så bliver ligegyldig. Så helt præcis er det jo ikke. Men det giver et ok først hånds indtryk af enheden.

Det har gjort at jeg holder mig fra Air-Cycle og Peerless HDS diskanterne f.eks. Dem bryder jeg mig ikke om. Det kunne godt være jeg kunne lave noget der lød fint med dem, men vil bare ikke bruge tid når andre tiltaler mig mere. 
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2010 at 21:31
Syncroniq -> Du skal vel være trænet i, hvad du lytter efter, dvs. skelne ting fra hinanden og kunne se bort fra det ikke væsentlige - som du skriver kompensere i hovedet. Men jeg vil nu prøve det - har lidt forskelligt, jeg kan øve mig på.
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jun 2010 at 23:13
Hej,

Jeg har også lyttet til mange enheder gennem tiderne i hånden men også gulvet, AB test osv. Om det er enhedernes egenlyd som træder frem når man lytter til musikken med enhederne i hånden ved jeg ikke, men jeg er meget sikker på at nogle enheder lyder fremrangende i hånden mens andre lyder forfærdeligt.

De første Scanspeak revelator enheder hører til dem som lyder forfærdeligt i hånden men måler flot. Et andet eksempel er Vifa P13-WH-00; forfærdelig lyd i hånden, måler fantastisk, men lyder også fantastisk (som basenhed), men ikke som mellemtone over 1000 Hz.

Den gamle Sscanspeak 13M/8640-00 lyder  derimod helt fantastisk men måler dårligt. 
Jamo's 30 år gamle 2 tommer ml dome (Philips OEM) lyder også fantastisk i hånden. Andre enhed som også lyder godt i hånden er den klassiske Audax 32 mm diskant, Dynadio D28, Scanspeak D2008, den oprindelige klassiske, Seas 25TW alnico....... tyske fullrange fra Isophan, RFT, Cerwin vega/Fostex mellemtoner fra halvfjerserne og mange flere håndlavede enheder af samme årgang.

Fælles for de enheder som lyder godt i hånden er at det endelige resultat altid bliver godt med en behagelig lyd, som kan opnås på kort tid. Med disse enheder er sjovt at eksperimentere, kombinere forskellige enheder, forskellige kabinetter osv. 

De halv professionelle med  måle udstyr og ekspertise har bedre muligheder for at søge blandt  high end enheder som måler perfekt, men som underpræster uden perfekt optimerede delefiltre og komponenter. De samme enheder lyder som regel også dårligt i hånden.

Jeg må dog indrømme at blandt de nyere high end mellemtoner har jeg udelukkende lyttet på  Scanspeak 12M, som jeg synes lyder godt i hånden, og når jeg lytter på  højtalerne med denne enhed genfinder jeg lyden fra den håndholdte enhed, men måske det er ren indbildning. Hvad synes i andre om 12M?

Jeg aner ikke hvad det er for klanglige og målbare egenskaber som giver en enhed der lyder godt i hånden, men er sikker på at det ikke er en lineær frekvensgang. Dog har jeg gjort en erfaring, den at diskant enheder med lavt Q og som ruller tidlagt af kan lyde lyse (spidse) og mangle fylde. Dynaudio D28AF er et typisk eksempel på dette.

Selv bruger jeg håndtesten til at udvælge: 
"Rigtige" DIY enheder som lyder godt uden filter, fordi jeg elsker at eksperimentere og fordi jeg ikke råder over mega dyrt måle udstyr, og fordi jeg  ikke har tid eller lyst til at bruge det udstyr som jeg trods alt har anskaffet.



/ JH



Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jun 2010 at 11:29
Originally posted by JH

Hej,

Jeg har også lyttet til mange enheder gennem tiderne i hånden men også gulvet, AB test osv. Om det er enhedernes egenlyd som træder frem når man lytter til musikken med enhederne i hånden ved jeg ikke, men jeg er meget sikker på at nogle enheder lyder fremrangende i hånden mens andre lyder forfærdeligt.

De første Scanspeak revelator enheder hører til dem som lyder forfærdeligt i hånden men måler flot. Et andet eksempel er Vifa P13-WH-00; forfærdelig lyd i hånden, måler fantastisk, men lyder også fantastisk (som basenhed), men ikke som mellemtone over 1000 Hz.

Den gamle Sscanspeak 13M/8640-00 lyder  derimod helt fantastisk men måler dårligt. 
Jamo's 30 år gamle 2 tommer ml dome (Philips OEM) lyder også fantastisk i hånden. Andre enhed som også lyder godt i hånden er den klassiske Audax 32 mm diskant, Dynadio D28, Scanspeak D2008, den oprindelige klassiske, Seas 25TW alnico....... tyske fullrange fra Isophan, RFT, Cerwin vega/Fostex mellemtoner fra halvfjerserne og mange flere håndlavede enheder af samme årgang.

Fælles for de enheder som lyder godt i hånden er at det endelige resultat altid bliver godt med en behagelig lyd, som kan opnås på kort tid. Med disse enheder er sjovt at eksperimentere, kombinere forskellige enheder, forskellige kabinetter osv. 

De halv professionelle med  måle udstyr og ekspertise har bedre muligheder for at søge blandt  high end enheder som måler perfekt, men som underpræster uden perfekt optimerede delefiltre og komponenter. De samme enheder lyder som regel også dårligt i hånden.

Jeg må dog indrømme at blandt de nyere high end mellemtoner har jeg udelukkende lyttet på  Scanspeak 12M, som jeg synes lyder godt i hånden, og når jeg lytter på  højtalerne med denne enhed genfinder jeg lyden fra den håndholdte enhed, men måske det er ren indbildning. Hvad synes i andre om 12M?

Jeg aner ikke hvad det er for klanglige og målbare egenskaber som giver en enhed der lyder godt i hånden, men er sikker på at det ikke er en lineær frekvensgang. Dog har jeg gjort en erfaring, den at diskant enheder med lavt Q og som ruller tidlagt af kan lyde lyse (spidse) og mangle fylde. Dynaudio D28AF er et typisk eksempel på dette.

Selv bruger jeg håndtesten til at udvælge: 
"Rigtige" DIY enheder som lyder godt uden filter, fordi jeg elsker at eksperimentere og fordi jeg ikke råder over mega dyrt måle udstyr, og fordi jeg  ikke har tid eller lyst til at bruge det udstyr som jeg trods alt har anskaffet.



/ JH



Vil man heraf kunne udlede, at størstedelen af de enheder som du nævner lyder godt i hånden, også er nemmere at have med at gøre rent filtermæssigt (lavere ordens)? Eller har det ikke noget på sig...?`
 
Men spændende læsning generelt...Smile
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jun 2010 at 21:34
Hej Friman,
 
Det tror jeg slet ikke er tilfældet
 
Filtermæssigt er de ikke er nemmere at arbejde med hvad angår fase og frekvensgang.
 
Med de lyder alle godt med 1 ordens filter, hvis det er det som du fisker efter?
 
Men hvad med at starte en tråd om emnet: enheder som lyder godt i hånden.
 
JH/
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jun 2010 at 22:21

Har skrotte projekt Ekta-Grande, og er kørt direkte videre til Busk's VSS1510. Kabinetterne er klar i uge 26. En konstruktion jeg forventer sparker mås Smile

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz