Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Ekta Grande update?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ekta Grande update?

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ekta Grande update?
    Posted: 03 Jun 2010 at 13:40

Iflg. den info jeg har fået, så er neo magnetsystemet langt bedre/kraftigere end det traditionelle magnetsystem som sidder på 15M.

"motoren" skulle simpelthen være større og stærkere...
 
Men det kan USXX vel forklare meget mere om end mig. Det er jo ham der har lavet skidtet som jeg har forstået det...?
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jun 2010 at 14:01
15M har et kraftigere motorsystem end 12M, så det argument køber jeg ikke helt.
Jeg tror nærmere, det skyldes at bløddelene i 12M er designet med mellemtone som det primære mål, mens 15M i princippet bare er en variant af 15W.
 
Der er helt klart situationer hvor jeg ville anbefale en 15M i stedet for en 12M, men når basenhederne i højtaleren er 6,5" enheder virker det mere logisk at tage en mindre enhed end en 5". Hvis jeg absolut skulle vælge en større mellemtoneenhed, tror jeg faktisk at jeg ville tage 18W/4531G00 i stedet for 15M, da jeg mener den gør det bedre. Men når delefiltret til Ekta Grande er designet til 12M er den den eneste mulighed, med mindre man er klar på at konstruere en helt ny højtaler.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jun 2010 at 14:13
Jeg kan ikke modargumentere. Det rækker min viden ikke til...
 
Men mine ører fortæller mig i de tilfælde jeg har oplevet 12M, at det er DEN jeg ville gå efter...Big smile
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jun 2010 at 15:50
12M ER lydmæssigt en fabelagtig mellemtone der kan postes nærmest uanede mængder energi i -uden lyttetræthed. Tror også jeg holder mig til den i Ekta Grande. Ser ud til at jeg med lidt held handler et færdigt sæt i hvid Piano her i weekenden, så en del indkøbte komponenter havner under sælges.
 
15M må ende i mit andet projekt m. 26W/8861T00 og R2904 eller XT25 (alle enheder haves). Hertil mangler jeg stadig 100L kabinetterne, men en venlig arbejdskollega har lovet sin hjælp til snedkeriet, så om en lille måneds tid skulle kabinetter være klar.
 
Tak for Jeres indlæg indtil nu, - og fortsæt endelig da andre kan have glæde af posten.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jun 2010 at 14:24
Hey,
 
Hvordan har i lyttet 15m op imod 12m ? Med filter eller i fri hånd uden filter?
Jeg plejer at lytte enheder imod hinnanden i hånden uden filter. Ellers er det ikke kun enheden man lytter til. 12M vil selvfølgelig ikke gå så dybt i fri luft (heller) så man må i hovedet kompensere.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jun 2010 at 16:05
Jeg lytter også helst på enhederne uden filter, hvis det er for at vurdere dem op imod hinanden.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jun 2010 at 16:09
Jeg forstår slet ikke hvorfor i lytter på enhederne uden filter, hvad er det i mener at i kan høre? 
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jun 2010 at 17:48
Originally posted by kappen

Jeg forstår slet ikke hvorfor i lytter på enhederne uden filter, hvad er det i mener at i kan høre? 
 
Enheden og ikke filtret...Tongue
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jun 2010 at 18:58
Originally posted by ham_den_lange

Originally posted by kappen

Jeg forstår slet ikke hvorfor i lytter på enhederne uden filter, hvad er det i mener at i kan høre? 
 
Enheden og ikke filtret...Tongue

Haha Tongue

Jeg kunne forstille mig, at man ved sådan en test, ville have en tilbøjelighed til at vælge de enheder med størst båndbredde og pæneste frekvensrespons. Er det altid de bedste enheder? Hårde membraner er jo ofte helt af helvede til uden filter, men de kan godt have kvaliteter alligevel.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jun 2010 at 20:13
Hey,
 
F.eks. Seas W15CH001 er hård membran med opbrydninger derefter, men lyder faktisk fint i fri luft. Det du hører i fri luft uden filter er enhedens egenlyd. Prøv med diskanter. Båndbredden påvirker selvfølgelig lyden, men det kan man nemt se bort fra ved lidt øvelse.
 
Prøv og tag nogle diskanter og lyt op imod hinnanden. Basenheder er svære, det dur ikke tror jeg. Men mellemtoner og diskanter er det ret godt syntes jeg.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz