Forum Home Forum Home > Andet > Off-Topic
  New Posts New Posts RSS Feed: SD motor spørgsmÃ¥l
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SD motor spørgsmål

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SD motor spørgsmÃ¥l
    Posted: 29 Maj 2010 at 14:53
Kortslutningsring der sænker selvinduktionen. 

Blev vidst opfundet af ham her :

Her er lidt eksempler på SD osv. (ca midt på siden) :
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maj 2010 at 09:02
Sølv er faktisk ogsÃ¥ brugt til farady ringe. Jeg ved JBL har brugt det pÃ¥ nogle af deres dyre compressiond drivere før i tiden, mÃ¥ske TAD ogsÃ¥ gør det. Audio Note fylder ogsÃ¥ sølv i altmuligt, sÃ¥ de kunne mÃ¥ske ogsÃ¥ finde pÃ¥, at gøre det. Man skal bare stadig holde sig for øje, at en større klump alu, mÃ¥ske vil være en lige sÃ¥ god eller bedre løsning en et tyndt stykke sølv, sÃ¥ man skal nok ikke altid blive alt for imponeret af guld, sølv of space age materialer i højttaler sammenhæng. Det handler meget om, hvordan tingene er brugt.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maj 2010 at 10:22
Hey,

Hylle > Ja, har hørt om nogen der lavede svingspoler med sølvtråd :)

Men hvis sølv er bedre ledende, mÃ¥ det kræve mindre materiale. AltsÃ¥ tyndere. Og tyndere er vel bedre nÃ¥r vi snakker Faraday ringe. Men kan se pÃ¥ siden jeg linker til, at SD faktisk ikke er i selve gabet, men pÃ¥ hver side. 

Jeg har faktisk altid troet at det var magnetfeltet i gabet den gjorde noget ved. Men som jeg forstÃ¥r det pÃ¥ siden jeg linker til, er det selve spolens magnetfelt den pÃ¥virker ? SÃ¥ forstÃ¥r jeg ikke hvorfor folk smider kobber i selve gabet, og dermed gør deres gab bredere.... 

Har jeg misforstået noget?
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maj 2010 at 12:29
Det er helt rigtigt, at SD-ringene ingen direkte indflydelse har på feltet i magnetsystemets gab. Da dette felt er statisk.
For strømmen i svingspolen er situationen dog en helt anden. Da svingspolen, der princippielt fungerer som primærspolen i en transformator, vil se SD-ringene som kortsluttede sekundær spoler, der bidrager til, at der vil løbe en kraftigere strøm i primærspolen. Hvorved induktansen i spolen minimeres.
Da "transformator" koblingen er direkte afhængig af afstanden mellem primær- og sekundærspolerne, kan det være en fordel, at ofre noget af magnetfeltet i gabet til fordel for SD-ringene.
 
SD er, så vidt jeg ved, en forkortelse for "symmetrical drive", der henviser til, at induktansen er symmetrisk ift. svingspolens placering i gabet.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz