Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Vifa PL14 + Vifa XT25 d'Appolito version
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vifa PL14 + Vifa XT25 d'Appolito version

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vifa PL14 + Vifa XT25 d'Appolito version
    Posted: 29 Jun 2010 at 10:12
Det ser rigtig sweet ud det der !
 
Er det den øverste eller den under diskanten der er mid ?
 
Er Lyngdorf'en koblet til pre-out på hovedforstærkeren eller hvordan ? 
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jun 2010 at 11:12
Originally posted by JAV

Det ser rigtig sweet ud det der !
 
Jeg takker....Smile
 
 
Originally posted by JAV

Er det den øverste eller den under diskanten der er mid ?
 
Jeg tror du misforstår.... Øverste del (MTM) er præcis denne konstruktion: http://www.troelsgravesen.dk/Ellam-dappo.htm. Kabinettet er således opdelt internt så øverste 2vejs konstruktion har sit eget kammer, og de nederste 2 basser har deres eget kammer...
Sådan lidt groft sagt, så har jeg bygget en ren MTM 2vejs konstruktion, og så integreret en sub bestående af 2 stk. 15W i hver højttaler....
Jeg har brugt SS9800, og den filtervariant han har lavet dertil. Har lige bestilt 2 ekstra sæt modstande så jeg kan lege lidt med balancen på diskanten.... Den er umiddelbart lige i skabet, men somme tider kan man jo blive overrasket, ligesom det jo er lidt sjov og rode med...Big smile
 
Originally posted by JAV

Er Lyngdorf'en koblet til pre-out på hovedforstærkeren eller hvordan ? 
 
Nej. Mit setup er som følger: Logitech Transporter (som både er kilde og digital forforstærker) og så direkte ind i Lyngdorfen. Derfra direkte ud i hver sit stereo effekttrin.
Trinene er så koblet på den måde at én forstærker tager sig af højre kanal, og én for venstre. Det giver den fordel at man ikke får en effektmæssigt skævvridning, som hvis én forstærker havde trukket "subben" og én havde trukket "MTMerne"...
Nu skal begge forstærkere levere lige meget havre...Smile
 
(EDIT: det kræver selvfølgelig 2 identiske effekttrin før det kan lade sig gøre og koble på denne måde...Wink)


Edited by friman - 29 Jun 2010 at 11:15
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jun 2010 at 12:20
Ups.. Jeg misforstod :) Læste vist lidt for hurtigt. Iøvrigt vil det ikke give meget mening at have en mid, en bass med eget filter og 2 basser koblet til forstærker Embarrassed  
 
Faktisk pæn lækkert setup.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jun 2010 at 12:29
Originally posted by JAV

Ups.. Jeg misforstod :) Læste vist lidt for hurtigt. Iøvrigt vil det ikke give meget mening at have en mid, en bass med eget filter og 2 basser koblet til forstærker Embarrassed  
 
Faktisk pæn lækkert setup.
Jeg takker....Embarrassed
 
Det er også begyndt at lyde TEMMELIG godt hvis jeg selv skal sige det...Big smile
 
En sjov lille ting:
Der er mange, undertegnede inklusiv, der tidligere har sagt at 15W har mangler i mellemtonen og er bedst i basområdet. Det har jeg med nuværende setup klart modbevist! (i hvert fald når man deler, og ikke lader dem der spiller mellemtone, spille den dybeste bas) Jeg har i hvert fald ALDRIG hørt 15W lyde så godt som den gør i denne konstellation...
 
(Det er muligt at man skal tage højde for min "farvede" holdning da det jo er mig der har bygget dem, men flere har været forbi og lytte på dem, og har givet mig ret uden forbehold) 


Edited by friman - 29 Jun 2010 at 12:30
Back to Top
3Cubed View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 08 Jun 2010
Location: CPH
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote 3Cubed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2010 at 01:25
Det ser godt nok nice ud...

Men det lyder som om det er  lidt dyrt, i længden, at bruge en Lyngdorf RP1, til delefilter... Med mindre du selvfølgelig også bruger rumkorrektionen!?

Tænker på at dem der bliver inspireret af dit projekt og ikke lige har lyst eller bare ikke har 13K til en Lyngdorf RP1, måske kunne installere en sub forstærker, i hver højtaler, der findes så vidt jeg husker en del forskellige sub-forstærkere, der har både high og lowpass filter indbygget... Spørgsmålet er så hvordan det evt vil lyde, sådan et sub filter deler næppe med 48 oktav, som din Lyngdorf RP1 gør.

Måske ville den her Hypex være interessant, har faktisk ikke set den før, men kunne måske godt være interessant http://https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3400 det lader til at være et ret nyt produkt fra Hypex, så kan ikke rigtig finde nogle review af den...
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2010 at 08:51
Originally posted by 3Cubed

Det ser godt nok nice ud...

Men det lyder som om det er  lidt dyrt, i længden, at bruge en Lyngdorf RP1, til delefilter... Med mindre du selvfølgelig også bruger rumkorrektionen!?
 
Jamen jeg bruger da også roomperfect funktionen. Ellers ville bassen slet ikke fungere optimalt! Om man synes det er dyrt eller billigt er vel op til en selv. Jeg synes det er vanvittig billigt, set i lyset af den lydkvalitet man ender op med. Det kan du ikke købe billigere på nogen anden måde (IMHO). Der findes da mange andre MEGET dyrere måder at gøre det på, Holm DSPre fx...

Originally posted by 3Cubed

Tænker på at dem der bliver inspireret af dit projekt og ikke lige har lyst eller bare ikke har 13K til en Lyngdorf RP1, måske kunne installere en sub forstærker, i hver højtaler, der findes så vidt jeg husker en del forskellige sub-forstærkere, der har både high og lowpass filter indbygget... Spørgsmålet er så hvordan det evt vil lyde, sådan et sub filter deler næppe med 48 oktav, som din Lyngdorf RP1 gør.

Måske ville den her Hypex være interessant, har faktisk ikke set den før, men kunne måske godt være interessant http://https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3400 det lader til at være et ret nyt produkt fra Hypex, så kan ikke rigtig finde nogle review af den...
Jeg har ikke indgående kendskab til Hypex fætteren, men der er da masser af muligheder, så hvis andre skulle have lyst til noget i den retning, så er de da helt frit stillet til at gøre det. Jeg har ikke taget patent på min konstruktion, og hjælper da gerne andre hvis de skulle finde det så spændende at de vil lave en kopi e.lign....Smile
Back to Top
3Cubed View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 08 Jun 2010
Location: CPH
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote 3Cubed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jul 2010 at 00:54
Ja nu går jeg jo og venter på at Kappen bliver klar med SB's revideret 4" enhed... Men syntes nu at vente tiden er ved at blive noget lang.

Det kan jo være jeg må i gang med et andet projekt, hvis ikke der sker noget med SB enheden. Anyway, jeg glæder mig til at se det endelige projekt, når du en gang efter sommeren (går ud fra at det er det der bremser dig lidt) kommer videre med projektet. :-)
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jul 2010 at 09:42
Tja, sommerprojekter er der masser af, samt alt for meget overarbejde her op til ferien, så vi må se hvornår der bliver tid til finish...
 
Om ikke andet, så spiller de i hvert fald....Smile Det er mest det kvindelige tilsnit på matriklen der ikke kan vente på at de også bliver hæderlige og se på....LOL
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jul 2010 at 14:27
Hvad er der i vejen med rå MDF?
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jul 2010 at 15:46
Originally posted by ham_den_lange

Hvad er der i vejen med rå MDF?
 
Smile Iflg. min kone er der ikke noget ivejen med rå MDF, det skal bare være inden under noget andet LOL
 
Michael
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz