Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Vifa PL14 + Vifa XT25 d'Appolito version
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vifa PL14 + Vifa XT25 d'Appolito version

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vifa PL14 + Vifa XT25 d'Appolito version
    Posted: 27 Maj 2010 at 11:42
Hej
 
Så er det vist blevet tid til at vise sidste års kreation frem, nemlig et par http://www.troelsgravesen.dk/VifaPL14WJ+XT25TG.htm i d'Appolito versionen (nederst på siden).
 
Sættet blev egentlig bygget for at prøve nogle "byggeteorier" m.m. af, inden mit andet nu snart færdiggjorte projekt. Altså et forprojekt om man vil... Jeg har bygget tidligere for snart 10 år siden (TT og TNT fra DAT. Katastrofale filtre, men det kunne jeg ikke høre den gang Confused), og har da også en tømrer/snedker uddannelse i bagagen, så det håndværksmæssige var egentlig ikke problemet. Men som med alt andet, så laver man altid fejl i prototyper, og det var dem jeg ville undgå i mit nuværende projekt, så derfor lavede jeg dem her først. Ligeledes havde jeg aldrig før prøvet at arbejde med finér, så her kunne de også bruges som "prøveklud".
 
Jeg faldt så over dette "kit-sæt" på Troels´s hjemmeside, hvor der medfulgte færdige filtre, frontplader og diskanter. Basserne har jeg selv handlet, og alle øvrige materialer, med undtagelse af fineren, var noget jeg havde og ligge i gemmerne. Så de er blevet flækket sammen af 18mm tagkrydsfiner med 4mm bitumen på alle flader, og dæmpematerialet er en blanding af noget gammelt skumgummi og lidt glasuld.
 
Pics (beklager den generelle kvalitet, men de er alle taget med mobilen):
Her kitsættet fra Troels. Fronterne ligger nederst pakket ind...
 
Fik ikke skudt så mange billeder under selve byggeprocessen, men her et af det rå kabinet.
 
Her blev fronten lige prøvet i falsen af kabinettet.
 
Og her med enhederne, filter og hele pivtøjet monteret.
 
Og endnu et... Sådan spillede de i et par måneder inden jeg fik handlet finér.
 
Herunder et par billeder af finerarbejdet...
 
 
De blev så samlet igen, og fik en gang olie så mahognien fik en fin dybde...
 
 
 
 
 
Som det kan ses, så står de i øjeblikket opstaldet på 1.salen, da mit igangværende projekt står i stuen og er ved at blive tilspillet. Må se om de kan få lov at spille et andet sted i huset...Smile
 
Og hvordan lyder de så? Ja, jeg havde ikke umiddelbart de store forventninger til dem, og det nok også mest fordi at de kun skulle bruges som forprojekt, men de er altså ikke helt så dumme endda!
Deres største forcer er, at de hænger rigtig godt sammen. Man hører på intet tidspunkt de enkelte enheder hver for sig (det må være Troels´s fortjeneste). Derudover så har de en meget lækker, smooth og varm mellemtone gengivelse. Især vokaler står rigtig flot med masser af krop og nærvær. Perspektivet er også vældig godt, og faktisk det bedste jeg har haft i stuen på noget tidspunkt...
 
Jeg har i hvert fald været rigtig glad for dem i den tid hvor jeg har arbejdet på det nuværende projekt....Smile
 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2010 at 13:17
Clap

De er godt nok flotte. Tillykke med dem :)
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2010 at 13:21
Ja dem er du sku sluppet godt fra Friman
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2010 at 13:23
Originally posted by Busk

Ja dem er du sku sluppet godt fra Friman
 
Tak, tak til jer begge...
 
Ja, eftersom det udelukkende er lavet af rester fra istandsættelse af huset, så er det egentlig blevet okay....Wink
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2010 at 13:49
Bravo Clap
 
 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2010 at 13:52
De er rigtig fine! Thumbs Up
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2010 at 14:17
Ja de er godt nok flotte, spiller de godt?
 
Michael
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2010 at 14:37
Originally posted by m@dsen

Ja de er godt nok flotte, spiller de godt?
 
Michael
Tak tak...
 
Som jeg skrev til slut, så hænger de rigtig godt sammen. Højttaleren spiller i høj grad som én enhed, så filteret kan jo ikke være helt skævt... Derudover er de meget charmerende at lytte på, og her tænker jeg især på varmen i mellemtonen. De spiller i høj grad MUSIK i stedet for bare selvstændige lyde og instrumenter hvilket er et kæmpe plus i min bog! Med andre ord, så hænger musikken rigtig godt sammen og instrumenter har den klang og fylde som de nu engang skal have, samtidig med at de er pænt placeret i lydbilledet.
Det er på ingen måde de mest analytiske og detaljerede højttalere, men man savner faktisk ikke noget når man lytter på dem. Det er kun når man sammenligner med fx mit nuværende projekt med SS15w og SS9800 at man godt kan høre at de maler med en bredere pensel. De er ikke nær så præcise i frekvensekstremerne (både bund og top), men det er uden tvivl noget af det der gør at de er så charmerende som de nu ér.
Så alt i alt spiller de væsentligt bedre end jeg nogensinde havde turde håbe på, og jeg kan da kun anbefale at prøve/bygge dem hvis man er på et stramt budget, ønsker denne type lyd og størrelse på en højttaler.
 
Mvh.
Friman
Back to Top
3Cubed View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 08 Jun 2010
Location: CPH
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote 3Cubed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jun 2010 at 01:51
De var ellers flotte, har også selv luret lidt på dem... :-)

Hvad er de nye du bygger på så for noget? Et sæt mere fra Troels eller noget andet? :-)

Hvor fandt du finér og hvor meget måtte du punge ud med for sådan en omgang finér der?

Mvh Kasper
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jun 2010 at 09:23
Originally posted by 3Cubed

De var ellers flotte, har også selv luret lidt på dem... :-)

Hvad er de nye du bygger på så for noget? Et sæt mere fra Troels eller noget andet? :-)
Det er de hér: http://www.troelsgravesen.dk/Ellam-dappo.htm plus et par ekstra 15W nedenunder.
 
Her er líge et pic:
 
Filteret du ser i baggrunden er en prøve udgave, som jeg havde Busk til at lave, men af tidsnød hoppede jeg på Troels´ filter, da alle dimensioner osv. passede perfekt.
De 2 nederste basser er filtreret af en Lyngdorf RP1, delt ved 120Hz 48dB/oktav, og det er simpelthen bare sindsygt godt!!!!
 
Som du kan se så mangler de stadig finish, men de skal nok forbi en maler inden så længe...Wink
 
Opretter en selvstændig tråd med byggefotos osv. inden for en rum tid...

Originally posted by 3Cubed

Hvor fandt du finér og hvor meget måtte du punge ud med for sådan en omgang finér der?

Mvh Kasper
Fik fineren hos den lokale snedkermester for en 50er... Det var en gammel rest han havde og ligge i gemmerne...
Men hvis det er fordi du står og skal bruge noget, så har flere handlet hér: http://www.finerkontoret.dk/ og det skulle være fin service....
 
Mvh.
Friman


Edited by friman - 29 Jun 2010 at 09:24
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz