Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: BW DM 220
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


BW DM 220

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
hjwangel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 27 Maj 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote hjwangel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BW DM 220
    Posted: 27 Maj 2010 at 00:35
Er der nogen der har en mening om en rebuild af et par BW DM 220. Jeg fik dem billigt men de spiller fint,jeg kan godt lide lyden men en hund (no kidding) har tisset op af en af kasserne på en daglig basis så spånpladen er svulmet op. Jeg har ikke åbnet kassen op endnu men jeg mener at de er 3 vejs og jeg kan se to 8" bas/mellemtone og en dome. Jeg mener at de mangler lidt mellemtone og hvis jeg alligevel skal bygge nye kasser til dem, ville det være rart at få jeres mening om at tilføje en mellemtone og lave det hele om til "ægte" 3 vejs, selvfølgelig med et passende delfilter.
Med venlig hilsen
Hans Jørgen
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2010 at 08:49
Hej og velkommen til...
 
Det er der selvfølgelig ikke noget i vejen for, men som du selv påpeger, så kræver det et helt nyt filter med hvad det ellers indebærer...
 
Dog vil jeg mene at de bedagede enheder dine gamle BWere er bestykket med er bedre at lade sidde, og så starte forfra med nogle nye og langt bedre. SB er et billigt og supergodt alternativ, og ellers så findes der jo rigtig mange gode enheder på brugtmarkedet, som du helt sikkert vil få et bedre resultat med.
Forstå mig ret, der er ikke noget i vejen med BWerne, men det er et relativt stort arbejde og bygge højttalere, og du vil derfor få langt mere ud af dit slid med nyere og bedre enheder IMO...
Back to Top
hjwangel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 27 Maj 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote hjwangel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2010 at 09:04
Tak for velkomsten Friman
Hvad er SB og hvad mener du med IMO. At bygge afskrækker mig ikke så meget, jeg er gammel snedker og havde på et tidspumkt en produktion af højttalerkasser med en transmissionslinie.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2010 at 09:15
At ændre i et eksisterende design vil jeg ikke anbefale, det bliver simpelthen ikke gennemført nok. Det giver ikke mening at lave 3Vejs hvis ikke de øvrige enheder er valgt til formålet.

Hvis du skal igang med at bygge selv, hvilket jeg kun kan anbefale, kan du få rigtig god lyd for få penge. Her har du også mulighed for at bruge enheder i en langt bedre kvalitet end de som sidder i dine B&W nu.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2010 at 10:00
Originally posted by hjwangel

Tak for velkomsten Friman
Hvad er SB og hvad mener du med IMO. At bygge afskrækker mig ikke så meget, jeg er gammel snedker og havde på et tidspumkt en produktion af højttalerkasser med en transmissionslinie.

SB er SB Acoustics... Det er USXX der også skriver herinde som udvikler dem. Kappen som også har svaret dig i tråden forhandler dem hér: http://rabu-acoustics.dk/

Det behøver jo heller ikke være SB. Der er masser af andre gode enheder, men hvis de skal være nye og (relativt) billige, så er der ikke nogen der har så fine specs som SBerne...

Ved ikke om du kender denne side: http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm men jeg har selv bygget et par af hans konstruktioner, og det er bestemt iorden. Kan på det varmeste anbefales...

IMO er en forkortelse for In My Opinion...Wink
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2010 at 10:10
Originally posted by friman

Originally posted by hjwangel

Tak for velkomsten Friman
Hvad er SB og hvad mener du med IMO. At bygge afskrækker mig ikke så meget, jeg er gammel snedker og havde på et tidspumkt en produktion af højttalerkasser med en transmissionslinie.

SB er SB Acoustics... Det er USXX der også skriver herinde som udvikler dem. Kappen som også har svaret dig i tråden forhandler dem hér: http://rabu-acoustics.dk/

Det behøver jo heller ikke være SB. Der er masser af andre gode enheder, men hvis de skal være nye og (relativt) billige, så er der ikke nogen der har så fine specs som SBerne...

Ved ikke om du kender denne side: http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm men jeg har selv bygget et par af hans konstruktioner, og det er bestemt iorden. Kan på det varmeste anbefales...

IMO er en forkortelse for In My Opinion...Wink

Friman er bare en gammel mand der prøve at lyde ung med forkortelser LOL.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2010 at 10:15
Originally posted by Busk

Friman er bare en gammel mand der prøve at lyde ung med forkortelser LOL.

Busk
Hov hov bassemand... Så vidt jeg ved, så er min dåbsattest da vist af nyere dato end din....Big smile
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2010 at 10:17
LOLLOLLOL

Men jeg vil give folk ret, der er mere mening i at starte på en ny højttaler.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
hjwangel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 27 Maj 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote hjwangel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2010 at 12:12
Det må jo siges at der er ret masiv enighed om at gå nybyg-vejen. Jeg har bare svært ved at se hvad jeg syntes ligner et par dejlige enheder (rødt ophæng) gå op på loftet, men deroppe vil de selvfølgelig være i godt selskab.
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Maj 2010 at 11:43
Hej Wangel,
 
Dine DM 220, skal da ikke op på loftet.
 
Kan være at den manglende mellemtone som du hører skyldes udfasninger imellem bas og diskant i det vertikale plan (giver et dyk i frekvensgangen).
 
Udfasningerne kan minimeres hvis du placerer et tykt stykke skum imellem bas og diskantenhed.
 
Hvis dette trick ikke virker, så er der ikke andet for end at ændre i delefiltret.
 
Kan du ikke sende et foto af delefiltret.
 
/JH
 
 
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz