Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Curve 1 forprojekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Curve 1 forprojekt

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Curve 1 forprojekt
    Posted: 26 Jan 2009 at 20:40
Det vil jeg gøre
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jan 2009 at 15:02
Holy Crap!

Faldt lige over den her. Den har ikke samme vinklede modul-opbygning, men måske kan du hente lidt inspiration til facet-udformning. Om ikke andet er den værd at nyde.


Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jan 2009 at 16:48
Har godt se det, den er virkelig fed og det er en DIY
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Aug 2009 at 16:05
Hvordan går det fremad med projektet?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Aug 2009 at 16:15
Curve 1 og Curve NNR er droppet, målinger på min lillebrors højttalere viser hvor mange problemer man roder sig ud i med adskilte kabinetter og de mange kanter dette giver. Så ind til videre er de skrinlagt.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Aug 2009 at 21:25
Originally posted by Busk

Curve 1 og Curve NNR er droppet, målinger på min lillebrors højttalere viser hvor mange problemer man roder sig ud i med adskilte kabinetter og de mange kanter dette giver. Så ind til videre er de skrinlagt.
OK, jeg kan ikke sige, at det overrasker mig, at kanterne giver problemer, men er det ikke noget man kan minimere?
Man kunne tænke sig en filt-front der løb ned over hele højttaleren? Hvis kasserne er skubbet tæt sammen, så er der jo ikke nogen overgang og filten burde tage det sidste?
 
Bare lidt input - det er sku lidt ærgerligt, hvis det flotte projekt aldrig bliver til nogetCry
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Aug 2009 at 06:53
Problemet med kanterne er at de giver en masse reflextioner som skaber en masse peaks og dyk i det kritiske frekvensområde. Så ind til videre ligger de stille pga. andre projekter, men det aldrig helt lagt væk når det gælder mig, men designet skal revuderes kraftigt.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Daniel Lydhør View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 15 Jul 2011
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote Daniel Lydhør Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2011 at 23:54
Vil det sige at problemet med 2 enheder de for det samme signal, er værst i de høje frekvenser?
Og når intet er perfekt hvad er tolerancerne så?

Man lære jo ikke noget uden at spørge :)

Venlig hilsen Daniel
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2011 at 09:52
Originally posted by Daniel Lydhør

Vil det sige at problemet med 2 enheder de for det samme signal, er værst i de høje frekvenser?
Og når intet er perfekt hvad er tolerancerne så?

Man lære jo ikke noget uden at spørge :)

Venlig hilsen Daniel
Hvis du tænker på de sidste par indlæg her.

Så har du altid turbulens ved kabinettets kanter, det kan man så mindske ved at lave afrundede hjørner eller gå hele vejen og lave facetafskæringer som jeg gør nu permanent, så har kabinet fronten så lidt indflydelse som muligt.
Hvor henne i frekvensområdet det opstår afgøres af breden af din højttaler, det kan beregnes hvor problemet vil opstå. Jo bredere højttaler jo lavere frekvens vil problemet opstå, jo smalere jo højere. det også derfor man undersænker enhederne, da du ellers ville få problemet allerede ved chassiet på enheden.
Breden af kabinettet afgør også hvor baffeltabet opstår.

Jeg har skrevet en lang artikkel med mine erfaringer igennem de sidste 20år, og jeg poster den gerne på dette forum, hvis der er interesse Smile.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Daniel Lydhør View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 15 Jul 2011
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote Daniel Lydhør Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jul 2011 at 21:53
jeg skulle nok læse det
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz