Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Curve 1 forprojekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Curve 1 forprojekt

 Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Curve 1 forprojekt
    Posted: 24 Jan 2009 at 07:36
Nå jeg må nok hellere forsætte Curve 1 projektet her, med hensyn til målinger har vi snakket lidt om det i "målinger" forum.
 
Egentlig havde jeg ikke tænkt på at lave en højttaler inden jeg skulle igang med Curve NNR, men da en venlig sjæl tilbød mig nogen lækre ScanSpeak og Vifa enheder til meget få penge, ja så kunne jeg ikke lade være.
Og da jeg i øjeblikket er glad for Curve designet, ja så blev den her det også, der kommer nok en hel serie fra min side med navnet curve. Følgende modeller vil komme med tiden: Curve 1, Curve NNR, Curve Center og Curve Baghøjttaler.
Denne højttaler, Curve 1, er en slags forprojekt hvor jeg vil afprøve forskellige ideer til serien generelt.
Der skal experimenteres med affasede fronter, eksterne delefiltre, kilerne til vinkling af kabinetterne og hvordan de nemt samles med kasserne, foden skal have spikes der går hele vejen igennem så de kan justeres oppe fra, i mellemtone kabinetterne skal der experimenteres med at undgå paralelle overflader indvendigt osv. efterhånden som projektet skrider frem.
 
Bestykning: 1stk Vifa XT25 diskant (sonus faber cremona model), 2stk ScanSpeak 15M4531G03 mellemtone, 1stk ScanSpeak 26W4867T00 Bas.
Konstruktionen bliver basreflex og 3,5vejs.
 
Her kommer tegningerne som de er nået til i nat.
 
Jeg vil som sædvanligt lave inderkabinet og matrix af 19mm MDF og så lime 12mm MDF uden på, dette giver ekstra dødt kabinet og samtidig med er der ingen skrue huller der skal spartles til sidst, så overfladen er klar til finish. Finish er der ikke tænkt på endnu. Men det bliver måske som Curve NNR, så kan jeg også få afprøvet hvordan man lægger finér på.
Tegningerne her er uden ekstrafronter med affasninger, dem skal jeg lige have gennemtænkt først.
 
Busk
 
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2009 at 10:22
Hey,
 
Se det ser super spændende ud. Også mere overkommelse ren filtermessigt. Det bliver super spændende at se hvor det bringer dig hen. Du må sige til hvis du vil have lidt hjælp med clio/lsp.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2009 at 10:42
Bare rolig, der skal nok komme spørgsmål og når jeg kommer til at have målt på dem, så ligger jeg målingerne ud. Så kan alle lege med det. Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2009 at 11:39
Så er der tegnet lidt på mellemtone kabinet og den affasede front.
 
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2009 at 16:56
Så er der tegnet lidt igen, diskant kabinettet kunne jo indeholde delefilteret og derfra dele ud til de andre kasser. Hvis det vel og mærke kan være der Smile.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2009 at 16:57
I får sku lige hele den store hovedtegning, med alle mine streger osv. LOL.
 


Edited by Busk - 24 Jan 2009 at 17:11
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2009 at 17:29
Ser spændende ud! Jeg ville bestemt overveje at flytte diskant/mellemtonerne tættere på hinanden - Jo nærmere de kommer og jo lavere delefrekvens du har jo bedre spredning opnår du og en god og ensartet spredning over hele frekvensområdet er grundlag for en neutral gengivelse, det nytter ikke en højtaler spiller liniært on-axis hvis ikke den også gør det offaxis. Jeg er godt klar over at dette går imod dit design og det er ærgeligt men hvad er vigtigst?


Se evt. dette link

En helt anden ting er at jeg slet ikke tør tænke på de diffraktioner der kan opstå i "revnerne" mellem "kasserne"

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2009 at 17:34
Det skal lige siges at det overordnet ser rigtig godt ud og jeg måske er ude på et mere perfektionistisk/filosofisk plan, men det var ihvertfald sådan jeg selv ville have gjort det.

Waveguiden Henrik nævner er også en rigtig god ide hvis du vil lave den som 2vejs / D'Appolito. I så fald skal enhederne nok monteres ind over waveguiden så du skal fræse ind i den. (se evt. hvordan Frost har gjort det i hans projekt).

Affræsningerne på fronten som du har lavet dem, er en rigtig god ide.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2009 at 17:45
Puha ja det kan jeg selfølgelig godt se, det skyder som du sige bare designet ret meget i sænk. Ved brug af waveguiden dør designet igen. Må i tænkeboks. Måske projektet skal prøves for at lære noget af det, og se hvad der sker, hvis det går helt galt kan kasserne sættes helt sammen, og med ekstrafront på er der jo mulighed for at skifte dem ud.
 
Du er ikke god for det kreative design kappen LOL


Edited by Busk - 24 Jan 2009 at 17:46
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2009 at 17:49
uha der skal jeg vist lige været lidt mere klar i hovedet før jeg prøver at forstå de bølger i dit link, men tro jeg fatter det. Wacko
 
ikke sådan at samle tankerne med den skide influenza i kroppen Dead.
 
Busk


Edited by Busk - 24 Jan 2009 at 17:50
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz