Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: DIY "Vector"
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


DIY "Vector"

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DIY "Vector"
    Posted: 04 Jun 2010 at 20:35
Hey,

Puklen ved 800Hz tror jeg altså er en matematisk sideeffekt fra afruldningen. Den ligner ikke en alm akustisk pukel. Det kan testes via en nærfelts måling.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jun 2010 at 20:57
Originally posted by syncroniq

Hey,

Puklen ved 800Hz tror jeg altså er en matematisk sideeffekt fra afruldningen. Den ligner ikke en alm akustisk pukel. Det kan testes via en nærfelts måling.

Ja, eller blot et kabinet diffraktion. Det er ihvertfald ikke fordi at der ikke er korrigeret for impedanspuklen...
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jun 2010 at 00:25

Hej,

Syncroniq,
Hej Henrik, kan man få det forklaret lidt bedre... Jeg stod lige af i svinget der.
 
JH,
Det lader til at være umuligt at have bass og mellemtone i fase, da jeg jo kører highpass på mellemtonen. Fortæl mig gerne hvordan det kan opstilles. Confused
 
Jeg har egentlig ikke intentioner om at fjerne en pukkel på ca. 2db. omkring 800Hz, da jeg ikke finder den frekvens særlig anmasende, hvis det derimod var 5 db. ved 4000Hz, ville jeg slå alarm.
Jeg har derimod taget imod dit råd angående at dele bassen med et 1. ordens filter (har prøvet det før), og det har tilsyneladende båret frugt i den nuværende opstilling. Jeg giver det lige et par dage, da jeg desværre tit syntes at det der ændres er godt nu, selvom det er skidt dagen efter. Ouch 
 
Kabinettet er delt på halvvejen mellem bass og kabinetbund, så den spiller i 12 liter bass-reflex.
Box resonansen på mellemtonen, øhhh. Embarrassed
 
Men anyways, her er det filter der testes:
 
 
Diskant i modfase:
 
 
Impedanskurve. Syntes den er rimelig nice:
 
 
Til sidst, Filterkomponenter:
 
 
MVH
Michael M


Edited by GlayZ3R - 05 Jun 2010 at 00:29
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jun 2010 at 09:52
Hej
 
Puklen ved 800 hz er fra baffelsteppet og  difraktionerne forstærkes af den runde ring rundt om bas og mellemtonen.
 
Jeg mener at vejen frem er en ny front til dine højtalere hvor du forsænker bas og mellemtonen. Alu ringene skal i skraldspanden.
 
Hvis du ser godt efter på frekvenskurven, så genfinder du punklen på bassen, som først ruller af ved 900 Hz selv om du elektronisk deler meget lavere.
 
Jeg vi se frekvensgangen på bas og mellemtone uden filter?
 
Jeg har selv bikset med en slank konevenlig højtaler her i vinter, med en rund ring rundt om bassen. Frekvensgangen ligner fuldstændigt dine målinger / hvor mellemtonen dominerer.
 
Jeg sender målingerne senere så du kan se hvad jeg mener.
 
og et forslag til filter,
 
JH
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2010 at 19:18
Hey,

JH> Så hvad puklen vel også været på mellemtonen uden filter.



Jeg tror nærmere det har noget med gateningen at gøre. Hvis jeg får sat min målepc til snart, kan jeg vise en måling med lavere gatening. 
Back to Top
soul atmosphere View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 17 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote soul atmosphere Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2010 at 20:26
Hejsa Michael,

Nu har jeg jo selv Clio, og da jeg ikke kan få lov til at bruge B&Os fantastiske målerum, må også jeg se mig nødsaget til at måle med gatening. Man har oftest brugbare målinger til 300hz. For dit vedkommende bestemmes systemets følsomhed af din basenheds output ved ca. 300hz. Med andre ord systemes følsomhed skal ligge ved basenhedens output ved 300hz. Derfor spiller din mellemtone og diskant min 4db for højt. Hvis du tjekker www.troelsgravesen.dk/SP44.htm, vil du se hvad jeg mener. Find LSP-cad diagrammet nede på siden.

MVH OLE
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jun 2010 at 22:54

Hej,

 
Jeg foreslår en baffel step korrektion (spole i parallel med modstand) i serie med bassen og et 1 ordens filter. Delefrekvens ca. 1300 hz.
 
Til mellemtone en sugekreds ved 800 hz og derudover en kondensator i serie som skal skære af fra ca. 600 hz. 
 
Mellemtonen skal dæmpes 5 db, da baffelsteppet på bassen er ca. 3 db og derudover er mellemtonen ca. 3 db mere følsom en bassen.
 
Hvis du sender frekvensmålingerne i et åbent tekst format, så vil jeg gerne forsøge at simulere ovenstående.
 
JH/
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jun 2010 at 21:51
Hvad er fidusen med C2 og C7 i serie?
De kan vel erstattes af een kodensator med stort set den kvarte værdi. 
 


Edited by Mik112 - 08 Jun 2010 at 23:12
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jun 2010 at 22:02
Hej
 
Mik112,
 
Da dette kun er et testfilter, vælger jeg at bruge 10uF + 12uF i serie, da det er det samme som 5.45uF (jeg ligger ikke inde med en 5.6uF, som det skulle ha' været)
 
Derfor Smile
 
Til andre,
 
Jeg arbejder på nyt filter ud fra jeres synspunkter... Big smile
 
MVH
Michael M
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz